۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۲

اگر اخبار حوادث را خوانده باشید بسیاری از درگیری ها و حتی قتل ها از یک مزاحمت های تلفنی شروع شده است.

زهرا تالانی: برخی خانواده ها هنوز هم با وجود نمایشگر شماره تلفن، از این مزاحمت ها به ستوه می آیند و به نهادهای مختلف شکایت می کنند. اما برخی از مزاحمت‌های تلفنی با سازمان‌های خدماتی همچون آتش‌نشانی، ‌اورژانس و پلیس می‌تواند قیمت گزافی داشته باشد یعنی جان و مال یک شهروند


مزاحمان چه کسانی هستند؟
سرهنگ غلامعلی کریمی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ درباره مزاحمان تلفنی پلیس 110 به ایسنا گفته است: روزانه 2500 نفر بی جهت مزاحم مرکز فوریت‌هایی پلیسی 110 می‌شوند که میانگین سنی آنها هفت تا 18 ساله است."

به گفته او این مزاحمان ضمن اعلام خبر کذب، فحاشی می کنند و یا به جای صحبت‌کردن، فوت کرده یا موسیقی مبتذل پخش می‌کنند: "بیشترین تماس‌ها از ساعت 12 تا 14 بعد از ظهر یعنی پس از تعطیلی مدارس رخ می‌دهد."

اما غیر از این مراکز امدادی مانند آتش نشانی و اورژانس هم مزاحمان را بیشتر جوانانی می دانند که برای تفریح این کار را انجام می دهند.


نیمی از تماس ها با اورژانس، مزاحم تلفنی است

چندی پیش عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران، اعلام کرد که در سال گذشته سه میلیون و 636 هزار و 846 تماس با این مرکز گرفته شده که بیش از 49 درصد آن مزاحمت تلفنی بوده است.

او به فانون گفته است: زمانی که گزارشی مشکوک به مزاحمت باشد، همکاران مجددا با آن شماره تماس و پس از تایید گزارش، آمبولانس اعزام می‌شود. در برخی از موارد نیز نمی‌توان ریسک کرد و به محض گزارش، آمبولانس اعزام می‌شود و اگر همکاران در بررسی موضوع، متوجه واهی بودن گزارش شدند، به آمبولانس موضوع را اطلاع و ماموریت کنسل می‌شود. 

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران همچنین می گوید: مزاحمت تلفنی انرژی همکاران ما را می‌گیرد و مستقیم نمی‌تواند در دیر رسیدن‌ آمبولانس موثر باشد. یکی از علت‌های افزایش پایگاه های امدادی در سطح شهر این است که اگر در نزدیکی محل حادثه آمبولانسی به هر دلیل اعم از اینکه در حال ماموریت دیگری باشد یا خیر، وجود نداشت، نزدیک ترین پایگاه دیگر بتواند در کمترین زمان ممکن خدمت‌رسانی کند.

 

10درصد تماس ها با آتش نشانی، مزاحم تلفنی است

اما مزاحمت تلفنی گریبان آتش نشانی را گرفته است. سید علیرضا علوی مدیر روابط عمومی آتش نشانی تهران می گوید: در سال گذشته یک میلیون و 751 هزار و 391 تماس با این مرکز گرفته شده که به طور میانگین روزانه حدود 4 هزار و 800 مورد بوده است.

علوی نیز از مزاحمت تلفنی برای همکارانش گلایه می کند و می گوید: به طور میانگین در طول روز در حدود 10 درصد تماس ها مربوط به خود سازمان آتش نشانی و منجر به عملیات می شود و 90 درصد مابقی یا مزاحمت تلفنی است یا اینکه شهروندان برای تماس با مراکزی چون شرکت آب و فاضلاب، برق و یا حتی خرید وسایل ایمنی به اشتباه با شماره 125 تماس می گیرند.

