بهرام رادان تاکید می‌کند که خانواده سینما یکی از نجیب‌ترین و با شرافت‌ترین صنف‌های موجود است و هر کس می‌گوید سینما فاسد است آن را رها کند.

الهام نداف: درست بعد از تمام شدن نوروز 91 و همزمان با جنجال بر سر فیلم‌های نوروزی، برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار مطالبی از برخی بازیگران کردند. این بازیگران در گفته هایشان بعد از مدت‌ها عنوان کرده بودند، سینمای ایران گرفتار فساد است و دلیل کم کاری و دوری خودشان از سینما را اوضاع نابسامان سینمای ایران دانسته بودند.
 
این اتفاق درست زمانی افتاد که دو فیلم روی پرده به بدترین شکل ممکن بهترین فرصت اکران نوروزی را از دست داده بودند و فیلم‌های دیگر جشنواره هم که خیانت را محور اصلی خود قرار داده بودند، برای اکران نگران بودند. با توجه به اینکه سینمای ایران سال خوبی را پشت سر نگذاشته است و عنوان شدن چنین تهمت‌هایی را برنمی‌تابد، بهرام رادان که اهل حاشیه و ورود پیدا کردن به این مطالب نیست، تصمیم گرفت از خانواده سینما دفاع کند و بگوید که آنهایی که می گویند سینما فاسد است، سینما را رها کنند. در ادامه گفت و گوی ما را با او می‌خوانید.
 
نظرشما در جریان حرف و حدیث‌هایی که در خصوص فساد روزهای اخیر در برخی رسانه‌ منتشر شده چیست؟ معتقدید سینمای ایران گرفتار فساد است؟  
 من تمام قد از شرافت و نجابت هم صنفان خودم در سینما دفاع می‌کنم. همه کسانی که در خصوص فساد در سینمای ایران اظهارنظر کرده‌اند، ربطی به سینما ندارند. فساد یعنی چه؟ من متوجه نمی‌شوم که چرا باید یک مسئله‌ای که در همه اقشار جامعه وجود دارد، به همه سینماگران تعمیم داده شود. مثل این است که ما بگوییم در ایران دزدی هست و بعد هم یکی بگوید همه مردم ایران دزد هستند.
 
پس این اظهارنظرها از کجا نشات می‌گیرد؟
 فساد به معنی انجام دادن فعل حرام است. آقا و خانمی که اصلا در سینما نیستند و  در سینما کار هم نمی‌کنند، چرا باید با نشر اکاذیب به خانواده سینما تهمت بزنند؟ آقای کارگردانی که در تلویزیون است چطور می‌تواند در مورد این مسئله در سینما نظر بدهد؟ اصلا از کجا می‌داند که در سینما چه خبر است؟ 
 
پس چطور چنین حرف‌هایی رسانه‌ای شده؟ اصلا منظور چه فسادی است؟
 ما انواع فساد داریم و باید مشخص شود که وقتی از فساد حرف می‌زنیم، منظورمان چه فسادی است. آقایان و خانم‌هایی که می‌گویند در سینمای ایران فساد هست، منظورشان چه نوع فسادی است؟ فساد مالی، یا کاری و یا...؟ باید مشخص بشود که از چه نوع فسادی حرف می‌زنیم و تازه چه کسی مصداق بارز فساد است. اگر مشخص شد آن وقت در مورد همان آدم حرف بزنیم و مثلا کار به دادگاه کشیده شود و قانون تعیین کننده باشد.
 
چه کسانی شایسته اظهارنظر کردن در این باره هستند؟
 خانواده بی‌رمق سینما که حتی خانه‌اش را هم گرفته‌اند، به خصوص از نظر اقتصادی هم که سینمای ایران در حال نابودی است، دیگر نمی‌تواند چنین تهمت‌هایی را تحمل کند. من هیچ وقت وارد حواشی نمی‌شدم، اما احساس می‌کنم با مطرح شدن چنین حرف‌هایی از رسانه‌ها، به سینمای ایران ظلم شده است. این حرف‌ها را هم دو بازیگر خانم که یکی‌شان بازیگر دهه هفتاد بود و همان موقع در سینما حضور داشت و بعد از آن هم حضورش کم‌رنگ‌تر شد و یکی دیگر از بازیگران که اصلا ربطی به سینما ندارد و در سینما حضوری نداشته، عنوان کردند. چرا رسانه‌ها دنبال چنین افرادی می‌روند؟ اگر قرار است کسی درباره سینما حرف بزند، باید عزت‌الله انتظامی و خانم رخشان بین‌اعتمادو ... از این سینما بگویند. چرا کسی سراغ بزرگان سینما نمی‌رود؟ آنهایی که در این حوزه استاد هستند و می‌دانند ما چه سینمای نجیبی داریم.
 
فکر می‌کنید دلیل عنوان شدن چنین حرف‌هایی چه بوده؟ چرا بعضی از بازیگران به این مسئله ورود پیدا کردند؟
 فکر می‌کنم این حرف‌ها برای دیده شدن، مطرح شد. آدم‌های کوچکی که می‌خواهند دیده بشوند حرف از فساد در سینما می‌زنند که توجه‌ها را به سمت خودشان جلب کنند. این کار هدف مشترک همه آدم‌های پشت خط مانده است و به همه کسانی که در حوزه سینما کار می‌کنند و موفق هستند حسادت می‌کنند. نمی‌توانند از نظر کاری بزرگ شوند و از این طریق می‌خواهند نگاه‌ها را به سمت خودشان جلب کنند. اگر یک آدم عادی و معمولی هم یک حرف عجیب و غریب بزند، همه توجه‌شان جلب می‌شود. مهم این است که ما بتوانیم با کار خودمان را بشناسیم. اگر هم کسی می‌گوید سینما فاسد است، آن را رها کند. یا اگر می‌خواهد در این سینما بماند و نیت خیری هم دارد، از راهش این مشکل را حل کند.
 
در حال حاضر چه کسی را موظف می‌دانید از سینماگران دفاع کند؟
 در حال حاضر نمی‌دانم متولی سینما در این کشور کیست. آقایان سازمان سینمایی را به راه انداختند، اما ما دقیقا نمی‌دانیم این سازمان چه کار می‌کند. اما اگر در حال حاضر متولی سینما، سازمان سینمایی است، باید در مقابل این حرف‌ها از همه سینماگران دفاع کنند. کسانی که جلوی دوربین و پشت دوربین کار می‌کنند، برای این سینما زحمت کشیده‌اند تا به اینجا رسیده است. قرار نیست اشتباه یک یا چند نفر به همه کسانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند، تعمیم داده شود.
 
چرا این حرف‌ها پشت سر سینمایی‌هاست؟
این مشکلات در صنوف دیگر هم وجود دارد. این مسائل در همه اقشار جامعه هست و اجتناب ناپذیر است. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که عاری از گناه است و به نظر من اتفاقا همان آقا و خانمی که چنین مسائلی را عنوان می‌کنند،گناه خودشان هزار برابر بدتر است. به خاطر همین هم جرات ندارند از کسانی که در سینما مرتکب اعمال فاسد شده‌اند، نام ببرند.
 
یعنی از کسانی که مسبب به وجود آمدن این حرف‌ها شده‌اند اسم برده شود؟
 بله. من فکر می‌کنم این مشکل با صحبت کردن صریح حل می‌شود. نباید فرافکنی کنیم، اگر ما نیت حل کردن این مسائل را داریم نباید چنین جنجالی به راه بیندازیم. مطرح کردن این موضوع بی‌اخلاقی است که بعضی از دوستان ما در خبرگزاری‌ها و مجلات و روزنامه‌‌‌های زرد راه انداختند. با گفتن این حرف‌ها هیچ نتیجه‌ای هم نمی‌توان گرفت. برای اصلاح کردن مشکلات که نباید فرافکنی کرد. اگر کسی می‌تواند از شخصی که در این مورد گناهکار است، نام ببرد، فریاد بزند و بگوید.
 
