فارس نوشت:

معاون فنی گمرک از ابهام در مصوبه آزادسازی خودروهای خارجی 3سال ساخت خبر داد و گفت: برای رفع این ابهام که آیا مصوبه خودروهای دست دوم را هم شامل می‌شود یا خیر، از وزارت صنعت استعلام کردیم که پاسخ آن هنوز نیامده است.
اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای دست دوم بر اساس مصوبه جدید دولت منتشر شد که برخی رسانه‌ها بنابر رویه همیشگی خود بلافاصله خبر را تکذیب کردند، ولی پس از ساعتی حقیقیت ماجرا مشخص شد و مسئولان گمرک و سازمان توسعه تجارت صحت مصوبه جدید دولت را تائید کردند.

بر اساس خبری که رئیس مجمع عالی واردات به فارس اعلام کرده بود، دولت مصوب کرده است تا خودروهای دست دوم که تا 3 سال از تاریخ تولید و مصرف آنها گذشته باشد می‌توانند وارد کشور شوند.

وی در واکنش به این سؤال که تعرفه‌‌های خودروهای دست دوم به چه صورتی است اظهار داشت: به ازای هر یک سال سه درصد از تعرفه آنها کاهش می‌یابد.

رئیس مجمع عالی واردات گفته بود: دستورالعمل اجرایی این مصوبه دولت به گمرکات کشور ابلاغ شده است.

وی افزود: پیش از این نیز خودروهای دست دوم وارد می‌شد اما فقط در گروه خودروهای سنگین بود و هیچ گاه مجوزی برای خودروهای سواری دست دوم داده نشده بود. مصوبه اخیر دولت برای هر دو گروه سواری و سنگین است.

اعلام آزادسازی واردات خودروهای دست دوم آنهم در سال تولید ملی واکنش های منفی برخی را برانگیخت و همین مساله منجر شد تا برخی عجولانه این مصوبه را تکذب کنند ولی پس از چند ساعت مشخص شد که دولت مصوبه ای در این زمینه داشته است.

در مصوبه دولت تصریح شده است که واردات خودروهای سه سال ساخت آزاد است، ولی هیچ اشاره ای به اینکه خودروهای سه سال ساخت دست دوم هم شامل این مصوبه می شود یا خیر، نشده بود، بنابراین مصوبه دارای ابهام بود و مسئولان گمرک برای رفع ابهام از وزارت صنعت استعلام کرده اند.

محمدرضا نادری معاون فنی گمرک در مورد ابهام مصوبه واردات خودروی 3 سال ساخت گفت: با توجه به اینکه نباید مصوبه هیئت وزیران دستکاری می شد، و از طرف دیگر ابهامی در این مصوبه وجود داشت که آیا مراد خودروی نو است یا خودروی دست دوم 3 سال قبل را هم شامل می‌شود ، بنابراین استعلامی از اداره کل صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد.

وی افزود: این استعلام در مورد ماده 7 آئین‌نامه قبلی خودرو و ضوابط اجرایی واردات خودرو بود که قبلا یک سال ساخت بود، اما الان 3 ساله شده است و در هر صورت بحث نو و کهنه بودن خودرو مطرح بود که ممکن است در دستور کار باشد.

نادری خاطرنشان کرد: بنابراین از وزارت صنعت و تجارت استعلام کردیم و در حال حاضر منتظر جواب وزارت صنعت و معدن هستیم و هنوز جواب نیامده است.

نادری یادآور شد: دوستان وزارت صنعت و تجارت باید صراحتاً‌ اظهار نظر کنند، چون مسئول حسن اجرای مصوبات، واردات و صادرات این وزارتخانه است. ‌به محض تعیین تکلیف شدن این مقررات به گمرکات ابلاغ می‌شود.

معاون فنی گمرگ تصریح کرد: هنوز خودرویی برای واردات ثبت سفارش نشده و قطعاً‌ دوستان سازمان توسعه تجارت هم باید منطبق با مصوبه هیئت وزیران جواب استعلام را ابلاغ کنند.

وی گفت: برای واردکنندگان یک باکس هنگام ثبت سفارش مبنی بر سؤال از نو و مستعمل بودن خودرو وجود دارد که صاحب کالا باید آن را اعلام کند که اگر هنگام ثبت سفارش کالا به عنوان مستعمل ابلاغ شود، آنگاه مشخص می‌شود که خودروی دست دوم را نیز شامل می‌شود و اگر خودرو نو باشد که عین مصوبه هیئت دولت است.

وی افزود: مصوبه هیئت دولت مربوط به خودروهای صادراتی برگشتی بود که توسط کارکنان سفارتخانه‌ها یا ایرانیان مقیم خارج که حداقل 2 سال از اقامتشان در خارج سپری شده و از عمر صادرات خودرو حداقل 2 سال و حداکثر 5 سال گذشته باشد.

وی گفت: این بخشنامه هم به دفتر صادرات و هم واردات گمرک مربوط بود و بحث‌های مختلفی در این مصوبه بوده که جمع‌بندی کردیم و فعلا در یک دستورالعمل به گمرکات ابلاغ شد.

وی گفت: بر اساس قانون سلامت اداری این دستورالعمل فعلا در سیستم اف‌تی‌پی گمرک به گمرکات ابلاغ شده و چون دستورالعمل مرتبط با مردم است، به زودی در پرتال گمرک اعلام خواهد شد و منتظر پاسخ استعلام هستیم.

نادری در مورد اینکه جواب استعلام کی دریافت می‌شود، گفت:‌ در قالب مکاتبات اداری این نامه ارسال شده و بعد از بررسی و رفت و برگشت، حدود 10 روز زمان لازم است، اما نکته‌ای که قابل ذکر است، اگر صاحب کالا آن را نو اظهار کند، اختلافی نیست، اما اگر در ثبت سفارش، مستعمل اقرار کند و ثبت سفارش شده باشد، یعنی اینکه مصوبه هیئت دولت مشمول خودروهای دست دوم هم می‌شود.

معاون فنی گمرگ در مورد اینکه تعرفه واردات خودرو دست دوم چقدر است، گفت: تعرفه هیچ فرقی نکرده و طبق مصوبه دولت 90 درصد ارزش نو سال ساخت خودرو به عنواخودرن تعرفه گرفته می‌شود و تعرفه برای همه خودروها یکسان است.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    18 0
    مشکل خودروسازی حمایت های همه جانبه از این صمعت باعث شده هنو وانت پیکان تولید بشه و محصولات 30 ÷یش هنوز دارند تولید می شوند و مشکل دیگر صنایع عدم حمایت دولت بوده و حالا این حمایت ها درسته باعث سودهای کلان شده و دست اخر بازی رو به همین چینی ها همین جوری مجوز تولید می گرد می بازند
  • فرزاد A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    3 0
    اخه کسی 20000 یورو ماشین میخره هیچوقت سوار پراید 11 ملیونی نمیشه برای چی نمیزارند بیارند ؟؟
  • سنعان IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
    2 1
    به نظر من باید این کار رو خیلی وقت پیش می کردن ، تعرفه 90 درصد ساخت هم خیلی زیاده ، تولیدای داخلی چون توی بازار رقیب خارجی ندارن و هیچ کنترل کیفی هم ندارن هر جوری دلشون می خواد تولید می کنن. قبل اینکه سوار ماشینتون بشین ( پراید ، پژو یا سمند ) یه انگشت بزارین رو سقف ماشین و آروم یه فشار بدین ، حتما متوجه می شین ماشینتون ازچه مواد ارزون و بی کیفیتی درست شده ...