۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۶

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

در سالي كه پيش‌بيني شده اجاره‌بهاي مسكن به سرنوشت نرخ‌هاي سال90 دچار نمي‌شود، تعدادي از موجران تصميم گرفته‌اند با پيشنهادهاي غيرمتعارف به مستاجران، بازار را از مسير اصلي خود خارج كنند.
در چند روز گذشته اولين انحراف در بازار اجاره با رفتار عجيب برخي مالكان كليد خورد.
گزارش در اين باره حاكي است: برخي مالكان از مستاجر‌هاي خود خواسته‌اند قبل از آنكه قراردادشان به پايان برسد، مبلغ اجاره‌بها را چند درصدي افزايش دهند.
اين رفتار كه كاملا غيرقانوني و قابل پيگرد توسط مستاجر است، در شرايطي سرزده كه طبق مقررات اجاره‌نشيني، هرگونه تغيير چه افزايش چه كاهش اجاره‌بها، منوط به پايان زمان قرارداد است.
در مسير انحرافي كه طي چند روز گذشته ايجاد شده، درخواست اصلي موجران، افزايش مبلغ اجاره ماهانه است. اين در حالي است كه مستاجران نسبت به افزايش يكي دو ميليون توماني مبلغ رهن، تمايل نشان داده، اما با مخالفت موجر روبه‌رو شده‌اند.
انحراف ديگر در اين بازار، مخالفت موجران نسبت به مراجعه به بنگاه‌مسكن است.
اجاره‌نشين‌ها مي‌گويند برخي موجران مشاوران‌املاك را قبول ندارند و خودشان مي‌خواهند نرخ جديد را تعيين كنند!
در برخی از مناطق شهر تعدادی از مالکان پیش از موعد تمدید قرارداد اقدام به افزایش میزان اجاره بهای واحد مسکونی خود کرده‌اند و از مستاجران درخواست افزایش اجاره بهای پرداختی کرده‌اند.
موارد مشاهده شده در بازار نشان می‌دهد مالکان همچون سال گذشته به دریافت اجاره ماهانه بیشتر از افزایش مبلغ ودیعه رغبت نشان می‌دهند با این تفاوت که در موارد بررسی شده درصد افزایش مبلغ اجاره ماهانه در سال جدید بیش از سال گذشته است.
به عنوان مثال یک واحد مسکونی 90 متری در شرق تهران که در سال گذشته 15 درصد افزایش اجاره بها داشته امسال مالک این واحد مسکونی خواستار افزایش 20 درصدی اجاره بها شده است.
به گفته برخی از مستاجران، افزایش 20 درصدی اجاره بها در سال جاری در حالی است که اجاره بهای درخواستی مالک برخلاف قیمت تعیین شده از سوی مشاوران املاک منطقه است.
عده‌ای از مستاجران اظهار می‌کنند: از آنجایی که افزایش مبلغ اجاره بیش از مبلغ هر سال است به مالک پیشنهاد تعیین قیمت اجاره از سوی مشاور املاک منطقه را دادیم؛ اما مالک قیمت تعیین شده از سوی بنگاه محله را که از قیمت درخواستی او پايین‌تر است قبول نمی‌کند و خواستار دریافت اجاره پیشنهادی خود است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    18 37
    مالکان حق دارن وقتی قیمت دلار دقیقه ای میره بالا چرا مابقی چیزها اینجوری نباشه؟
  • مستاجررررررررررررررر DE ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    1 3
    یک پیشنهاد به اتحایده لطفا مثل املاک تجاری که قراردادها 3 ساله بود برای مسکن هم حداثل 2 ساله شود ضمن اینکه این مبلغ یک ماه اضافه برای قبل از پایان مدت اجاره(یکسال ) که الان هست حذف شود ضمنا بغضی از صاحبخانه ها غیر از این 1ماه اضافه میلغی را هم تعیین میکنند مثلا در اجاره نامه ما نوشته اگر مستاجر رای پایان 1سال مورد اجاره را به مالک تحویل ندهد باید روزی 30000 تومان باضافه یکماه اجاره را به صاحبخانه بپردازد من فکر میکنم این خلاف قانون است و هم با آزانس املاک که این را نوشته هم صاحبخانه برخورد قانوی کرد تا بعضی از این صاحبخانه ها هر جور میخواهند نتازند
  • بدون نام IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    9 1
    بهتر است به نظر جناب وزیر راه و برسد که میگویند هیچ افزایش در قیمت اجاره بها و مسکن نداریم و همه جو سازی است بیچاره ما مستاجرین ؟؟؟؟؟