در نشست هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی پایتخت، یحیی آل اسحاق، رییس اتاق تهران تهران راهکار حل مشکل گرانی ها را پرهیزاز برخوردهای تعزیراتی و احساسی دانست .<BR>

در روزی که قرار بود فعالان اقتصادی پایتخت به گفتمان درباره چگونگی به حداکثر رساندن ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی بنشینند، موضوعات دیگری نیز مطرح شد تا در چهاردهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران همه دغدغه های بخش خصوصی سر باز کند؛ از نگرانی در خصوص مصوبه 24 میلیارد دلاری دولت برای واردات تا بروکراسی های شدید ثبت سفارش ها و البته دغدغه اصلی این روزهای جامعه ،یعنی گرانی ها.
در این نشست، جمع نمایندگان دولتی تقریبا کامل بود حتی محمدرضا ضیغمی که به تازگی شایعه رفتن وی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در برخی رسانه ها مطرح شد نیز به این نشست آمد تا به شایعه های خروجش از وزارتخانه پایان دهد. در نشست هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی پایتخت، رییس اتاق تهران تهران راهکار حل مشکل گرانی ها را پرهیز از برخوردهای تعزیراتی و احساسی دانست و خواستار آن شد که دولت با این مقوله به طور ریشه ای برخورد کند. دبیرکل اتاق تهران نیز در این گردهمایی به شدت از قیمت گذاری ها که حجم آن به تازگی از سوی دولت بالا رفته است، انتقاد کرد و تصریح کرد که قیمت گذاری ها به معنی سرکوب تولید است.

مدیران ارشد دولت چین ، اقتصاد می خوانند
رییس اتاق تهران در ابتدای این نشست با تبریک روز گرامیداشت مقام معلم، برای آنکه پیوند حوزه اقتصاد با جایگاه مقام معلم را نشان دهد به بیان خاطره ای از دوران وزارت خود پرداخت.

یحیی آل اسحاق گفت: "در دوره ای که من مسوولیت وزارت بازرگانی را برعهده داشتم به همراه جمعی از وزرای کابینه، در معیت آقای حبیبی که معاون اول رییس جمهوری بودند به کشور چین رفتیم که این سفر جنبه مطالعاتی داشت. در آن سفر، به دیدار رییس جمهور این کشور رفتیم و آقای حبیبی از رییس جمهور وقت چین سوال کرد که چگونه شد که کشور شما به چنین رشد اقتصادی دست پیدا کرده است؟ رییس جمهور سابق چین نیز پاسخ داد که برای رسیدن به این جایگاه کار مطالعاتی سنگینی را انجام دادیم به این ترتیب که پس از ساعت ها نفر تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدیم که ما اداره کنندگان چین که در رأس امور هستیم هیچ کدام از دانش اقتصادی به صورت آکادمیک بهره نبرده ایم و لذا بر اساس یک برنامه تدوین شده بنا بر آن شد که کلیه مسوولان دولتی کشورمان را از سطح مدیرکل به بالا موظف هستند که در دوره های آموزشی اقتصاد خرد و کلان شرکت کنند و این اجبار بود. از همین رو، از کلیه مدیرکل های سازمان ها و نهادهای دولتی تا رییس جمهور، در دوره های آموزشی هفتگی اقتصاد حاضر شدند و به این ترتیب اقتصاد به نخستین مقوله فکری ما تبدیل شد و ما موفق شدیم ذهنیت تمامی دست اندرکاران کشورمان را به مقوله اقتصاد تغییر دهیم و برای دوره های بعدی و دولت های بعدی نیز این یک دستور واجب و غیر قابل تغییر درآمد."
آل اسحاق با بیان این خاطره، تأکید کرد که در نظام آموزشی ایران نیز باید حوزه تدریس و تربیت اقتصادی در کلیه مقاطع تحصیلی اجبار شود و از همان ابتدای تحصیل باید به این موضوع پرداخته شود. رییس اتاق تهران این را به عنوان پیبشنهاد خود مطرح کرد و از وزارت آموزش و پرورش خواست تا به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشد.
رییس اتاق تهران در ادامه مباحث خود به موضوع گفت وگوی کشورهای عضو 1+5 و ایران اشاره کرد و با مثبت دانستن نشست چندی پیش دو طرف در استانبول ترکیه، اظهار امیدواری کرد که نشست آتی که قرار است سوم خرداد ماه در بغداد برگزار شود، همچون نشست استانبول نتایج مطلوبی در بر داشته باشد.

