۱ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵

در روزهای اخیر عملکرد یک رفتگر در پس دادن یک کیف پول میلیاردی به صاحب آن و در مقابل مژدگانی کم صاحب کیف محل گفت و گوی فراوانی شده و حتی کار به رسانه های خارج از کشور هم کشیده است.

هادی معیری نژاد: اما این اتفاق چگونه افتاده است ؟چرا عملی که به ظاهر جزو بدیهیات اخلاقیست این قدر مورد توجه قرار می گیرد ؟ ودلیل پوشش رسانه ای وسیع آن چیست؟

در این جا مفهومی که در مقیاسهای جامعه شناسی مطرح است رخ می نماید و آن مفهوم وجدان و وجدان جمعی یا عمومی است.

وجدان در معنی عمومی آن عاملی درونی است که باعث می شود فردی بدون نظارت جمعی بر اساس الگوهای اخلاقی رفتار کند.در مقابل اگر کسی به محض احساس نبود نظارت اجتماعی بر خلاف الگوهای ارزشی رفتار کند بی وجدان تلقی می شود.

اما امیل دورکیم جامعه شناس فرانسوی یکی از اولین کسانی است که در مورد وجدان جمعی بحث کرده است. او وجدان جمعی را به عنوان واقعیتی عینی، والا و متمایز از وجدان های فردی در جهت تبیین مسائل اجتماعی به کار برده است. به اعتقاد وی، «مجموعه اعتقادها و احساسات مشترک در میانگین افراد یک جامعه واحد دستگاهی معینی را تشکیل می دهد که حیات خاص خود را دارد. این دستگاه را می توان وجدان جمعی یا عمومی نامید.»
بنابراین، از نظر «دورکیم» وجدان جمعی وجودی مستقل است. بعضی دیگر «وجدان جمعی را جذبه ی عارفانه ی وجدان های فردی می دانند. بسیاری دیگر، آن را همچون مجموعه ای از جلوه های اندیشه ها، باورها و آرمان های مشترک در یک جامعه می شناسند و بالاخره گروهی دیگر، آن را اسمی صرفا جهت بیان تقابل دیدگاه وجدان های مختلف در یک محیط اجتماعی می دانند که تعداد کثیری از این وجدان های فردی در آن گرد آمده اند.»

دورکیم پای بند تبیین نظم اجتماعی از طریق بررسی نظام ارزشی و وجدان جمعی است، چرا که حقوق یا به تعبیر دیگر، هنجارها و مقررات حاکم بر جامعه مبتنی است بر نظام ارزشی و باورهای حاکم بر جامعه که در بساطت یا پیچیدگی تقسیم کار اجتماعی به صورت های گوناگون در ذهن افراد جامعه خود را می نمایاند. وی با تقسیم وجدان جمعی و فردی، بر این باور است که وجدان جمعی بیانگر حالات مشترک میانگین افراد در جامعه است و آن گاه که عامل تعیین کننده ی رفتار یکی از عناصر سازنده ی وجدان جمعی است، واکنش تابع منافع عمومی است و آن وجدان ( فرهنگ و نظام ارزشی) توجیه گر و مفسر آن هاست.

اما این اتفاق یعنی عملکرد رفتگر در شرایطی رخ داده است که ما متاسفانه در سطح جامعه به دلایل گوناگون که مادر آنها مشکلات اقتصادی مردم است، شاهد سقوط الگوهای ارزشی هستیم . کاربران اینترنت در قسمت پیامهای اخبار در زیر این خبر به اختلاس بزرگ اشاره می کنند و یا اینکه اگر ما بودیم پس نمی دادیم و ..... این پیامها به صورت واضح به مسئله ای اشاره دارد که از آن تعبیر به سقوط ارزشهای اخلاقی در جامعه می شود .

هرچه این الگوهها اخلاقی و ارزشی بیشتر سقوط کند حلقه نظارت درونی و یا عمومی سست تر می شود و اتفاقاتی این چنین البته ارزش بیشتری میابد.

شاید این اتفاق اگر در شهری یا شهرستانی می افتاد که همگی به درستکاری شهره بودند هیچ گاه این قدر مهم جلوه نمی کرد چرا که به اعتقاد عموم او وظیفه اش را انجام داده بود و همه در چنین شرایطی چنین می کردند. اما این رفتار در شهری که هیچ کس به هیچ کس در بدیهی ترین امور اخلاقی رحم نمی کند جای تامل دارد.

جامعه ایرانی همیشه به داشتن وجدان عمومی قوی شهره بوده است . این وجدان عمومی حاصل الگوهای ارزشی است که عمری بیش از دو هزاره بر آن گذشته است. اما چنان که ذکر شد مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان به آن آسیبی جدی زده است.

عملکرد این رفتگر شاید برای همین این قدر رسانه ای شده و مهم تلقی شده است که تلنگری باشد به پیکر چیزی که از اصلی ترین عوامل ثبات و نظم اجتماعی است یعنی وجدان عمومی.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داستان کیف IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    4 21
    باز ما ایرانی های جو گیر دسته به کار شدیم - سلطان جو گرفتنیم به خدا 1-کیف به ارزش یک میلیارد - من خودم همین الان یک کیف دارم که با قیمت امروز ارزشش 2 میلیارده ولی دست دزد هم که بدم براش 2 زار پول نمیشه (سند خونه خودم 500 میلیون - سند خونه بابام 500 میلیون - سند شرکت 1 میلیارد ) که هرکدومشون به خاطر کار اداری که دارند الان تو کیفم هستند . 2-این نارنجی پوش محبوب هم اگه ترس تمام وجودش رو به خاطر از دست دادن کارش فرا نمی گرفت (مثل هر ایرانی عاقل دیگه ای ) طلاها و پولهای کیف رو که حداکثر 10 میلیون تومان ارزش دارند بر میداشت و کیف رو تو یک جای پرت ول میکرد . 3-اون کسی هم که مژدگانی داده حتماً صاحب ماله (چون شهرداری پیداش کرده) و تو دلش 200 هزار بار(به خاطر مژدگونی) به نارنجی پوش ما فحش داده .
    • بدون نام ES ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      2 0
      میخوای بگی خیلی پولداری هه
  • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    13 0
    ,وجدان چیزی که داره اینجا از بین میره نگین نه به خاطر همین وقتی یه کمش دیده میشه همه تعجب میکنن
  • مرشد هستم IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    0 0
    چرا باید بخاطر درست انجام دادن کاری اینقدر ما باید بوق و کرنا هوا کنیم و توپ دربیاریم ؟ اون عموی همشهری نارنجی پوش من به وظیفه دینی و شرعی و اخلاقی خودش عمل کرده ولی با این سر وصدائی که اهل رسانه براش درست کردند حتما تا الان پشیمون شده که ایکاش به جائی گزارش نکرده بود ؛ این ومیان کلی بدو بیراه همی گیر صاحب کیف شده که چرا پاداشش کم بوده ( انگار که هیچ خبر اخلاقی دیگه نیست که ما پی این رو ول نمیکنیم ) از بد بختی و کیف و همه چیمون موندیم و دنبال نقد عملکرد این و اونیم ( مثل خود من )
  • مریم US ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    3 0
    به نظر من خیلی بیشتر ازاینها ازاین اقای رفتگر هم نوشت وهم تشکر کردتوروخدا این همه سادگی .اخلاص .چشم ودل سیری.وجدان زیباست یامثل اقای خاوری حیله گری.مارموزگری.حرص وطمع وبی وجدانی .