ماهنامه «نسیم بیداری» در شماره نوروزی خود در پرونده‌ای با عنوان «رازهای سرزمین من» اعیاد نوروز ۱۰۰ سال گذشته و حوادث مهم آن ایام را روایت کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، در بخشی از روایت سال 1357 آمده است:
*دربار در روزهای پایانی سال 1356 به شدت سرگرم برگزاری جشن‌های صدمین سالگر تولد پهلوی اول است. بنا بر اسناد رضا پهلوی در24 اسفند 1256 در آلاشت، مازندران چشم به جهان گشود­ه بود. در این سال ضمن انتشار کتب و جزوه‌هایی درباره افتخارات رضاشاه، جشنی بزرگ به نظارت عالیه فرح پهلوی برگزار می‌شود. این جشن‌ها در حالی برگزار می‌شود که از سه ماه‌ پیش با انتشار مطلب موهنی علیه آیت‌الله خمینی در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان سلسله تظاهرات گسترده‌ای علیه رژیم در شهرهای مختلف کشوردر جریان است.
*در کنار این جشن، جراید چاپ تهران در هفته آخر اسفندماه از جشن و مراسم جدیدی در کشور خبر می­دهند. بنا به گزارش «خواندنی­‌ها» در مراسمی در تهران نشان «لبخند» به شه‌بانو اعطا می شود. در این مراسم ویژه فرح‌ پهلوی ضمن تشکر و ابراز امتنان از دریافت این نشان به ملت ایران قول می­دهد تا همیشه لبخند بر لب داشته باشد.
*درعید سال 57 بسیاری از مردم ایران سیاه‌پوش عزیزان قربانی‌شده در تظاهرات ضد سلطنتی هستند. شش روز نخست سال با آرامش همراه است. اما پس از تعطیلات‌عید، اعتراضات مجددا آغاز می‌شود. تظاهرات در شهرهای مختلف کشور از هفتم فروردین شدت گرفته و تا 11 فروردین ادامه می‌یابد. دولت با انتشار اعلامیه‌ای اعلام می‌کند که در تظاهرات متعدد چند روز گذشته، بیش از 13 نفر کشته وی ا مجروح شده‌اند. دولت در این اطلاعیه مدعی می‌شود: «تظاهرکنندگان نقابدار به یک مرکز پلیس در کاشان هجوم برده و قصد حمله به قطار راه آهن را نیز داشته‌اند.»  دولت در ادامه ادعا می­کند: «تظاهرات کنندگان مخالف دولت در چند شهر بانک‌ها را به آتش کشیده­اند.» در این اطلاعیه از 17 شهر از جمله تهران، اصفهان، مشهد، قم و همدان به عنوان محل تظاهرات نام برده شده­است. خبرگزاری دولتی پارس برای نخستین بار مقالات وگزارش‌های روزنامه‌های خارجی در باره تظاهرات ایران را هم ترجمه و منتشر کرده‌است. انتشار این گونه اخبار برای بسیاری از روزنامه‌نگاران عجیب به نظر می‌آید.
*در همین ایام واشنگتن با در خواست ایران جهت خرید انبوه گلوله گاز‌اشک‌آور، برای مقابله با تظاهرکنندگان خیابانی، موافقت می‌کند. اما این تصمیم با مخالفت پاتریشیا دیربان معاون حقوق بشر وزارت امورخارجه آمریکا مواجه می‌شود. این امر سبب ورود برژینسکی مشاورعالی امنیت ملی کار‌تر به ماجرا می‌شود وپس از مدتی امور اداری این تقاضا به روال سابق بر می‌گردد. آن روز‌ها آمریکایی‌ها مانند اظهارات جیمی‌کار‌تر در دی‌ماه 56 ایران را جزیره ثبات منطقه ارزیابی می‌کنند. آن‌ها باور ندارند که اعتراضات اخیر در ایران جدی بوده وممکن است به موجودیت رژیم آسیب برساند. واشنگتن‌پست در فروردین 57 سرمقاله خود را به حوادث ایران اختصاص داده ومی­نویسد: «شاه به رغم اعتراضات اخیر بر اوضاع مسلط است. قدرت وتوانایی شاه، برای دفع هرنوع تهدید علیه علیه رژیمش بیش از اندازه است... ایران به طور قاطع در کنترل شاه است.»
*در12 فروردین 1357 بانک ملی ایران بهای طلا و سکه یک پهلوی را اعلام می‌کند. براساس گزارش بانک ملی در بازار تهران هر گرم طلا چهل وچهار تومان و هر قطعه یک پهلوی 350 تومان به فروش می‌رسد.
/29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    52 4
    از روش بازگو کردن شما خوش می آید باشد که باعث عبرت گرفتن دیگران شوید.
  • بهروز IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    28 1
    قیمت طلا در طی 30 سال به بیش از دو هزار برابر رسیده. سال 1420 چند برابر بشه خدا می فهمه...
  • احمد IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    32 2
    یعنی طلا 2026 برابر شده از اون روزا تا حالا؟؟ مگه چند سال پیشه؟ 34 سال پیش؟ هر سال 59 برابر شده؟ این تورمه دیگه ؟ یا نه ؟؟ من شتباه میکنم حتما...