۰ نفر
۱۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۷

واحد مرکزی خبر نوشت:

برگزاری نشست گروه موسوم به «دوستان سوریه» در شهر استانبول ترکیه، خشم مردم سوریه را برانگیخته است.

 مردم سوریه از هر دو گروه مخالفان و هواداران دولت بشار اسد رئیس جمهور این کشور، مخالفت خود را با برگزاری دومین نشست «دوستان سوریه» که قرار است امروز در شهر استانبول ترکیه برگزار شود، ابراز کردند.
این نشست با هدف وادار ساختن دولت سوریه به توقف خشونت ها علیه مخالفان خود برگزار می شود. چین و روسیه از شرکت در نشست استانبول خودداری کرده اند.
دولت سوریه نیز به برگزاری این همایش بی اعتنا است و مقامات دمشق تاکنون اظهار نظری در این خصوص نداشته اند. با وجود این، مردم دمشق به شدت از برگزاری نشست دوستان سوریه خشمگین هستند. یکی از آنها می گوید این نشست برای طراحی توطئه های بیشتر و برنامه ریزی برای حمله به سوریه برگزار می شود.
یک جوان سوری دیگر می گوید هر چه اینگونه نشست ها بیشتر برگزار شود، ماهیت توطئه آمیز آن بیشتر روشن می شود و مردم بیشتر به این موضوع پی می برند. یک زن سوری می گوید این نشست دوستان سوریه نیست، گردهمایی دشمنان سوریه است و هیچ مشروعیتی ندارد. یک پیرمرد سوری نیز می گوید نشست قرار است در نخستین روز آوریل یا همان روز احمق ها برگزار شود، و به نظرم آنها خودشان را فریب می دهند.
در همین حال، مخالفان داخلی دولت سوریه نیز در نشست استانبول شرکت نخواهند کرد و معتقدند برگزاری این نشست ضرورتی ندارد. لوی حسین، رهبر نهضت ساخت کشور سوریه می گوید برگزاری اینگونه نشست ها، بالاخص پس از تلاش های کوفی عنان برای میانجی گری ضرورتی ندارد. ما نباید تلاش های عنان را به حاشیه رانده و یا آنها را تفکیک کنیم. با وجود این، نشست دوستان سوریه قصد دارد سد راه تلاش های کوفی عنان شود.
نشست قبلی گروه موسوم به دوستان سوریه در بیست و چهارم فوریه امسال با حضور مقامات بلند پایه کشورهای عربی و غربی در تونس برگزار شده بود.
شبکه تلویزیونی پرس تی وی نیز گزارش داد ، شماری از فعالان و نمایندگان پارلمان ترکیه به اقدام دولت این کشور علیه سوریه اعتراض کردند.
فعالان ترک هشدار دادند موضع گیری تند آنکارا علیه دمشق برای ترکیه و سایر کشورهای منطقه پیامدهای جدی به همراه خواهد داشت. مهدی قلی زاده خبرنگار پرس تی وی گزارش داد گروهی از فعالان و قانونگذاران ترکیه با امضای بیانیه ای مشترکی از آنکارا خواستند تا به «اقدامات تخریبی» علیه سوریه پایان دهد. این گروه هشدار داد رویکرد آنکارا در قبال سوریه بر مبنای سیاست های اتخاذ شده از سوی قدرت های جهانی است. فعالان ترک خاطرنشان کردند اینگونه سیاست ها، منافع ترکیه را به خطر می اندازد. به گفته آنها، حمایت آنکارا از گروه های مسلح در سوریه می تواند زمینه مداخله بیگانگان را در امور داخلی این کشور فراهم کند.
رفیق اِریلماز، نماینده پارلمان و عضو حزب جمهوری خلق ترکیه گفت قدرت های جهانی قصد دارند بازی سیاسی در سوریه به راه بیندازند. هرگونه درگیری و افزایش خشونت در سوریه به طور حتم به ترکیه نیز تسری خواهد یافت. این مسئله نیز نه تنها بر ترکیه اثر می گذارد، بلکه کل منطقه را به گوی آتشین تبدیل می کند.
فعالان ترک همچنین از پیشگام شدن دولت ترکیه برای پذیرفتن میزبانی نشست به اصطلاح "دوستان سوریه" در استانبول انتقاد کردند. به عقیده فعالان، برگزاری این نشست در یافتن راهکار مناسب برای پایان دادن به ناآرامی ها در سوریه موثر واقع نخواهد شد. برخی از مهمترین احزاب پارلمانی ترکیه، بارها به موضع گیری تند آنکارا علیه سوریه اعتراض کرده و هشدار داده اند این رویکرد تنها بر پیچیدگی اوضاع در این کشور همسایه می افزاید. برخی سیاستمداران و قانونگذاران برجسته معتقدند توافق دولت سوریه با طرح پیشنهادی کوفی عنان، فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب، می تواند مقدمه راهکاری سیاسی برای حل بحران این کشور باشد. لِوِنت گوک نماینده پارلمان و عضو حزب جمهوری خلق ترکیه می گوید سوریه، موافقت خود را با طرح کوفی عنان اعلام کرده است. اکنون باید به دمشق فرصت داد تا نظامی دموکراتیک را در چارچوب این طرح ایجاد کند و انتخابات کاملا دموکراتیک برگزار کند.
با وجود این، دولت ترکیه گفته است به اجرای طرح کوفی عنان خوش بین نیست. اوایل این هفته، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در پاسخ به این سوال که آیا به اجرای طرح کوفی عنان خوش بین است، گفت سخن گفتن درباره انتظارات یا امید من ضرورتی ندارد، زیرا کشتار در سوریه ادامه دارد. باتوجه به اوضاع این کشور، من امیدِ چندانی ندارم.
ترکیه در راس تلاش های بین المللی برای برکناری بشار اسد از طریق اعمال تحریم و حمایت از مخالفان دولت این کشور بوده است. نشست استانبول در روز یکشنبه نیز از اقدامات تازه آنکارا علیه سوریه پرده برخواهد داشت.26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =