وقتی سال گذشته آمنه بهرامی که 7 سال جوانی اش را در راه به سرانجام رساندن حکم دادگاه برای قصاص خواستگار اسیدپاشش گذراند و بعد از اجرای حکم قصاص منصرف شد، برخی تصور می کردند شاید با این حکم دیگر کسی به سراغ اسید پاشی نرود .

زهرا تالانی:اماچنین نشد و اولین اسید پاشی سال 91 در تهرانسر اتفاق افتاد و دختر دیگری قربانی شدحالا  این سوال به ذهن می‌رسد که آیا در جامعه تشویق به بخشش قصاص در این موارد بیشتر است و یا نهی از این کار زشت در جامعه و رسانه‌ها پر رنگ نیست؟
اما چرا مجازات اسیدپاشی در کشور اجرا نمی شود؟در این باره امین حسین رحیمی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می گوید: در حال حاضر جرم اسیدپاشی مانند جرم زدن یک فرد با چاقو است، درحالیکه اسیدپاشی بازتاب بیشتری دارد و باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی می‌شود.
گفت وگوی خبرآنلاین با وی را می خوانید:


بارها شاهد اسیدپاشی در جامعه بودیم و حتی کسانی که مسبب این کار شده اند هم دستگیر شدند.اما چرا باز هم شاهد چنین حوادثی هستیم؟
به نظر من اگر مجازات اسیدپاشی به درستی اجرا شود، بازدارندگی لازم ایجاد می شود چون در از لحاظ قانونی مشکلی وجود ندارد بلکه تنها اجرای این مجازات با برخی موانع روبه‌رو است.از طرفی در حال حاضر جرم اسیدپاشی مانند جرم زدن یک فرد با چاقو است، درحالیکه اسیدپاشی بازتاب بیشتری دارد و باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی می‌شود. بنابراین انتظار می رود که برخورد با اینگونه جرائم با دقت بیشتری انجام شود.


چه مجازاتی در قانون مجازات اسلامی برای این افراد درنظر گرفته شده است؟
مطابق قوانین تعزیرات و مجازات اسلامی مجازات قصاص برای صدمات عمدی و مجازات زندان پیش بینی شده است . یعنی طبق قوانین موجود، برای جرم اسید پاشی، حبس تا 5 سال و دیه و یا قصاص قابل طرح است. با این حال، عملاً قصاص در اسید پاشی منتفی است زیرا طبق فقه و قانون، قصاص باید دقیقا با جنایت برابر باشد و از آنجا که هیچ تضمینی وجود ندارد که در قصاص اسیدپاشی، فرد مجرم به اندازه قربانی آسیب ببیند، حکم به قصاص اسیدپاش داده نمی‌شود.


با رضایت شاکی خصوصی که بارزترین این رضایت را در پرونده آمنه شاهد بودیم، ممکن است این شائبه برای مجرمان پیش آید که برخورد سختگیرانه‌ای با آنها وجود ندارد؟
بخشی از جرم اسیدپاشی، جنبه عمومی دارد ولو اینکه شاکی هم رضایت دهد بحث اسیدپاشی قابل بخشش نیست.اما در این زمینه فرهنگ سازی بسیار مهم است. فرهنگ‌سازی در جامعه و سرعت در رسیدگی، صدور و اجرای حکم برای جلوگیری از جرم اسیدپاشی مهم است.


