۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹

تنظیم روابط با جهان عرب و قدرت‌های بزرگ هم به‌طور سنتی از طریق خلیج‌فارس و موضوعاتی همچون تسلط ایران بر تنگه هرمز و جزایر، نقش ایران در امنیت انرژی جهانی، ظرفیت‌ها و تبادلات مالی و تجاری در سطح منطقه صورت می‌گرفته است.

روزنامه شرق: در تاریخ و فرهنگ ایرانی نام خلیج‌فارس همواره با تقویت حس همبستگی و انسجام ملی همراه بوده است. این امر نه‌صرفا به دلیل حساسیت ملت ایران به نام خلیج‌فارس بلکه به‌دلیل اهمیت جایگاه خلیج‌فارس به عنوان نقطه شروع تاثیرگذاری تاریخی- فرهنگی تمدن ایرانی بر ملت‌های دیگر از یک‌سو و نقطه اتصال تامین منافع سیاسی-استراتژیک و اقتصادی ایران از سوی دیگر است. در تاریخ چند قرن گذشته خلیج‌فارس، ملت‌های زیادی از جمله پرتغالی‌ها، اسپانیایی‌ها، انگلیسی‌ها و در سال‌های اخیر آمریکایی‌ها برای بهره‌برداری از ثروت منطقه و دستیابی به اهداف سیاسی- استراتژیک خود وارد خلیج‌فارس شدند اما همه آنها در گذر زمان تحت تاثیر فرهنگ سیاسی- تاریخی ایران قرار گرفتند که آثار آن در سفرنامه‌ها و خاطرات دیپلمات‌های اروپایی و مورخان آمده است. هیچ منطقه‌ای در دنیا به اندازه خلیج‌فارس مورد توجه قدرت‌های خارجی نبوده است. همچنین در گذر زمان فرهنگ سیاسی- اجتماعی و شیوه تجارت ایران از طریق خلیج‌فارس به ملت‌های عرب، پاکستانی، هندی و آفریقایی انتقال یافته است.
 امروز خلیج‌فارس نقطه اصلی ورود ایران به جهان شرق و غرب و دنیای آزاد است. خلیج‌فارس جایی است که منافع اقتصادی، سیاسی-امنیتی و استراتژیک ایران به هم می‌رسند. خلیج‌فارس دهانه ورود ایران به اقیانوس هند و آرام و محور اصلی «توسعه آسیایی» و امنیت انرژی و ثبات منطقه‌ای است؛ جایی که آینده رشد اقتصادی جهان به آن وابسته است. تنظیم روابط با جهان عرب و قدرت‌های بزرگ هم به‌طور سنتی از طریق خلیج‌فارس و موضوعاتی همچون تسلط ایران بر تنگه هرمز و جزایر، نقش ایران در امنیت انرژی جهانی، ظرفیت‌ها و تبادلات مالی و تجاری در سطح منطقه صورت می‌گرفته است. با وجود خلیج‌فارس، ایران هیچ وقت از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی منزوی نخواهد بود. خلیج‌فارس همواره نقطه امتیاز و فرصت‌سازی در سیاست خارجی ایران و روابط با ملت‌های دیگر بوده است. نکته آخر اینکه هر چند تمامی شواهد نشان می‌دهند که خلیج‌فارس اهمیت خود را برای نظام امنیت منطقه‌ای و انرژی جهانی حفظ خواهد کرد اما برای ایرانیان اهمیت خلیج‌فارس بیش از هر چیز مربوط به نقش آن در ایجاد انسجام ملی و تقویت همبستگی ایرانیان است که باید قدر آن را دانست. «روز خلیج‌فارس بر همه ایرانیان مبارک.»
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =