مازیار میری کارگردان فیلم سینمایی «سعادت آباد» حذف سکانس پایانی این فیلم را نوعی انتقام گیری از او و همایون اسعدیان تهیه کننده فیلم می‌داند.

این کارگردان در گفت و گو با خبرآنلاین حذفیات اعمال شده در مورد فیلم« سعادت آباد» را ممیزی نمی داند و می‌گوید:«اتفاقی که در مورد فیلم ما افتاد ممیزی نبود و در هیچ چارت قانونی و تعریف شده ای هم نیست.»
او معتقد است که دوستان سازمان سینمایی پس از صحبت‌های صنفی او و همایون اسعدیان تهیه کننده فیلم به دنبال انتقام جویی و تلافی بودند و در نهایت این کار را کردند.
اشاره میری به صحبت‌های همایون اسعدیان در نشست مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر سال گذشته است. آنجا که اسعدیان به عنوان کارگردان فیلم «بوسیدن روی ماه» مقابل خبرنگاران نشست و گلایه‌های صنفی اش را در مورد برخورد با خانه سینما بیان کرد.

مهناز افشار، لیلا حاتمی و هنگامه قاضیانی در نمایی از فیلم سعادت آباد
این در حالی است که علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به خبرآنلاین می‌گوید که ما هیچ تصمیمی در مورد این فیلم نگرفته‌ایم. به گفته او ، این امر مربوط به اداره کل همکاری‌های سمعی بصری و نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به اداره تحت امر او ارتباطی ندارد.
مازیار میری که فیلم «پاداش سکوت» را بر اساس داستانی از احمد دهقان با موضوع جنگ تحمیلی کارگردانی کرده، در مورد دلایل موافقتش با حذف پایان فیلم می‌گوید: «از آنجایی که سرمایه ساخت فیلم «سعادت آباد» خصوصی بود، برای ورود این فیلم به شبکه نمایش خانگی مجبور بودیم تا حدی از مواضع خود کوتاه بیاییم.»
فیلم «سعادت‌آباد» پس از فیلم‌های «ورود آقایان ممنوع» کار رامبد جوان، «اخراجی‌ها 3» کار مسعود ده‌نمکی، «جدایی نادر از سیمین» کار اصغر فرهادی و «شش و بش» کار بهمن گودرزی پنجمین فیلم پر فروش سال گذشته بود. (رتبه بندی فیلم‌های پرفروش سینمای ایران در 3 سال گذشته را اینجا ببینید)
مهناز افشار هم برای بازی در این فیلم توانست سیمرغ نقش مکمل جشنواره بیست و نهم فجر را به دست اورد.  
کارگردان فیلم سینمایی «کتاب قانون» در مورد حذف پایان فیلم می‌گوید: «آقای سعید رجبی فروتن  تمام تلاشش را برای عرضه فیلم «سعادت آباد» با حذفیات کمتر به شبکه نمایش انجام داد. با این حال از ابتدا قرار بود به ما مجوز ندهند و بعد هم شدت سانسور فیلم بیشتر از آن چیزی بود که می‌بینید. در نهایت هم که سکانس آخر فیلم حذف شد.»
موضوع فیلم «سعادت آباد» درباره جشن تولیدی است که یاسی(لیلا حاتمی) برای همسرش محسن (حامد بهداد) برگزار می‌کند. دو زوج دیگر که دوستان قدیمی این خانواده هستند در این جشن شرکت می‌کنند.
در این فیلم جمع شدن آدم‌ها در کنار هم بهانه‌ای می‌شد برای پرداختن به روابط آدم‌ها با یکدیگر و مسائلی که در زندگی‌های فردی و جمعی‌شان وجود دارد. سکانس پایانی این فیلم که در نسخه نمایش خانگی آن وجود ندارد، جایی است که مخاطب پس از پایان جشن متوجه ارتباط محسن با پرستار کودکش می‌شود.
میری در پاسخ به این سوال که قبل از ورود فیلم به شبکه نمایش خانگی درباره حذف سکانس انتهایی فیلم با او صحبت شده است یا خیر؟ می‌گوید:« بله صحبت شد اما باز هم تاکید می‌کنم که به دلیل سرمایه شخصی که برای ساخت این فیلم صرف شده بود و می‌خواستیم فیلم زودتر به شبکه نمایش خانگی بیاید، مجبور شدیم به خواسته‌های دوستان تن دهیم و حذف سکانس آخر ماحصل گفت و گوهای طولانی ما با این دوستان بود. در واقع دوستان وزارت ارشاد با این کار به معنی واقعی انتقامشان را از ما گرفتند و زور ما هم به آن‌ها نمی رسید.»
