بعد از دیپلماسی نوروزی ایران و ترکیه به نظر می رسد بغداد محتمل ترین گزینه برای نشست ایران و 5+1 است.

به گزارش خبرآنلاین، بعد از سفر ازدوغان نخست وزیر  ترکیه به تهران بود که نشست  دوستان سوریه در  ترکیه برگزار شد. نشستی که  در آن مخالفان دولت سوریه  شرکت داشتند. همین موضوع باعث شد اظهار نظر سیاستمدارن ایرانی تغییر جهت داده و  اگر تا قبل از نوروز 91 ترکیه محتمل ترین گزینه برای میزبانی نشست ایران بود، خیلی زود این نظر تغییر کند و حالا بغداد اصلی ترین مکان مذاکره باشد.
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه رئیس‌جمهور امروز در جلسه هیئت دولت نظری در خصوص مکان برگزاری مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 مطرح کرد، گفت: جلیلی در مشورت با رئیس‌جمهور نظر نهایی را خواهد داد.
علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث مکان برگزاری مذاکرات در بغداد و همچنین چین مطرح بوده و این موضوع روندی دارد که باید به توافق طرفین برسد.
 
دیگر اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان به نقل از فارس در ادامه می آید: 
*برگزاری مذاکرات در استانبول پیشنهاد اولیه ما بود که اروپایی‌ها ابتدا رد و سپس موافقت کردند اما همان زمان نیز ما کشورهای دیگری را مد نظر داشتیم.
*اینکه این مذاکرات 25 فروردین انجام خواهد شد. مهمتر از زمان و مکان مذاکرات، محور مباحث است که فکر می‌کنم مذاکرات آینده در مقایسه با گذشته بهتر باشد و گام‌های رو به جلو برداشته شود.
* مقرر شده سفر مسئولان بلندپایه دو کشور چین و هند در چند ماه آینده به ایران انجام شود.
سفر نخست وزیر هند به ایران
* در این زمینه در حال رایزنی با مسئولان هند هستیم؛ کمیسیون مشترک اقتصادی با هند داریم که مسئولیت آن بر عهده وزارت امورخارجه است و در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری این کمیسیون هستیم.
زمان سفر کوفی عنان به ایران
*[کوفی عنان] قرار بود هفته پیش به ایران بیاید اما این سفر به هفته آینده موکول شده است.
* به هر حال خوشحالیم که طرح شش ماده‌ای کوفی عنان با ملاحظاتی مورد پذیرش قرار گرفته است.
* البته باید مراقبت کرد که بیرون رفتن نیروهای دولتی سوریه از محل‌های مورد استقرارشان موجب سوءاستفاده دیگران نشود تا اینکه بخواهد گروهی دیگر جایگزین آنها شود.
/27212
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206308

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    1 0
    نظر ایشون کشور دوست و برادر عراقه! خدا تمامی شهدای این مرز و بوم رو رحمت کنه.