با این حال تصور نمی کنید که خلا قانونی در این زمینه وجود دارد؟
اگر مسئولان قضایی بر این تصور باشند که خلاء قانونی در میزان برخورد با مجرمان وجود دارد، باید با طرح قوانین جدید و ارائه لایحه آن به مجلس، آن را به تصویب رسانده و مورد بررسی نهایی شورای نگهبان قرار دهد تا در نهایت آن را به سایر لوایح قضایی کشور اضافه کنند.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    20 3
    اگر آمنه خانم آرتبست بازی و فهرمان بازی در نیاورده بود حالا این مجرمهای وقیح به کارشون ادامه نمیدادن
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    12 1
    آقای رحیمی ظاهراً شما از اهداف مجازانها خبر ندارید محافظت از دین، جان، عقل، ناموس و مال مسلمین،هدف اصلی مجازات اسلامی است پس با عدم قصاص گسترش این جرم و در نتیجه رفع اهداف مجازاتها را اعلام می کنید
  • سعید IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    21 7
    با رها برل ی شما کامنت گذاشتم ولی چاپ نکردید . باز هم می گویم امنه بهرامی با رضایت خود به جامعه خیانت کرد .
    • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      4 11
      آمنه بهرامی خیانت نکرد بلکه به خشونت " نه" گفت . ولی ایکاش کسی که از قصاص میگذرد، ببیند مجرم چند سالی را در زندان خواهد بود تا متنبه شود
    • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      3 2
      به خشونت نه گفت؟؟! الن میبینی که به خاطر همون رضایت چه مقدار اسیدپاشی(خشونت)افزایش پیدا کرد! چرا شما همش نگران مجرم هستید،اصلا به قربانی های بی گناه توجه نمیکنید؟ به خدا قربانی ها هم انسانند1
  • محمد IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    13 1
    با سلام متاسفانه باگفتن منتفي بودن قصاص در اسيدپاشي عملا مجرمين را به استفاده از اين ابزار جهت انتقام چويي تشويق مي كنيم!!
  • سمن IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    8 1
    ...سرعت در رسیدگی، صدور و اجرای حکم برای جلوگیری از جرم...!!! اصلی ترین مشکل مملکتمان است!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    5 1
    با این وجود بهترین روش برای خالی کردن عقده، اسیدپاشی‌ست که از صدبار مرگ هم برای قربانی بدتر است و تازه جزایش مثل چاقو زدن است! چه بگویم ولی گفتار این آقا، خودش یک پیشنهاد به این کار است. حداقل این افراد باید بیش از 25 سال زندان بروند.
  • مقیمی IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    14 0
    چندسال پیش دزدی قصد داشت پول شهروندی را بزنه و من خودم را نخود آش کردم و یکی از دزدان را گرفتم که منجر به زخمی شدن آقای دزد شد و جالب اینجاست که من را به جرم ایراد صدمه بدنی بازداشت کردند. با این وضع اگر کسی درخیابان مورد هجوم کیف قاپ قرار بگیره و پولی که قراره صرف درمان بیماری و .. بشه آیا کسی هست به یاری همشهری اش بشتابه یا همه وا میایستند و با گوشی موبایلشان فیلم برداری میکنند!متاسفانه قانون برای فرار تبهکاران از مجازات دارای رخنه های بسیاری است که بخوبی از آن استفاده میکنندو رفع آن باعث جلوگیری از افزایش بزه کاری میشه.فراموش نکنیم اسلام دفاع از مال و ناموس و جان را مباح دانسته ولی قضات محترم میزان آنرا متناسب با جرم می دانند منتهی در حین درگیری چگونه باید تناسب را حفظ کرد ا... اعلم
    • بدون نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
      6 1
      اگر مثل عربستان دست قطع می کردند،االان دزد ها این قدر پررو نمی شدند،اون جا قانون اسلام را اجرا کردند وخیلی هم خوب نتیجه گرفته اند(به گواه کسانی که عربستان رفته اند)،،مگر کشور ما اسلامی نیست،این یکی قانون را هم برای دزدان حرفه ای اجرا کنید!
  • بدون نام IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    8 0
    اسید پاشی ته نامردیه... این عمل رو به عنوان یه شهروند محکوم می کنم.
  • a IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    4 0
    با اجازه پیشنهاد می کنم پاشیدن اسید به افراد را از شمول حقوق و قوانین مجازات حذف کنید چرا که هم دردسر داره هم کمک میکنه به تسویه حساب های شخص اصلا خودتون رو هم ناراحت نکنین مردم با هم کنار میان یکی یکی دیگرو رو نابود میکنه بی دردسر!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    5 0
    معلوم که اسید پاشی مجازاتی تو کشور نداره باید به جای مجازات اسید رو از سطح جامعه جمع کنند
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    4 1
    چرا با کار آمنه برخورد نشد اونوقت دیگه کسی جرات این کار رو نمیکرد
  • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    2 0
    چرا در قانون مجازت اسلامی در مورد اسید پاشی چیزی نیاورده شده
  • زهره IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    4 0
    تو رو خدا یه قانون درست درمون بگذارین برای این کار وقیحانه و بی شرمانه ای که سالیانه قربانی های زیادی رو میده. آخه 5سال حبس هم شد مجازات؟؟؟؟!!! خداییش خودشون رو می تونند بگذارند جای اون آدم بیچاره ای که روش اسید پاشیدند؟!!
  • بدون نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    3 0
    چرا همش به نفع مجرم هاست،آقا ا مجازات ین کار نیاز به شاکی خصوصی نداره،قصاصش کنید،بیشتر هم آسیب دید،دید،مگر اوون موقع داشت اسید می پاشید به فکر طرف بیچاره بود که حالا میخواهید قصاصش کنید دلواپس ونگران مجرم میشوید؟
  • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    3 0
    اگر مجازات اسید پاشی به اندازه مجازات استفاده از اسلحه تعیین می شد دیگر کسی جرات اسید پاشی پیدا نمیکرد به امید روزی که چنین قانونی گذاشته شود.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    1 1
    به نظر من نباید از کار آمنه حمایت می شد چون اسید پاشها از این کار عبرت نگرفتن و همانطور که خودتون هم نوشتید این جرم بیشتر شده است
  • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    3 0
    نمیدونم چرا اسید پاشی فقط تو کشور ما اتفاق می فته؟به نظر من نباید فرد در این مورد رضایت بده و قوه قضاییه خودش برخورد کنه
  • بدون نام ES ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    2 0
    عجب پس بزنیم تو کار اسید بی خطر چون دیگه قصاص نداره و بازارشم سکه است.