من زیاد قائل به این نیستم که هنر را از دین جدا کنیم چون به طور کلی خود هنر در درون خودش یک تعالی گرایی دارد که شما را به سوی تقدس می‌برد یعنی شما حافظ بخوانید ذاتش دینی است...

به گزارش خبرآنلاین، برنامه «اردیبهشت کتاب» با محوریت معرفی نویسندگان محبوب و برگزیده کشورمان در کنار نقد فضای نشر کشور از دوم اردیبهشت هر شب از شبکه یک پخش می‌شود. مهمان شب گذشته این برنامه، حسام الدین سراج، خواننده شناخته شده کشورمان بود. مجری برنامه گفتگوی کوتاه خود با این چهره شاخص فرهنگی را از رونمایی و انتشار کتاب از «گذر دل تا گِل» پایان‌نامه دکترای سراج آغاز کرد که او در پاسخ گفت: «این کتاب در حقیقت زیبایی شناسی تطبیقی معماری و موسیقی است که موضوع تز دکترای من در زمینه پژوهش هنر هم بوده و تناسبات خوشایند را در هنرها به ویژه در معماری و در موسیقی بررسی می‌کند. وجوه اشتراک و افتراق اینها را بررسی می‌کند و نهایتاً قراردادی در انتهای کتاب داریم که می‌گوییم هر بنایی که به چشم شما زیباست اگر همان را بر اساس آن قرارداد «نت نویسی» کنیم به گوش شما هم زیبا خواهد بود و برعکس وقتی یک ملودی به گوش شما زیباست اگر آن را به صورت تصویری به نقطه و خط بدل کنیم، نهایتاً تصویری خواهد بود که برای چشم شما خوشایند خواهد بود.»

 

بر اساس این گزارش، گزیده ای از اظهارات سراج در این برنامه را در ادامه می خوانید:
- ... به طور کلی سه نسبت داریم؛ نسبت هندسی، نسبت هارمونی و نسبت حسابی، که این نسبت‌ها هم در گام موسیقی به کار می‌رود هم در معماری به کار می‌رود هم در آناتومی بدن پرنده و حیوان و انسان هست یعنی این نسبت‌ها هر جا موجود باشند، زیبایی هست.


- در معماری ما سه بعد داریم. طول، عرض و ارتفاع. اما در موسیقی بستر شکل‌گیری موسیقی فقط یک بعد دارد و آن زمان است اما در همین زمان فرکانس‌ها به نسبت همدیگر تعیین می‌شوند. نسبت فرکانس‌ها به همدیگر تعیین می‌کند که به چه نحو باشد و این نسبت‌ها اگر تابع آن سه نسبتی که گفتیم باشند، زیبایی در گام ایجاد می‌کند همان گام مبنایی که در موسیقی هست که فرنگی‌ها به نام گام «ماژور» می‌شناسند و در موسیقی ما نزدیک به گام «ماهور» است این سه نسبت در آن لحاظ شده وقتی بررسی و آنالیز کنید این نسبت‌ها در آن بدست می‌آید.


- من زیاد قائل به این نیستم که هنر را از دین جدا کنیم چون به طور کلی خود هنر در درون خودش یک تعالی گرایی دارد که شما را به سوی تقدس می‌برد یعنی شما حافظ بخوانید ذاتش دینی است می‌گوید «هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم» یعنی این را اگر زیاد از هم جدا نکنیم، کسانی که کار هنری می‌کنند و سعی‌شان این است که یک سلوک به سمت حقیقت داشته باشند قاعدتاً به همین نقطه می‌رسند که در حقیقت ارتباط بین هنر و معنویت را تمرین می‌کنند.


- در کسب دانش هر هنری، قطعاً مطالعه لازم است و عمق هنر را زیاد می‌کند یعنی کسی که کار هنری زیاد می‌کند به هر نحو چه موسیقی، چه نقاشی، چه عکاسی و... مطالعه در تاریخچه آن هنر و مطالعه در شرح و آنالیز آن هنر خیلی کمک می‌کند ضمن اینکه زمینه‌های جدیدی را حتی در نوآوری و ابتکار، راه‌های نوآوری و ابتکار را برای هنرمند باز می‌کند.


- من شاید قدیم توفیق مطالعه را بیشتر داشتم ولی اخیراً بیشتر در راستای شعر و مفاهیمی که به نوعی به عرفان مرتبط می‌شود علاقه‌مند مطالعه ام. البته در زمینه موسیقی من توفیق اجباری دارم. به جهت تدریس دانشگاه هست و باید مطالبی که در حوزه موسیقی اتفاق می‌افتد را مطالعه کنم.


بنابراین گزارش، سراج در خصوص راه های افزایش سرانه مطالعه کتاب نیز نکات جالبی را یادآور شد و گفت:  «یک موضوع، صفحه‌بندی و تدوین کتاب است یعنی تدوین کتاب باید برای مخاطب جذاب باشد مثلا در هر کدام از صفحه‌ها مطلب جدیدی باشد و در عین حال غیر از اینکه کتاب را بنشیند و از شروع کتاب تا اتمامش مطالعه کند؛ حتی وقتی ورق می‌زند سوتیترها، ‌تیترها، عکس‌ها و... بتواند یک شمه کلی از کتاب را به او بدهد. از سوی دیگر معرفی کتاب هم خیلی مهم است. یعنی رسانه‌ها که کمک کنند در معرفی کتاب خوب همانطور که ما در زمینه فیلم رقابت داریم این رقابت در زمینه کتاب هم چشمگیر و روشن شود تا مردم به سمت کتاب سوق پیدا کنند؛ یعنی یک مقدار تب و تابش را در زمینه تبلیغاتی زیاد کنند.

 

 

بنابراین گزارش، «اردیبهشت کتاب» که تا پایان اردیبهشت هرشب روی آنتن شبکه اول سیما می رود؛ قرار است مهمان‌هایی چون «تورج زاهدی، حسین درگاهی، محمدرضا بایرامی، صادق کرمیار، علی شاه حاتمی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، محمد مهدی رسولی، محمدرضا زائری، مجید سرسنگی و ... را به شبکه اول سیما بیاورد. برنامه امشب «کتاب اردیبهشت» با حضور «بهزاد بهزاد پور» ساعت 20.25 دقیقه روی آنتن می رود. این برنامه دیدنی و کوتاه، تا پایان اردیبهشت از تلویزیون پخش می شود.

 

*
ساکنان تهران برای تهیه کتاب حسام الدین سراج(در صورت موجود بودن در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.


6060
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    2 11
    ببخشید استاد؛ زیاد قائل نیستید یا اصلن قائل نیستید؟ متأسفانه هنر امروز ما به تقلید از تفکرات امروزی (که عمدتن منشاء آن غرب می باشد) به بی دینی وبرخی هم به بد دینی گرایش پیدا کرده. این واقعیت هنر ماست! اسیر تکنیک شدند ویک سری توجیهات آب زیپویی. کسی تا حالا از خودش پرسیده که چرا هنر ما در دوران گذشته از چنان اعتباری برخوردار بوده که امروزه وحتی آیندگان در سطح جهان به تمام قد واحترام درمقابل آن ادای احترام میکنند؟و چرا دراین عصر چنین نیست؟ سالها دل طلب جام جم ازما میکرد آنچه خود داشت زبیگانه تمنا میکرد!
    • جویا IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      11 0
      عزيزم منظور استاد رو اشتباه فهمیدی یباره دیگه متن رو کامل بخون تا متوجه بشی منظور استاد رو در ضمن دکتر سراج فوق العاده مذهبی هستن اونم از نوع بی ریاش!