درحالی که وزیر امور خارجه خبر از توقف اجرای حکم اعدام 8 ایرانی در عربستان داده است؛ اما اخباری مبنی بر اعدام این محکومان در سه روز پیش، منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، امروز علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران از توقف حکم اعدام این 8 نفر داد.

او گفت: "برخی از هموطنان ما که در شهر دمام زندانی هستند، محکوم به اعدام شدند و من در این خصوص با سعودالفیصل وزیر امورخارجه عربستان صحبت کردم و خوشبختانه روند اجرای حکم اعدام این هموطنان متوقف شده است. امیدوارم با مبادله توافق‌نامه‌های دوجانبه بین ایران و عربستان درباره تبادل زندانیان زمینه آزادی این عزیزان فراهم شود."

این درحالی است که شیعه آنلاین خبر از اعدام این 8 نفر در سه روز پیش داده است؛اخبار رسیده از عربستان سعودی حاکی از آن است که رژیم آل سعود 8 تن از هموطنان کشورمان که در زندان شهر "دمام" در شرق سعودی بازداشت بودند را اعدام کرد. گفته می شود اعدام این 8 ایرانی بدون هرگونه محاکمه و یا اقدامات لازم قانونی انجام شد. زمان دقیق اعدام این هموطنانمان روز یکشنبه 15/4/2012 بوده اما این خبر تا به این لحظه از ترس واکنش جمهوری اسلامی ایران، توسط رسانه های سعودی محرمانه مانده بود.

در همین حال یک فعال سیاسی سعودی اعلام کرد که علت اعلام نشدن این خبر، اختلاف شدید درون خاندان حاکم سعودی بر سر اجرای حکم اعدام این 8 ایرانی بوده است.

دستور اعدام این ایرانی ها مستقیما توسط شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز آل سعود» وزیر کشور سعودی صادر شده بود. وی بدون اجازه و هماهنگی با «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی این کار را کرده است.

گفتنی است این 8 ایرانی که از هموطنان شهرهای جنوبی کشورمان بوده اند، حدود شش سال پیش در یک لنج ماهیگیری در آب های بین المللی در نزدیکی مرز آبی عربستان سعودی بازداشت شده بودند.

نام این 8 ایرانی اعدام شده بدین شرح است: 1- شاکر یعقوب إسحاق 2- عادل عبد الباری رضوی 3- سید جواد موسوی 4- سالم شرهان 5- سعید حمید عطار 6- صباح عاشور 7- قاسم رضوی 8- یعقوب فارسی نجات."

با این حال صالحی دراین باره گفته: "در تماس چند روز پیش با آقای فیصل، ضمن بحث درباره مسایل دو جانبه و منطقه ای موضوع ایرانیان زندانی در عربستان را نیز مطرح کردیم و گفتیم که با توجه به شرایط موجود تامل در این امر حکیمانه تر است."

به گفته صالحی، این تماس تلفنی پس از آن برقرار شد که خبر رسید تعدادی از اتباع ایرانی در عربستان به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی هستند و برخی اخبار از آن حکایت داشت که قرار است تعدادی از آنها را اعدام کنند.
وزیر امور خارجه از همتای عربستانی خود به واسطه تلاش برای متوقف کردن اجرای حکم اعدام این اتباع ایرانی تشکر کرد.

او همچنین با اشاره به این که چند توافقنامه در زمینه استرداد محکومان، مجرمان و معاضدت حقوقی به عربستان ارسال شده است، گفت: خواهش ما این بود که آنها هر چه سریعتر این توافقنامه ها را بررسی و نظر موافقشان را اعلام کنند چرا که با وجود این موافقتنامه ها مسایلی از این دست به راحتی قابل مدیریت است.
به گفته صالحی یک روز پس از تماس تلفنی او با وزیر امور خارجه عربستان، سعود الفیصل در تماسی اعلام کرده که اجرای حکم اعدام ایرانی ها معلق مانده و به تعلیق افتاده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    42 1
    جرمشان چه بوده؟
    • بدون نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      3 16
      قاچاق مواد مخدر
    • بدون نام IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      4 2
      هیچ وقت وزیر امورخارجه ایران بخاطر8 قاچاقچی موادمخدر با وزیرامورخارجه عربستان رایزنی نمیکنه.در ضمن چرا ظرف 6سال گذشته دولت ایران هیچ اقدامی برای آزاد شدن این 8نفرننموده؟ ظاهرا"جرم حمل مواد مخدرنیست.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    27 4
    باركككككككككككككككككككككك الله به وزيرمان
  • بدون نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    27 8
    گذر عربستانیان هم به دباغ خونه می افته
    • امیر IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      12 1
      مگه تو خود خونه خدا زدند هموطنهامون شهید کردند و... چه برخوردی تونستیم باهاشون بکنیم؟
    • اریایی US ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      7 0
      نه داداش فعلا که اونا مارا هفت دور میچرخونن
  • محمد اصل علوان IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    17 3
    باریکالله به وزیرمون الان خیالم راحت شد
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    25 2
    آقا تو رو خدا اخبار رو دقیق منعکس کنید از 3 روز پیش خانواده این افراد در حالت بیم و امید هستند هر ساغت یه خبر بهشون میرسه امروز هم که اسامی رو اعلام کردن یکی به فکر زن و بچه اینها باشه
    • جواد IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      13 14
      قاچاق کارکثیفی است حمایت نداره
    • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      4 0
      نه فقط تو خوبی که در مورد هموطنانت اینجوری نظر می دی
  • علی IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    19 10
    ازقاچاقچیها نباید حمایت بشه درهرکجای دنیا که باشند قاتل جوانهای بی گناه هستند برای همین است که مواد مخدر حتی روانگردان درعربستان نیست وجوانهای سالمی داره انها ییکه به حج رفته اند می دانند حتی سیگارهم به سختی خرید وفروش میشه ودرمغازه ها نیست باید همه چیز را درست ببینیم نه با دید دشمنی همه چیز را منفی ببینیم
  • فلاح IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    26 9
    بهترین قانون مبارزه با مواد مخدررا عربستان داره به همین خاطر کشوروجوانها ازاین نظر سالمند این را ازحجاج بپرسید میدانند ازسوداگران مرگ بی دین وایمان وبی وطن نباید حمایت کرد باید به هرکشوری که واقعا مبارزه می کنه احسنت گفت افرادی که اینها معتاد می کنند ومی میرند خانواده ندارند
    • ایران US ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      2 5
      شما از کجا میدونید قاچاقچیند
  • ehsan IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    9 2
    ماهیگیرن