ایرنا نوشت:

برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی 92-91 از 16 اردیبهشت تا پایان شهریور ماه سال جاری در 900 پایگاه سنجش و 715 شهر و منطقه كشور اجرا می شود.
برنامه سنجش نوآموزان همچون سال های گذشته با همكاری وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اجرا می شود.

براساس این گزارش، برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی به منظور ارزیابی نوآموزان در دو مرحله اجرا می شود.

این گزارش می افزاید، مرحله مقدماتی شامل ارزیابی های بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی - حركتی، اندازه گیری توده بدنی، قد به سن، معاینات دهان و دندان، پوست و مو، اختلال روان پزشكی و معاینات پزشكی عمومی است.

در این گزارش آمده است، در مرحله مقدماتی سوابق واكسیناسیون نوآموز بررسی می شود كه در صورت ناقص بودن برای تكمیل واكسیناسیون به واحدهای بهداشتی درمانی ارجاع خواهند شد.

این گزارش با اعلام اینكه نوآموزانی كه نیاز به ارزیابی تخصصی نداشته باشند برای ثبت نام به دبستان مورد تقاضا معرفی می شوند، افزوده است: نوآموزانی كه در مرحله مقدماتی مشكوك به مشكل تشخیص داده شوند، برای بررسی دقیق تر به مرحله تخصصی ارجاع می شوند و پس از معاینات پزشكی و اجرای آزمون های تخصصی مورد نیاز و تعیین جایگاه آموزشی به واحد آموزشی ذیربط معرفی خواهند شد.

این گزارش اضافه می كند، ارزیابی های تخصصی آمادگی تحصیلی، بینایی و شنوایی فقط در مراكز و كلینیك های وابسته به آموزش و پرورش استثنایی و رایگان انجام می شود.

این گزارش ادامه می دهد، به منظور شناسایی نوآموزان دارای اختلال رفتاری اوتیسم، نوآموزانی كه در مرحله مقدماتی آمادگی تحصیلی مشكوك به مشكل تشخیص داده شوند به مرحله تخصصی ارجاع می شوند.

براساس این گزارش، اجرای برنامه سنجش نوآموزان در تمام مناطقی كه از سوی دبیر خانه شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی به استان ها ابلاغ شده، الزامی است.

این گزارش می افزاید،‌ معاینات غربالگری و پزشكی عمومی در شهر، روستا و مناطق عشایری برای نوآموزان بدو ورود به دبستان براساس نظام مراقبت های بهداشتی درمانی اولیه و پایگاه های سنجش به طور كامل و پوشش 100 درصدی اجرا می شود.

این گزارش یادآور شده است، پیش بینی شده امسال در پایگاه های سنجش، بیش از یك میلیون و 120 هزار نوآموز در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شركت كنند.

براساس این گزارش، ارزیابی دانش آموزان جا مانده از سنجش سال قبل (به جز ارزیابی آمادگی تحصیلی و اختلال رفتاری اوتیسم) همانند ارزیابی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال جاری خواهد بود.
 

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =