۰ نفر
۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸

آغاز سال 1391 با کوچ تعدادی از چهره‌های فرهنگی و هنری کشورمان همراه شد.

زینب کاظم‌خواه: بهار که آمد چند هنرمند را با خود برد، انگار بهار فصل خوبی برای هنرمندان نبود.
مرگ اول سراغ اهالی موسیقی رفت، جلال ذوالفنون آهنگساز و نوازنده صاحب سبک سه تار، دو روز مانده به آغاز بهار از میان ما رفت و دوم فروردین در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.(اینجا) قطار مرگ بعد از ذوالفنون سراغ یکی دیگر از اهالی موسیقی رفت و این بار استاد غلامحسین سمندری نوازنده پیشکسوت خراسانی را با خود برد. پیکر دو تار نواز بزرگ شرق خراسان در شهرستان باخرز تشییع و در قطعه هنرمندان این شهر به خاک سپرده شد.(اینجا) امیر بدرطالعی کارگردان جوان تئاتر نیز سوم فروردین از میان ما رفت و در زادگاهش رشت به خاک سپرده شد. (اینجا)
پروین‌دخت یزدانیان، بی‌بی مهربان قصه‌های مجید نیمه‌شب جمعه چهارم فروردین در 89 سالگی بر اثر بیماری و کهولت سن در اصفهان درگذشت و در زادگاهش نجف‌آباد به خاک سپرده شد.(اینجا) فاطمه طاهری بازیگر قدیمی سینما (اینجا)و فریدون پورضا خواننده‌ گیلک (اینجا) به همراه قمر آریان همسر دکتر عبدالحسین زرین‌کوب (اینجا)دیگر هنرمندانی بودند که همراه بهار رفتند.
هنرمندان که در نخستین ماه بهار به دیار باقی رفتند
نام هنرمند
تولد / درگذشت
بیوگرافی
آثار
جلال ذوالفنون آهنگساز و نوازنده تار و سه تار
1316/ 28 اسفند 1390
 ذوالفنون از 10 سالگی نواختن سه تار را آغاز کرد و پس از مهاجرت به تهران برای ادامه تحصیل درعرصه موسیقی به هنرستان موسیقی ملی رفت. او از روش‌های اساتیدی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و همچنین راهنمایی‌های استاداحمد عبادی بهره گرفت.
«آتش در نیستان» و «گل صد برگ» باصدای شهرام ناظری، «مستانه» علیرضا افتخاری و...
غلامحسین سمندری نوازنده دوتار
1311/ 3 فروردین 1391
غلامحسین سمندری  از 8 سالگی با  دوتار آشنا شد.
او نزد استادان بزرگ موسیقی تعلیم یافت.آوازه هنر او  خیلی زود فراگیر شد و توانست در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی حضور یافته و مقام‌هایی را کسب کند.  آلمان، ایتالیا، فرانسه، یونان، لبنان، سوئیس و اتریش از جمله کشور هایی هستند که سمندری در آن ها به اجرای برنامه پرداخته است.
 
یکی از آثار مشهور استاد سمندری اجرای با مقام معروف «سرو خرامان»  با آواز استاد ابراهیم شریف‌زاده است.
امیر بدرطالعی کارگردان تئاتر
1353/ 3فروردین 1391
او متولد رشت بود و از سال 1367 فعالیت تئاتری خود را آغاز کرد. وی دوره های کارگردانی و بازیگری تئاتر را در آموزشگاه حمید سمندریان و دوره بازیگری سینما را در کارگاه بازیگری امین تارخ گذراند. وی در مقام بازیگر و کارگردان در جشنواره‌های متعدد تئاتری حضور پیدا کرد.
او در طول فعالیت هنری‌اش بیش از 30 اثر نمایشی نظیر «افسون معبد سوخته» نوشته نغمه ثمینی، «در مصر برف نمی‌بارد» نوشته محمد چرمشیر و «آرش» نوشته بهرام بیضایی را کارگردانی کرد.
پروین‌دخت یزدانیان بازیگر سینما و تلویزیون
1302/ 5 فروردین 1391
پروین‌دخت یزدانیان در نجف‌آباد به دنیا آمد و دارای مدرک تحصیلی ششم ابتدایی بود. حضور یزدانیان مقابل دوربین از سال 1370 با مجموعه «قصه‌های مجید» آغاز شد
حضور در مجموعه تلویزیونی «قصه‌های مجید»، فیلم‌های  «صبح روز بعد» ،«شرم»،«نان و شعر»، «خواهران غریب» و «شب یلدا» و «مهریه بی‌بی»
فریدون پوررضا موسیقیدان و خواننده گیلانی
1311/ 23فروردین 1391
فریدون پوررضا در لشت نشا متولد شد، او از استادان آوازی چون یونس دردشتی و غلامحسین بنان آواز ایرانی را آموخت و در سال 1333 کار تعزیه را به همراه علی به‌کیش آغاز کرد.
شش سال بعد در آزمون خوانندگی رادیو گیلان رتبه اول را کسب کرد و به طور رسمی به عنوان خواننده آغاز به کار کرد.
 