برای رفع گرانی ها برخوردهای احساسی را کنار بگذاریم
آل اسحاق در ادامه به بحث در خصوص مقوله گرانی ها و نگرانی جامعه در این رابطه پرداخت و با بیان اینکه گرانی ها امروز به حدی رسیده است که حتی مراجع عظام نیز نسبت به آن موضع گرفته اند، خاطرنشان کرد که دولت نیز به انتقاد از گرانی ها پرداخته و به دنبال راه حل رفع آن است.
وی خواستار آن شد که در زمینه حل مشکل گرانی ها، از برخورد های احساسی پرهیز شود چرا که وضعیت فعلی غیر عادی است و در چنین شرایطی باید به صورت ادراکی و ریشه ای با این مشکل برخورد کرد.او معتقد است که اگر در این زمینه احساسی برخورد شود قطعا به بیراهه رفته ایم.
به گفته رییس اتاق تهران، در تعریف گرانی و گرانفروشی و نحوه برخورد با آن باید تفاوت‌ها را مدنظر قرار داد لذا با برخورد‌های شعاری و احساسی هیچ مشکلی حل نمی‌شود.

آل اسحاق با بیان اینکه، در مقوله گرانی ها باید رد پای تغییرات نرخ ارز، دست مزدها، هزینه های بانکی و دیگر مسائل را دید، افزود: به جای اینکه فشارهای بی مورد به بعضی افراد مسئول وارد کنیم باید با گرانی‌ها به صورت ریشه ای برخورد کرد و آن را اصلاح نمود.
به گفته وی، ‌قیمت کالا تابع عرضه و تقاضا است؛ بنابراین اگر درست برخورد نشود حتما آثار مخربی خواهد داشت لذا با افزودن بر عرضه ،قیمت تمام شده اصلاح شده و بازار هم کنترل می‌شود.
آل اسحاق با انتقاد از تعارضات پیش آمده در بحث گرانی ها، خواستار آن شد که همه دستگاه های دولتی و نیز بخش خصوصی دست به دست هم دهند تا وضعیت تولید داخلی کشور و همچنین تنظیم بازار بهتر شود.

تخصیص 24 میلیارد دلار ارز واردات هدفمند باشد
وی در ادامه به مصوبه اخیر دولت مبنی بر تخصیص 24 میلیارد دلار برای واردات مواد اولیه اشاره کرد و با بیان اینکه این مصوبه می تواند در کنترل قیمت ها اثرگذار باشد، تصریح کرد که بروکراسی حاکم بر سیستم ثبت سفارش مشکلات حوزه تجارت خارجی را افزایش داده است، وی از این رو از رییس سازمان توسعه تجارت که در این نشست حضور داشت خواست در این خصوص اقداماتی صورت گیرد تا هزینه تمام شده افزایش پیدا نکند. به گفته رییس اتاق تهران، در تخصیص این میزان از ارز مرجع، دولت باید مراقب باشد که این ارز در مسیر واردات مواد اولیه هزینه شود و نه انکه به جاهای دیگر برود.
وی همچنین روز کارگر را تبریک گفت و به این موضوع اشاره کرد که ‌کارگران عوامل رشد و توسعه و همچنین ارتقا تولید در کشور هستند و باید به آنها توجه داشته باشیم.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    0 0
    من فکر میکنم ما دنبال فریب دادن خودمون و مردم هستیم. تولید کنندگان ما تنها نگران خودشون هستن و نه مردم . آیا میدانید میلیاردها تومن تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی با سود های کم بهره در تهران و شهرستانها صرف مقاصدی غیر از کشاورزی و عمدتا ساخت و ساز میشود . دقیقا همان موردی که در مود وامهای صنایع زود بازده رقم خورد و پیامدهای ان هنوز ادامه دارد. ما ملت بدی شدیم و اینو باید قبول کنیم .نان ناشی از دزدی و حرام خواری زیبنده سفره ما شده و با افتخار این سفره رنگین را به رخ هم میکشیم.