فیلمنامه سعادت آباد را امیر عربی بر اساس داستانی از ریموند کارور نوشته است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانيال IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    194 7
    من نمي دونم چرا همه براي ما (مردم) تصميم مي گيرند : چي ببينيم ، چي بخوريم ، چي بپوشيم ...
    • بدون نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      64 2
      همه برای ما تصمیم نمیگیرن. یه عده خاص و قلیل هستن که خودشون رو قیم مردم میدونن
    • بدون نام IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      7 135
      مطمئني اگه همه چيز به خودمان واگذار شود درست رفتار مي كنيم يا
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      62 3
      خوبی داداش ما آدمیم اومدیم زندگی کنیم
    • ايراني آزاد IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      38 4
      جنابعالي رو نمي دونم اما ما مطمئنيم كه مي تونيم درست رفتار و زندگي كنيم و درست تصميم بگيريم شما هم زودتر يه فكري به حال خودت بكن حداقل يه اسم براي خودت انتخاب كن
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    49 1
    در نوع خودش جالبه
  • میلاد IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    26 58
    آخه هیچی در سکانس آخر نبود که بخواد حذف بشه!!!! وسطای فیلم حذفیات بیشتری می تونست داشته باشه
  • مسعود IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    3 63
    حیف حامد بهداد که در این فیلم بسیار ضعیف بازی کرده . بازی خوب آقای بهداد قابل تقدیره
  • پارسا IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    38 1
    انگار سکانسی که حامد بهداد میره خونه ی پرستار بچه حذف شده.
  • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    31 1
    اگر قراره چیزی سانسور بشه بهتره که از اول ساخته نشه.
  • سحر US ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    38 1
    یک نکتۀ بسیار مهم اینکه آن قسمت عمده از فیلم که در DVD سانسور شده یک فصل کامل است، نه یک سکانس؛ و تازه یک فصل بسیار مهم فیلم. متأسفانه در همۀ سایت‌ها با عنوان «حذف یک سکانس» به آن اشاره می‌شود که به نظر من از اهمیت آن می‌کاهد
  • عرفان US ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    32 3
    واقعاً متاسفم آخه آگهی وسط فیلم.. سانسورم که کردن من در سینما دیدم واقعا صحنه بدی نبود که سانسور کنند
  • رضا IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    34 3
    فیلم خیلی زیبایی بود و من از دیدنش لذت بردم. حذف سکانس پایانی (که من الان متوجه موضوعش شدم) کار اشتباهی بوده، چون با توجه به روال داستان بیننده میتونه حدسهایی در مورد این رابطه بزنه و حذف اون به فیلم آسیب زده و متاسفانه فیلم رو به نوعی دم بریده کرده.
  • حميدرضا IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    5 2
    اخر فيلم چه جوريه كه حذف شده؟لطفا درست اطلاع رساني كنيد
    • گروه فرهنگ خبرآنلاين IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      20 0
      با سلام به حميد رضاي عزيز. در متن خبر به اين مساله پرداخته شده است. اگر در حين خواندن متوجه نشده‌ايد اين قسمت مجددا در اينجا نقل مي‌شود:« در این فیلم جمع شدن آدم‌ها در کنار هم بهانه‌ای می‌شد برای پرداختن به روابط آدم‌ها با یکدیگر و مسائلی که در زندگی‌های فردی و جمعی‌شان وجود دارد. سکانس پایانی این فیلم که در نسخه نمایش خانگی آن وجود ندارد، جایی است که مخاطب پس از پایان جشن متوجه ارتباط محسن با پرستار کودکش می‌شود.»
  • بدون نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    39 2
    عرض مي‌كنم فيلمي كه ده‌ ها هزار نفر در كنار هم و در سالن سينما با همين سكانس پاياني آن را ديده‌اند...چگونه است كه در نمايش ويدئويي كه به نوعي يك نمايش خصوصي است...بايستي حذف شود.آقايان در اداره نظارت بيش‌تر نگران اخلاق اسلامي و خانواده‌ ها هستند يا ادارة صدور پروانه نمايش ويدئويي؟ بيچاره اخلاق اسلامي و بيچاره ما خانواده‌ها... براي درج در تاريخ عرض مي‌كنم. به محض اين كه فهميدم سكانس آخر اين فيلم را حذف كرده‌اند قيد خريدنش را زدم.
    • بدون نام IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
      31 0
      به نكته دقيقي اشاره كرديد به نظر من هم وقتي آدم ها در يك فضاي عمومي مثل سينما كنار هم اين سكانس را مي بينند حالا چرا بايد در فضاي خصوصي مثل خانه خود حق ديدن آن را نداشته باشند.