 
چاپ مقالات تحقیقی در نشریات مختلف،
 همکاری با جهانگیر اشرفی ودکتر علی عبدلی در گرد آوری «موسیقی گیلان و مازندران» . اجرای تصنیف‌های مختلف و تولید آلبوم هایی در زمینه موسیقی فولکلوریک گیلان.
فاطمه طاهری بازیگر سینما و تلویزیون
1318/ 17 فروردین 1391
این هنرمند متولد تهران بود و فعالیت هنری خود را از سال 1336 با حضور در تئاتر آغاز کرد. او بازی در سینما را با حضور در فیلم «تحفه‌ها» در سال 1366 تجربه کرد.
حضور در فیلم‌ها و سریال‌هایی نظیر «گل پامچال»، «سایه همسایه»، «خاله سارا»، «طوبی»، «روز باشکوه»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «زیر بام‌های شهر»، «دبیرستان خضرا»، «هامون»، «سفر جادویی»، «انفجار در اتاق عمل»، «شهر در دست بچه‌ها»، «نرگس»، «دیدار در استانبول»، «رابطه پنهانی»، «طعمه»، «مستاجر»، «آبادانی‌ها»، «جای امن»، «مهریه بی‌بی»
قمر آریان نویسنده و پژوهشگر
1301/ 23فروردین 1391
قمر آریان متولد مشهد بود که در فاصله‌ سال‌های 1324 و 1325 برای ادامه‌ تحصیل در دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران، به پایتخت آمد. او همسر عبدالحسین زرین‌کوب بود.
نخستین کتاب این بانوی نویسنده «کمال‌الدین بهزاد» است. «شرق نزدیک در تاریخ»، «جهان اسلام» و «چهره‌ مسیح (ع) در ادب فارسی» و «زن در قرآن» از دیگر آثار آریان هستند.

 

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیرازی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    40 9
    خانم سیمین دانشور رو یادتون رفت
    • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      14 4
      ایشون سال 90 به رحمت خدا رفتند این جدول در مورد درگذشتگان سال 91 هست
  • گروه فرهنگ خبرآنلاین IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    16 4
    کاربر محترم با تشکر از توجه شما. خانم سیمین دانشور در هجدهم اسفند 1390 درگذشت و پيكر ايشان پيش از آغاز سال جديد به خاك سپرده شد. در اين گزارش به هنرمنداني پرداخته شده كه در سال 1391 از دنيا رفته‌اند يا مثل استاد ذوالفنون پيكرشان در نخستين روز‌هاي سال جديد به خاك سپرده شده‌است. لینک خبر http://www.khabaronline.ir/detail/202944/
    • شیرازی IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      2 4
      با تشکر ولی غم از دست دادن ایشان انقدر زیاد بود که مثل بقیه افراد لیست عید را از ما گرفت
  • م-د IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    13 3
    بیا تا قدر یکدیگر بدانیم /که تا فردا ز همدیگر نمانیم
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    13 2
    روحشان شاد روانشان همنشین اولیاءا... با
  • علی از تهران IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    11 1
    سعدی یا ---- مرد نکو نام نمیرد هرگز ----------- مرده ان است که نامش به نکویی نبرند هرکز ----- روحشان شاد روانشان پاک و یادشان همیشه در دل ما باقی خواهد ماند