«هنرمند» ساخته میشل هازاناویسیوس پس از 83 سال اولین فیلم صامت بود که برنده اسکار بهترین فیلم شد.

علی افتخاری: فیلم صامت و سیاه و سفید «هنرمند» درباره جرج والنتین یک ستاره سینمای صامت است که با ورود صدا به سینما همه چیز خود را از دست می‌دهد. در این بیت ارتباط جرج با پپی میلر، دختری جوان و شیفته بازیگری که با کمک او وارد دنیای سینما می‌شود و به شهرت می‌رسد، مورد توجه قرار می‌گیرد. (اینجا و اینجا)

«هنرمند» پارسال به یک اندازه مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفت و در نهایت پنج جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد (ژان دوژاردن)، طراحی لباس و موسیقی شد. در ادامه به 25 نکته درخور توجه درمورد این فیلم اشاره می‌شود.

1- ژان دوژاردن بازیگر نقش جرج والنتین هنگام فیلمبرداری در خانه‌ای متروک متعلق به دهه 1930 در هالیوود هیلز زندگی کرد.
 

2- خانه پپی میلر (با بازی بره‌نیس بژو) در فیلم خانه مری پیکفورد ستاره فیلم‌های صامت است.
 

3- جرج در صحنه‌ای از فیلم در خانه خود به تنهایی نشسته و با پروژکتور یکی از فیلم‌های صامت قدیمی خود را می‌بیند. آنچه او می‌بیند یک فیلم واقعی است: «علامت زورو» با بازی داگلاس فربنکس، فیلمی که فربنکس را به مقام ستاره فیلم‌های اکشن دوران سینمای صامت رساند، یکی از همان ستاره‌هایی که جرج در «هنرمند» نقش آن‌ها را بازی می‌کند. البته در فیلمی که جرج می‌بیند در نماهای نزدیک چهره او جایگزین فربنکس شده است.
 

4- «هنرمند» اولین بلند داستانی صامت است که پس از «فیلم صامت» به کارگردانی مل بروکس در 1976 به طور گسترده اکران شد.
 
5- نقش سگ فیلم (به نام جک) را سه سگ تری‌یر مختلف بازی کردند: اوگی، دش و دود، هرچند اوگی در بیشتر صحنه‌ها بازی کرد. هر سه سگ پیش از شروع فیلمبرداری رنگ شدند تا کاملا شبیه هم به نظر برسند.
 

6- پنه‌لوپه آن میلر بازیگر نقش دوریس همسر جرج والنتین سال 1992 نیز در «چاپلین» - که فیلمی زندگی‌نامه‌ای درباره چارلز چاپلین ستاره فیلم‌های صامت است – به نقش ادنا پورواینس بازیگر معروف فیلم‌های صامت را بازی کرد.
 

7- در نقطه اوج فیلم از تم عاشقانه برنارد هرمان در فیلم «سرگیجه» ساخته آلفرد هیچکاک استفاده شده است. اولین بار نیست که میشل هازاناویسیوس از هیچکاک وام گرفته است. او در فیلم جاسوسی «اُس‌س 117: گمشده در ریو» - باز هم بازی ژان دوژاردن - به لحاظ تصویری و صوتی به دو فیلم «سرگیجه» و «شمال از شمال‌غربی» اشاره کرده است.
 

8-  ژان دوژاردن و بره‌نیس بژو برای سکانس پایانی فیلم پنج ماه تمرین کردند. تمرینات روزانه آن‌ها در همان استودیویی بود که دبی رینولدز و جین کلی برای فیلم «آواز در باران» از آن استفاده می‌کردند.
 

9- حتی یک «نمای زوم» در کل فیلم نیست، چرا که این تکنیک در دوران سینمای صامت وجود نداشت.
 

10- ژان دوژاردن در فرش قرمز جوایز بفتا 2012 گفت «هنرمند» تنها در 35 روز فیلمبرداری شد.
 

11- فیلم به صورت رنگی فیلمبرداری و بعد به سیاه و سفید تبدیل شد.
 

12- «هنرمند» اولین فیلمی است که پس از «جوخه» به کارگردانی الیور استون در 1986 هم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد و هم جایزه اسپیریت بهترین فیلم بلند را دریافت کرد. از جوایز اسپیریت به عنوان معادل اسکار در جامعه سینمای مستقل آمریکا یاد می‌شود.
  

13- «هنرمند» پس از «آپارتمان» ساخته بیلی وایلدر در 1960، اولین فیلم کاملا سیاه و سفید است که برنده اسکار بهترین فیلم شده است. «هنرمند» همچنین پس از «فهرست شیندلر» استیون اسپیلبرگ در 1993 که بخش زیادی از آن سیاه و سفید بود، اولین فیلمی است که این جایزه را دریافت کرده است.
 

