حسن فتحی با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی از نادیده گرفتن حق مولف در تلویزیون ایران انتقاد کرد و ارتقای سطح آثار تلویزیون را منوط به اجرای این قانون دانست.

به گزارش خبرآنلاین، «سین مثل سریال» عنوان برنامه ترکیبی است که هر شب از شبکه اول سیما پخش می‌شود. در این برنامه بهترین سریال‌های دهه 80 و بهترین بازیگر مرد و زن این دهه به انتخاب مردم معرفی می‌شود.

شب گذشته (12 فروردین) حسن فتحی یکی از میهمانان این برنامه بود. او با بیان اینکه نادیده گرفتن قانون حق مولف و کپی رایت باعث ضرر جبران ناپذیری به بدنه سینما و تلویزیون ایران شده است گفت: «اگر قانون حق مولف و کپی رایت در ایران اجرا می‌شد من به عنوان کارگردان در طول دوران حرفه‌ای کاری تا این حد متضرر نمی‌شدم ، بلکه به تعداد دفعات پخش مجدد آثارم در تلویزیون از امتیاز مادی و مالی برخوردار می‌شدم.»

وی در ادامه گفت: «به عنوان مثال تیراژ مجموعه «شب دهم» در موسسه رسانه‌های تصویری از مرز یک میلیون گذشته است و من به عنوان نویسنده و کارگردان این مجموعه، کوچکترین حقوق مادی از قبل این اتفاق ندارم.»

کارگردان مجموعه «میوه ممنوعه» در ادامه افزود: «متاسفانه در ایران آن‌قدر حقوق مادی و معنوی مولف و کارگردان نادیده گرفته می‌شود که مدتی قبل شبکه ifilm نام مجموعه «شب دهم» را به «عشق شرقی» تغییر داد و حتی از من صاحب اثر نپرسیدند که نظرم درباره این تغییر نام چیست؟»

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که چرا در اکثر آثارش خود به تنهایی نگارش فیلمنامه را بر عهده دارد گفت: «متاسفانه در تلویزیون به هیچ وجه حمایت مالی مناسبی از فیلمنامه‌نویس نمی‌شود. من برای نگارش فیلمنامه «مدار صفر درجه» دو سال وقت گذاشتم و روزی شش ساعت کار می‌کردم. دستمزد من بابت دو سال زحمت یک سوم از دستمزد کارگردانی بود که سالی سه یا چهار مجموعه می‌سازد.»

او ادامه داد: «در یک مقطع از زمان فکر کردم به جای اینکه هم برای نویسندگی و هم برای کارگردانی انرژی بگذارم تیم نویسندگی تشکیل دهم. من دوست دارم تا حد امکان خودم فیلمنامه آثارم را بنویسم به شرطی که قانون حق مولف و کپی رایت رعایت شود.»

کارگردان فیلم سینمایی «کیفر» گفت: «بنده با اینکه چهار فیلم در سینما ساخته‌ام اما باز هم به کار در تلویزیون تعلق خاطر دارم. همه می‌دانیم بسیاری از کارگردانانی که از تلویزیون به سینما می‌روند پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند، اما من خودم را مدیون تلویزیون می‌دانم و تمام تلاشم این است که بتوانم سالی یک سریال بسازم.»

فتحی افزود: «زمانی ممکن است فعالیتم در تلویزیون کم شود که این رسانه قدر تلاش من را نداند.»

او گفت: «یکی از پیشنهادات من برای ارتقای سطح کیفی آثار تلویزیون در دهه نود تقویت حق مولف و کپی رایت است.»
5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =