۰ نفر
۲ آبان ۱۳۸۸ - ۰۳:۲۱

پنتاگون با همکاری لاکهیدمارتین، مایکروسافت و دانشگاه استنفورد درتلاش است شبکه‌ای ایمن برای مقاصد نظامی آماده کند اما مدیر عامل شرکت ضدویروس کاسپرسکی خواستار صدور مجوز ورود به اینترنت برای تمام کاربران شد.

علیرضا خراسانی: لاکهید مارتین، بزرگ‌ترین صنعت نظامی‌ امریکا در کنار مایکروسافت و اداره عقاید دیوانه‌وار پنتاگون (دارپا) تصمیم گرفته‌اند برای برقراری امنیت در اینترنت، صورت‌مساله فعلی را پاک کنند و اینترنت جدیدی را راه‌اندازی کنند. آنها در قراردادی 31 میلیون دلاری متعهد شده‌اند ضمن بازتعریف پروتکل‌های اصلی اینترنت یعنی تی.سی.پی/آی.پی، پروتکل‌های جدیدی برای مصارف مخفی و نظامی‌ خود بسازند.

در این پروژه قرار است پروتکل جدید شبکه اینترنت نظامی‌ نوشته شود که کاملا از پروتکل قدیمی‌ تی.سی.پی/آی.پی جدا باشد. این پروتکل امنیت را بسیار بالا برده و با پهنای باند اختصاصی و متغیر، دست به تعریف سطح دسترسی بر اساس پالیسی‌های نظامی‌ و سلسله مراتب نظامی‌ بزند.

جان منگوچی از مقامات ارشد لاکهید مارتین می‌گوید: «از این طریق ماموریت‌های ویژه سایبری تعریف شده و در صورت نیاز، آمریکا آن‌را علیه حملات سایبری متقابل استفاده خواهد کرد».

در یک طرف کمپانی‌های مایکروسافت، ال.جی.اس، جونیپر نتورکس و دانشگاه استانفورد روی پروتکل‌ها کار خواهند کرد و لاکهید به تنهایی دست به ساخت سخت‌افزار آن می‌‌زند. این سخت‌افزار یک نوع روتر پیشرفته یا "ابر روتر" خواهد بود که مراحل بسیار سختی را در اجازه دسترسی به آن به کاربر می‌دهد و توانایی خود پیکره‌بندی را بر اساس سطح امنیتی خواهد داشت. به همین دلیل نیاز به یادگیری آن از سوی پرسنل نخواهد داشت (روترهای سیسکو نیاز به یادگیری ویژه دارند) که باعث کاهش هزینه‌های شبکه خواهد شد.

تی.سی.پی/آی.پی نیز که از دل دارپا بیرون آمد، ظاهرا بر اساس مقاصد نظامی‌ درست شد؛ اما عملا نظامی‌ متولد نشد و جنبه آکادمیک یافت که در حال حاضر از نسخه 4 خود به نسخه 6 سوئیچ شده است. اما پروژه جدید کاملا نظامی‌ بوده و مقامات نظامی‌ آمریکا آن‌را برای مقاصد شوم خود در نظر گرفته‌اند. به همین دلیل کارشناسان معتقدند امریکا با این کار کنترل کامل را روی اینترنت نسل بعدی خواهد داشت و هیچ کشوری در امان نخواهد بود. به همین دلایل است که کشورهایی مانند چین به زودی اینترنت مستقل خود را راه‌اندازی خواهند کرد.

گذرنامه و مجوز ورود به اینترنت تنها راه برقراری امنیت است
اما از سوی دیگر، یوگین کاسپرسکی، مدیر اجرایی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری ضد ویروس در تازه‌ترین گفتگوی خود، پیشنهاد داده که مرور اینترنت توسط کاربران به صورت کنونی (ناشناس) باید متوقف شود و هر کس باید ابتدا گذرنامه و مجوز استفاده دریافت کند و سپس از اینترنت استفاده نماید.

مرد شماره یک روسیه در بخش امنیت سایبر می‌گوید بزرگ‌ترین حفره و نقطه ضعف اینترنت در ناشناس استفاده کردن از آن است که با دادن چیزی شبیه گواهینامه رانندگی به کاربران، می‌توان آن‌را از بین برد. کاسپرسکی در مصاحبه با زد.دی.نت آسیا گفت: «اینترنت ابتدا نه برای عموم، که برای دانشمندان و نظامیان آمریکایی ساخته شد که معرفی آن به عموم اشتباه محض بوده است. حیات اینترنت به داشتن پلیس اینترنت، پاسپورت اینترنت و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی وابسته است که اگر کشوری نخواهد عضو آن شود ، آن‌وقت به راحتی با مشکل قطع روبروخواهد شد».

به عقیده یوگن، آی.پی نمی‌تواند باعث شناسایی کاربر شود و ممکن است نهایتا یک کافه اینترنت ردیابی شود، بدون آن‌که کاربر واقعی دیده شود.

کارشناسان معتقدند اظهارات کاسپرسکی اگر به واقعیت بخواهد تبدیل شود، باید یک دو جین اختراع صورت گرفته و بعد کشورها را دور یک میز نشانده و موافقت اولیه آنها را اخذ کرد و این البته کار چندان آسانی نخواهد بود. از طرف دیگر سرویس‌هایی که ناشناس بودن کاربر را تضمین می‌کند نیز غیرقانونی خواهد بود و باید چنین سرویس‌هایی در اختیار پلیس قرار گیرد تا متهمین شناسایی شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۲
    0 0
    بايد هر چه سريعتر اينترنت ملي را مهيا كنيم وگرنه!!! تو خود حديث مفصل بخوان