14- ژان دوژاردن اولین بازیگر مرد فرانسوی است که اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرده است.
 

15- «هنرمند» بیش از هر فیلم فرانسوی دیگر برنده جایزه شده است.
 

16- «هنرمند» تنها یکی از رقبای جوایز اسکار 2012 بود که در آن به تاریخ سینما اشاره شده است. این فیلم و «هوگو» ساخته مارتین اسکورسیزی که هر دو برنده پنج جایزه اسکار شدند، سینمای صامت را مورد توجه قرار دادند. فیلم «خدمتکار» به کلاسیک «بربادرفته» اشاره داشت و اوکتاویو اسپنسر که برای این فیلم برنده اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شد، یادآور هتی مک‌دانیل در «بربادرفته» است. «هفته من با مریلین» هم که نامزد دو جایزه اسکار شد درباره ساخت فیلم «شاهزاده و دختر نمایش‌گر» با بازی مریلین مونرو و لارنس اولیویر است.
 

17- «هنرمند» دومین فیلم صامت است که در تاریخ هشتاد و چهار ساله جوایز اسکار برنده جایزه بهترین فیلم شده است. اولین فیلم «بال‌ها» بود که 1929 در اولین سال برگزاری جوایز اسکار این جایزه را برد. «بال‌ها» تنها برنده دو جایزه اسکار شد. «هنرمند» اولین فیلم صامت است که پس جایزه اسکار گرفت.
 

18- «هنرمند» تنها یکی از رقبای جوایز اسکار 2012 بود که به فرانسه یا به نوعی فرهنگ فرانسوی اشاره دارد. دیگر فیلم‌ها «هوگو»، «نیمه‌شب در پاریس»، «ماجراهای تن تن»، «گربه چکمه‌پوش» بر مبنای یک قصه پریان فرانسوی نوشته شارل پرو، «ظهور سیاره میمون‌ها» بر مبنای رمانی از پی‌یر بوله و «یک گربه در پاریس» هستند. جالب اینکه فیلمی از فرانسه در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان نامزد نشد.
 

19- طراحی هنری و طراحی صحنه «هنرمند» با الهام از «طلوع» و «دختر شهری» دو فیلم کلاسیک فریدریش ویلهلم مورنائو انجام شد.

20- این فیلم با الهام از آثار کارگردانی چون فریتس لانگ، آلفرد هیچکاک، جان فورد، ارنست لوبیچ، فریدریش ویلهلم مورنائو و بیلی وایلدر ساخته شده است.
 

21- لودویک بورس آهنگساز «هنرمند» در حالی برنده اسکار بهترین موسیقی شد که هیچگاه در زمینه ارکستراسیون و ساخت موسیقی فیلم به طور رسمی تعلیم ندید. او در کودکی با آکاردئون آشنا شد و در نوجوانی هم در زمینه موسیقی جاز آموزش دید.
 

22- صحنه صبحانه در فیلم که از ناموفق بودن ازدواج جرج و دوریس خبر می‌دهد، به لحاظ نوع تدوین یک ادای احترام کامل به صحنه‌ای مشابه در فیلم «همشهری کین» ساخته اورسن ولز است.
 

23- «هنرمند» اولین فیلم برنده اسکار بهترین فیلم است که تنها توسط یک کشور غیر انگلیسی‌زبان تهیه شده است. «هنرمند» یک تولید  فرانسوی‌ است و بخشی از سرمایه فیلم را بلژیکی‌ها تامین کردند.
 

24- وقتی جرج والنتین به بیمارستان می‌رود، در اتاق شماره 27 بستری می‌شود. 1927 سالی است که جرج آخرین موفقیت را تجربه کرد.
 

25- پس از آنکه پپی میلر برای دیدن جرج والنتین به خانه او می‌رود، هنگام بازگشت در ماشین به مرد جوانی که همراهش است می‌گوید: « من رو ببر خونه. می‌خوام تنها باشم.» این ارجاعی به دیالوگ معروف گرتا گاربو در فیلم کلاسیک «گراند هتل» است.
5858
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • man IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
    14 30
    چرا در مورد جدايي نادر از سيمين چيزي نمي نويسيد!!!!!!
  • میلاد IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    1 1
    ما هم همچین ارجاعاتی در فیلم هامون داریم... جرم مسعود کیمیایی... اما این کجا و آن کجا؟ اونها واقعاً زحمت می کشند.