 

شماره تلفن فردوسی چند است؟

118 هم مزاحمان خود را دارد.شاید شما هم بولوتوثی را شنیده باشید که فردی به 118 زنگ می زند و شماره تلفن فردوسی را می خواهد!


مزاحمان تلفنی چه شخصیتی دارند؟

علی اصغر احمدی، روان شناس و عضو هیات علمی گروه روان شناسی دانشگاه تهران این نوع رفتار را واکنشی قابل پیش بینی از سوی گروه و قشری از مردم در برابر فشارهای وارده می‌داند.

وی در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه بیش‌تر این مزاحمت‌ها از سوی نوجوانان و جوانان است تاکید می‌کند: در تمام جوامع مناسبت‌ها و ساز و کارهایی برای تخلیه انرژی این قشر برنامه‌ریزی می‌شود تا این انرژی به شکل صحیح و برنامه‌ریزی شده به سمت انجام حرکت‌های مثبت هدایت شود. اما اگر در عرصه‌های رسمی جامعه مانند آموزش و پرورش برای تخلیه این انرژی هیچ برنامه‌ریزی نشود و حتی به سرکوب آن هم پرداخته شود نتیجه همین می‌شود که می‌بینیم.

وی تاکید می‌کند: این در حالی است که این انرژی‌ها می‌تواند با ساماندهی به شکلی سازنده نمایان شوند و در عرصه‌های مختلف موثر باشد ولی بی‌توجهی به آن یا سرکوب آنها مانند ساختن سدی در مقابل این انرژی آن را به سمت مجراهای دیگری که غیر رسمی و غیر قابل کنترل است سوق می‌ دهد.

احمدی می‌گوید: آموزش و پرورش بعد از خانواده دومین نهاد اجتماعی کردن افراد است و در برهه‌هایی به دلیل داشتن شرایط ایجاد گروه‌های همسال و همتا حتی از خانواده هم موثرتر است و می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت اجتماعی نوجوانان و جوانان نقشی جدی‌تر بازی کند، اگر بستر مناسبی برای سازماندهی و برنامه‌ریزی برای به کارگیری این انرژی فراهم کند. این نهاد می‌تواند با ساماندهی این انرژی آن را به سمت فعالیت‌های مثبتی مانند ورزش سوق دهد.