فکر می‌کنید دید مردم با گفتن این حرف‌ها، نسبت به سینما، تغییر می‌کند؟
 امیدوارم این اتفاق نیفتد. خانواده سینما یکی از نجیب‌ترین و باشرافت‌ترین صنف‌های موجود است و اگر مشکلی هم در این صنف وجود دارد، در همه جامعه است. همه دارند تلاش‌شان را در حوزه سینما می‌کنند. ما هم مثل اقشار دیگر جامعه کار می‌کنیم و اگر سینما را انتخاب کردیم برای این است که در این حوزه احساس توانایی کردیم. من بسیاری از سینماگران را دیدم که حتی در خیابان سیگار هم نمی‌کشند که مبادا جوان‌ها آن‌ها را سیگار به دست ببینند. با این حرف‌های بی ارزش فقط مردم را از سینما می‌ترسانیم و باعث می‌شویم اگر جوان‌شان توانایی و استعداد ورود به این حوزه را دارد، جلوی او را بگیرند. جوانی که ممکن است برای ایران در حوزه سینما افتخار آفرین باشد. مردم با خواندن تیتر و عنوان خیلی از مطالب در مورد آن‌ها نظر می‌‌دهند و خواندن همین مطالبی که در روز‌های اخیر منتشر شد، کافی است که دید آن‌ها نسبت به سینما تغییر کند. من برای این افراد که بی محابا چنین مطالبی بیان می‌کنند، متاسفم.
 