  • مجید IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    12 31
    موضوع این فیلم گنگ بود . بوی خیانت میداد چیزی تو مایه های سریالهای فارسی وان بود . بیشتر بدرد قشر خاص میخورد تا مردم معمولی یا بهتر بگم جامعه سنتی که اکثریت مردم ایران رو تشکیل میدند .
  • بدون نام GB ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    11 16
    ز حق نگذریم پایان بسیار بدی داشت و به نظر من نویسنده این فیلمنامه که شما نوشتید آقای عربی بودن انتهای فیلم چهارشنبه سوری را کپی کردند و داستانش هم که اقتباسه. به نظر من این فیلم هیچ نکته خاصی نداشت که حالا یک سکانس آن حذف شود.
    • پرستو IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      17 1
      فيلمنامه اقتباس كامل نيست، من داستان كارور رو خوندم فيلم رو هم ديدم به نظرم يه برداشت كاملا آزاده. شما فكر مي كنيد نكته خاصي نداشته نظرتان هم محترم ولي به نظر من خيلي خوب روابط آدم ها را نشوم مي داد و يكي از فيلم هاي خيلي خوب پارسال بود شايد هم چند سال اخير حذف پايان فيلم هم بالاخره به فيلم لطمه مي زنه
  • بهنام IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    24 0
    همون اخر فیلم که حامد بهداد گفت این پرستار بچه رو عوض کن یکی دیگه بیار اب یه جا بمونه میگنده من خودم تا اخرش رو خوندم گفتم که دوستان ارشادی هم مطلع بشن اونجا رو هم حذف کنن که به طور کل معلوم نشه قضیه چی بوده
  • رضا US ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    16 3
    اون سکانس آخر باعث سوء تفاهم فرهنگی می شده
  • فاطمه IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    23 0
    واسم جالب هست چرا اون صحنه آخر رو حذف کردند خوشحالم که توی سینما دیدم فکر کنم بهترین جا برای دیدن فیلم جشنواره هست چون یا اکران عمومیش دچار مشکل میشه (مثل "خصوصی" و "گشت ارشاد") یا تو نمایش خانگیش سانسور میشه.
  • مرجان IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    15 0
    با فاطمه کاملا موافقم. وقتی فیلمی رو تو جشنواره می بینم و بعد اکران عمومیش با اشکال مواجه میشه خیلی خوشحالم اقلا توی جشنواره دیدمش و وقتی فیلمی رو تو اکران عمومی سینما می بینم و بعد تو شبکه ویدیویی می بینم که قسمتهاییش سانسور شده بازهم خدا رو شکر می کنم که اقلا تو اکران عمومی دیدم حالا دیگه همین قضیه رو داشته باشید که اگر فیلم بخواد به نمایش تلویزیونی برسه دقیقا عین فیلمای خارجی کلا فیلمنامه اش رو عوض می کنن و یه فیلم جدید می سازن که خود کارگردان هم نمی دونه چیه!! دیگه ببین اونجا چقدر جای شکر داره!!! پس ملت عزیز ایران تو رو خدا اینقدر نا شکری نکنین ببینین ما چقدر خوشبختیم که می تونیم یه فیلم رو با کیفیتها و حتی موضوعات متفاوت در جشنواره، سینما، شبکه ویدیویی و تلویزیون ببینیم!!!
  • سميه IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    15 0
    تنها يك سكانس نبود .. به نظر من نقطه اوج داستان فيلم بود ..
  • مهناز IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    17 0
    ای بابا، کل داستان فیلم که ریخت به هم... اصلا شوک اصلی فیلم همین سکانس بود و اینجا حرف اصلی زده می شه. خدا رو شکر که سینما دیدم
  • تکتم IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    2 0
    من که نسخه خانگی اش رو دیدم و حذف این سکانس هم البته به فیلم ضربه زده ولی از همون اولین صحنه ی حضور پرستار و بازی خوب مینا ساداتی به خصوص جایی که موبایلش زنگ میزنه و با مکث معنی داره قطع میکنه ... همه اش یه نشونه هایی بود که با همسر یاسی رابطه داره ... بعد هم که تا آخر فیلم دیگه خیلی تابلو شد اون تماس های مشکوک حامد بهداد به نظرم بزرگترین غافل گیری فیلم وقتی بود که فهمیدیم بارها رو اصلا توی آب نیفتاده ... بازی ها بسیار عالی بود به جزئیات خیلی خوب دقت شده بود و پرداخت شخصیت ها عالی بود ...