وی می‌افزاید: هنگامی که این انرژی در مجاری غیررسمی و حتی زیرزمینی وارد شد می‌تواند بسیار خطرناک باشد چون هیچ نوع کنترلی روی آن صورت نمی‌گیرد و می‌تواند عواقب وخیمی به همراه داشته باشد. این قشر به دلیل این‌که تجربه و دانش بزرگ‌ترها را ندارند از بردباری کمتری برخوردارند و اگر در مقابل سرکوب انرزیشان نتوانند مستقیم واکنش نشان دهند به سمت واکنش‌های غیر مستقیم و رفتارهایی ناخودآگاه انتقام جویانه می‌روند.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    اگه فضائي بود براي تخليه انرژي نوجوانان و جوانان،قطعا جرائم به حد چشمگيري كاهش پيدا ميكردد.نمونه اش قاتل خدابيامرز روح الله داداشي!
    • مریم IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      نخیر آقاجون این آثار همون تمدن زهرماری غربه و حتی تو کشورهایی که فضای زیادی برا تخلیه انرژی هست قتل و ... زیاده علتش اینه که ساحتی که غرب برای زندگی معرفی کرده محدوده و ما باید برسیم به اینکه اسلام چقدر فضا بزرگ و گسترده ای داره برای همه انرژی های انسان تا حتی به خدایی شدن برسیم
    • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      87 4
      ورزش هم از اسباب تعالی روحه و هم انرژی انسان را در جای درست مصرف می کنه
    • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      48 6
      احسنت
    • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      50 3
      و البته با قیمت مناسب....
    • محمد IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      12 61
      منظورتون از اين فضا نايت كلاب كه نيست ؟ چون معمولاً همه نوع تفريحي اين روزا شاهديم. يه كلوب شبانه مونده فقط !!!
    • بدون نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      22 4
      جواب مریم! اینا درست! شما چرا به اونجا نرسیدین؟! اگه صحبت شما درست باشه! (که نیست) خدا نباید انسان رو خلق میکرد! تا زمانی که شما به حق دیگری تجاوز نکردی آزادی! همونطوری که ما خارجی ها رو مجبور میکنیم وقتی به کشور ما میان مححبه بشن!!! اونها هم حق دارن مدارس و دانشگاههاشون رو اجازه ورود با حجاب ندهند و من نمیدونم این اعتراض بعضی موقع ها برای چیه؟!! تصور کنید یه خانم مسئولی از ایران بخواد بره اونور برای سفر رسمی!! بعد چند نفر بیان بگن شما باید دامن بپوشید و چادر یا مانتو تون رو در بیارید!!! چون اینجا کشور ماست!
    • ب IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      0 0
      اين مسئله ربطي به تفريح و تخليه انرژي نداره كه! راهش اينه كه بعدا پيگيري كنن واسه شناسايي فرد مزاحم و بسيار جدي باهاشون برخورد بشه. يعني با مجازاتهاي سنگين. مگه نخونديد اين خبر رو كه يه زن فقط تو يه سال با 125هشت هزار بار تماس سركاري گرفته بوده؟!
  • رضا 13 IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    این مرضه سادیسمه واقعا باید به روانشانس مراجعه کنند کسی که مزاحم تلفنی میشه اونم اورژانس که .....
    • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      16 67
      نچ. یه کار لذت بخشه
    • بدون نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      18 1
      شما زنگ در خونه کسی رو زدی در بری تو بچگی؟!! این همونه
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    49 12
    کار یاد مردم میدینها.
    • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      39 3
      اطلاع رسانیه نه کار یاد دادن
  • mtchabok IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    94 14
    کجاش این مریضیه ... من خودم دوران ابتدایی یه 3-4 باری اینکار رو کردم ولی واقعا لذت داشت . من نتیجه خود خبرآنلاین رو قبول دارم . وقتی مراکز تفریحی و سرگرمی ما محدود به یه سینما ، یه باشگاه ورزشی میشه اونوقت توقع دارین که بچه چیکار کنه ؟ اصلا تا الان کسی به سیستم اجتماعی مردم فکر کرده که باید چطور باشه . کسی فکر کرده که مردم باید چطور زندگی کنن ، چطور تفریح کنن ، چطور کار کنن ... وقتی که فکری روی هیچ کدوم از این مسائل صورت نمیگیره ، بنابراین افراد خودشون دست به کارهایی میزنن که شاید در جامعه اختلال ایجاد کنه .
    • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      8 20
      اونوقت شما الان از توی کدوم بخش داری نظر میدی؟
    • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      16 1
      جامعه بیمار همینه! جالبه که همین جامعه کاری موافق با رویه میکنه اون رو حمل بر شعور و فهم میکنن و بعد کاری خلاف رویه میکنن این آمار وحشتناک بیرون میاد! دو دست جامعه تفکیک شده که نداریم. اونی که فوت میکنه همین هم مثلاً میره یک کار دیگه میکنه. دیگه بصریتش کجا بود من نمیدونم.