57246
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    نمیدونم چرا یاد علی کریمی افتادم . . .
    • هه... IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      20 16
      بس کنید دیگه... ابنو به عنوان یه پرسپولیسی گفتم
    • هه... IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      28 15
      خواهشا" منفی هارو سرازیر کنید تا بعضی ها یاد بگیرند شورشو در نیارن... همه چی رو باهم قاطی نکنید لطفا"
    • فرشید IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      56 23
      نوع ادبیات نترس و شجاعانه ای که رادان داشته باعث این تداعی شده. رادان و کریمی آدمایی هستن که به هیچ وجه اهل تملق و خودشیرینی برای فلان خبرگزاری نبوده و نیستن. درود به شرافت و غیرت علی و بهرام. منتشر کن خبر آنلاین.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    90 9
    کسی نگفته هم ردیفان شما نجیب نیستند بلکه منظور فساد ساختاری بوده.. هنرمند واقعی که فاسد نمیشه. بلکه بعضی گردانندگان هستند که با باند بازی به هنرمندان ضربه زدند .. استاد امین تارخ در برنامه پارک ملت بخوبی این قضیه رو تشریح کردند..حالا کاری نداریم آقای سلحشور از آب گل آلود ماهی گرفته..
  • yoosef IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    37 77
    در فاسد بودن سینما که شکی نیست (علی الخصوص در ایران که سیاست در سینما نیز دخالت می کند).موضوع اظهار نظر صریح یک بازیگر در این زمینه است.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    91 50
    رادان دوست دازیم دمت گرم با همه حرفات موافقم
    • دکتر جهانبخشیان IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      31 5
      هنرمندان عزیز بنده بعنوان یک پزشک متخصص که زیاد از بازیگری سر رشته ندارم عرض میکنم: شما که شهرت دارید سعی کنید وحدت و انسجام خودتان و سینما را حفظ کنید و الگو باشید برای سایرین تا مبادا با اختلافات جزئی فرهنگ و اصالت هنر و شعور هنرمندانمان خدای ناکرده زیر سوال برود . زیرا با نجابت و علم است که نام بازیگر در تاریخ زنده می ماند مثل فردین.
    • بدون نام KW ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      29 1
      تمام گونه هاي فساد تنها به سينما وساختار ان خلاصه نميشود...جامعه درگير اين معضلات است.بايد فكري همه جانبه واساسي براي همه لايه ها اجتماع كرد
  • بدون نام US ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    42 13
    بالاخره یکی حرف حساب زد....مرسی از اقای رادان
  • بدون نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    33 21
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    30 53
    جالبه.....احمد نجفی و امین تارخ و ماهایا پطروسیان و ... هیچی حالیشون نیست و تو سینما نیستن فقط تو حالیته و هستی
  • بابک IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    25 56
    اقای رادان با دفاع بی منطق از عوامل فاسد در سینما خودت را خراب نکن
  • محمد رضا IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    40 2
    ممنون از حرفات.فساد اگر باشه همه جا هست نه فقط توی هنرمندان و ورزشکاران.فقط چون این افراد زیر ذره بینن بیشتر بزرگ میشه وگرنه توی خیلی حرفه ها و کارهای دیگه روابط بدتر نباشه بهتر نیست.ممنون اقای رادان از حمایتت.من و همسرم هردو توی همین حرفه ایم.بستگی داره کی باشی و از همه مهمتر چی باشی.اگر ادم باشی وسرت به کار خودت تو ی بدترین و فاسد ترین شرایط ادم میمونی وگرنه دیگه سینما و تلویزیون و فوتبال و اداره ودانشگاه و.. ...نداره.لطفا منعکس کنید ودوستانی که نظر میدن به حرفه ها و افراد اطرافشون که کارهای متفاوتی میکنن بادقت بیشتری نگاه کنند.
  • صادق IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    41 29
    آقاي رادان عالي بود شماهميشه محبوب هستيد
  • صفری DE ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    10 4
    خب آقای رادان بااین مثالی که زدین که اگر کسی دزدی کرد باید بگویند همه ی مردم ایران دزد هستند موافقم اما د رمورد این آقای کارگردان حتما ایشان هم دستی در این فساد دارند که براحتی بخودشان اجازه هر نوع تهمتی را میدهند ودم از مسلمانی هم میزنند پیامبر عظیم الشان اسلام میفرمایند دیده را ندیده کن حالا این آقا چه نفعی از این سخنانش میبرد خود داند!دوره این طور ظاهرنماها برای مردم ایران تمام شده ! با یک ریش و یک تسبیح کسی مسلمان نمیشود با رفتار و گفتار و کردار واقعی ش هست که آنهم مردم متوجه هستند آقای کارگردانی که در تلویزیون است چطور می‌تواند در مورد این مسئله در سینما نظر بدهد؟ اصلا از کجا می‌داند که در سینما چه خبر است؟
  • پدرام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    23 49
    آقای بزرگ ،شما از امین تارخ هم بزرگتر هستید که این جور افاضات میفرمایید
    • سارا IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      3 4
      آقای رادان اون خانم بازیگر هم نگفت همه هم صنفان شما فاسد هستند فقط گفت در سینمای ما هم مثل خیلی از جاهای دیگه فساد وجود داره نه که همه فاسدن. متعجبم از کامنت ها ! خانم ها، آقایون شما حرف های اون بازیگر خانم و امین تارخ رو شنیدید که دارید تمام قد از حرف های رادان دفاع می کنید؟
  • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    22 3
    هر آدمی باید روی کارش و همکارانش تعصب داشته باشه خیلی خوشحالم که تو در همه‌ی زمینه‌ها با همه فرق می‌کنی و دائم دنبال زیرپایی گرفتن برای همکارانت نیستی و ازشون دفاع می‌کنی خیلی قابل تحسینی ستاره؛ حرفات هم کاملا منطقیه قطعا فساد فقط برای سینما نیست همه جا هست منتها دوستان می‌خوان دیده بشن دیگه!
  • بدون نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    7 18
    گرفتاری های سینما یا هر حوزه دیگه ای باید اصلاح بشه نه اینکه اینجور متکبرانه و خودپسندانه بگن ما عالی هستیم و هیچ کسی هم حق مخالفت و نقد نداره. آقای رادان ناموس شما باید اخلاق و فرهنگ کشورت باشه نه کسب و کارت که اینجور براش غیرتی میشی. بنده فکر نمیکنم دیگه این قبیل رگ گردن کلفت کردن ها واسه فردی یا گروهی مصونیت بیاره
  • آرمان US ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    20 6
    واقعا از اینکه یک هنرمند با منطق و خوش اخلاق مثل شما از سینمای مظلوم این کشور دفاع می کند خوشحال شدم. باید باهم اتحاد داشته باشید رادان عزیز و مردم هم با شما هستند.
  • مهراب IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    12 31
    خانم ها پطروسيان و صالحي و آقاي تارخ را هم سينمايي نمي داني آقاي بهرام رادان؟؟؟؟؟؟؟
  • frd IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    19 1
    تو این که در سینما فساد هست که شکی نیست ولی درست نیست نه بگیم سینمای ایران فاسد هست. بالاخره تو هر صنفی آدم بد وجود داره و نباید به همه چسبوندش
  • نوید IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    11 3
    بهرام رادان نسبت به کارش و محیطی که در اون رشد پیدا کرده غیرت داره. طبیعیه که در مقابل یه سری حرفایی که بدون هیچگونه منطق زده میشه واکنش نشون بده. اگه فسادی هست،همه جا هست. فساد اداری، فساد اقتصادی،فساد اخلاقی،در جامعه، در ورزش ،در ادارات هم دیده میشن. آیا باید گفت همه ی ورزشکاران،همه ی کارمندان، همه ی پزشکان و... فاسد هستند؟ یه عده این حرفا رو میزنن تا دیده بشن، یه عده هم لابه لای صحبتاشون چیزایی میگن که خبرگزاریا روش زوم میکنن