    • سیاوش بزرگمهر IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      31 2
      دوست عزیز با نظر شما کاملا موافقم در جامعه ی ما بسیاری از جوانان از وجود تفریحگاه دلخواه محروم و نا راضی اند و متاسفانه تا کنون هیچ عمل مثبتی در این رابطه صورت نگرفته و نخواهد گرفت جوانان احتیاج به تخلیه هیجان درونی دارند
  • حمید.. IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    14 2
    خب باید دید چه رفتارهایی در طول روز با این جوانان و نوجوانان میشه که رو به این کار مضحک و خطرناک میارن.ببینیم چه ساختیم از هزاران ذهن و فکر فعالبه جای سازنگی و ورزش وتفریح سالم با سرخوردگی یه جا میشینن و مزاحمت ایجاد میکنند.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      5 24
      هیچ رفتاری نمیشه فقط این کار لذت بخشه. همین.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    32 6
    یادش بخیر ما بچه بودیم زنگ ها را می زدیم و فرار می کردیم
    • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      14 4
      ما ادامس می چسبوندیم رو زنگ
    • بدون نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      11 5
      دمت گرم ای حالی میداد نه؟؟؟ یادته؟
  • سیاوش بزرگمهر IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    22 1
    قاعدتا در جامعه ای که آموزش حقوق شهروندی داده نشده مردم آزاری به عنوان یک عادت یا سرگرمی تلقی خواهد شد که اثرات سوء و زیانباری خواهد داشت برای جوانان تفریح و سرگرمی های جذاب و سالم بیافرینید تا از معضلاتی مثل مردم آزاری پرهیز شود
    • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      22 8
      هرچی می خوای بگی بگو. اما زنگ زدن در رفتن خیلی حال میده
    • ب IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      0 0
      اصلا نمي‌خوام از كوتاهي‌هاي بي‌اندازه‌ي مسئولين دفاع بكنم اما ميشه چند نمونه از تفريحات جذاب رو كه واسه جوونا فراهم كردن و اون‌ها به شكل سالم ازش استفاده ميكنن رو نام ببريد يا چند نمونه از اون‌هايي كه دلتون مي‌خواد به وجود بياد پيشنهاد بديد؟ مثلا فوتبال در تمام دنيا يكي از جذاب‌ترين سرگرمي‌هاست. اما در ايران بسيار مخرب و غالبا يا باعث مردم آزاريست يا باعث خودآزاري. و خيلي چيزاي ديگه...
  • علی IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    27 1
    باید فرهنگ کلی جامعه بالا برود.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    13 8
    یادش بخیر بچه بودیم. زنگ مردم می زدیم در می رفتیم. چا حالی می داد
  • توسیي IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    26 4
    ارامگاه فردوسی درمحرومیت مانده
  • بدون نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    7 2
    بالاخره 10 درصد تماسها با آتش نشانی مزاحم هستند یا 90 درصد!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    40 2
    "موسیقی مبتذل"-----------------> این یعنی چی؟ بنظرم این کلمه قدیمی شده.
    • سیاوش بزرگمهر IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      12 2
      موسیقی مبتذل معنی نداره موسقی برترین هنره قبیح است که به دنباله ی هنر خداوندی موسیقی واژه ی مبتذل رو اضافه کرد اگر برای همین جوانانی که از آنها به عنوان مزاحم تلفنی یاد میشود برنامه های شاد و زنده ی موسیقی تدارک دیده شود بسیاری از مشکلات آسان میشوند موسیقی هنر خدادادی است حتی کلام خداوند هم با ایراد موسیقی بیان میشود
  • بدون نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    20 2
    تو جامعه ای که شخصیت مردم نادیده گرفته میشه یک چنین بزخوردهائی دور از انتظار نیست مثال اینکه شما با دوستانتان جلو یک ساندوچی منتظر غذاتون هستین آقای پلیس به جای اینکه به کار اصلیشون برسه میاد میگه چه غلطی دارید میکنید فرداش اون جوون که بهش حسابی بر خورده میاد زنگ میزنه به همکار اون آقا تو 110 و براش موزیک میزاره که اونم بهش بگن مبتذل...
  • m IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    6 4
    آقای خبرآنلاین : در تیتر مربوط به آتش نشانی اشتباه کردی. جای 90 درصد و 10 درصد رو عوض کن . تو متن گفتی 90درصد تماسها مزاحمت تلفنیه اما تو تیترش گفتی 10 درصد!!! خبرآنلاین دقت کن.
  • amin US ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    0 0
    ترکوندین با این خبرتون! میانگین سنی آنها هفت تا 18 ساله است ؟؟!! میانگین میدونین یعنی چی؟؟