پانا نوشت:

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام برنامه‌های اقتصادی برای سال 91، گفت: به دنبال این هستیم که آرامش برای فعالان اقتصادی حفظ شود.

سید شمس‎الدین حسینی در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر اظهار داشت: عدم تعادل‌ها در اقتصاد تحت تاثیر حاشیه‌ها ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: ما در بازار سکه و ارز شاهد مسایلی بودیم که در سال 85 نیز در بازار مسکن مشاهده کردیم که سرمایه‌های مردم وارد این بازارها شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که نمی‌توان گفت که 100 درصد تقاضا به بازار مسکن آمد، تصریح کرد: کما اینکه در بازار طلا و ارز نیز به همین گونه بود و تمام تقاضا وارد این بازارها نشد.

حسینی ادامه داد: با این حال حاشیه‌ای در بازارها ایجاد شد و افراد غیرحرفه‌ای وارد بازار شدند و در حال حاضر نگران این بخش بازار هستیم.

وی گفت: در چنین شرایطی در جهت ثبات کلان اقتصاد و حقوق مردم مجبور هستیم تصمیمات جدیدی اتخاذ کنیم.

نقل و انتقال پول مشکل بود

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در سال گذشته در جابه جایی و نقل و انتقال پول دچار مضیقه بودیم که البته مدیریت شد، اما زمانی که این مساله با سفته بازی همراه شد، کارها را دشوار کرد.

حسینی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای تنظیم بازار ارز متشکل از وزارتخانه‌های گوناگون، اظهار داشت: عدم تعادل در بازار روی کارایی اقتصاد بی‌‌تاثیر نبود.

وی عنوان کرد: وقتی ناخواسته گروهی دارایی‌هایی را که می‌توان در بانک، بورس و تولید تبدیل به سرمایه‌های مولد کرد، وارد بازار ارز و سکه می‌کنند، عدم کارایی در اقتصاد را ایجاد می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که انگیزه اقتصادی در چارچوب قوانین و مقررات است، تصریح کرد: ما باید بیشتر با مردم صحبت و برای آنها اطلاع‌رسانی کنیم.

حسینی همچنین سال جهاد اقتصادی را سال جهاد رسانه دانست و گفت: اندیشه و رفتار مردم را باید با انتقال درست اطلاعات از برخی بلایا مصون کنیم.

رشد نقدینگی متناسب با تولید باشد

وی افزود: به طور معمول مقادیر در اقتصاد به صورت مطلق قابل نقد و ارزیابی نیست و با شاخصه‌هایی سنجیده می‌شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که عدد نقدینگی اهمیت ندارد، رشد و تناسب نقدینگی از اهمیت بسیاری برخوردار است، عنوان کرد: در وهله نخست به دنبال این هستیم که رشد نقدینگی متناسب با تولید باشد.

حسینی یادآور شد: همان‌طور که گفته می‌شود، ظرفیت اقتصاد ایران برای رشد اقتصاد بالا است که البته این منظور به تامین مالی نیاز دارد.

وی با بیان این‌که در سال 91 به دنبال این هستیم که شیوه‌های تامین مالی پایدار شود و از فعالیت‌های مولد و در آستانه تولید حمایت کنیم، گفت: همچنین منابع به سمت پروژه‌هایی برود که بالای 60 درصد رشد دارند.

سامانه‌های نظارتی ضعیف است

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: واقعیت این است که اقتصاد ایران به لحاظ نظارتی آسیب‌پذیر است که در این راستا به دنبال ارتقای سامانه‌های نظارتی هستیم.

حسینی با تاکید بر این‌که اقتصاد ایران بزرگ و وسیع شده و به همین دلیل سامانه‌های نظارتی باید کارامد شود، ادامه داد: سامانه‌های نظارتی ایران ضعیف است و بخشی از مشکلات گذشته هم به این مساله برمی‌گردد.

وی عنوان کرد: در برخی مواقع سیاست‌گذاران اقتصاد به‌دنبال اهدافی هستند، اما در مجموع سازوکارها را نمی‌توان با سرعت مورد نظر تنظیم کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: رییس‌جمهور همواره روی مساله مبارزه با مفاسد اقتصاد تاکید دارند و اساسا تلاش می‌کنند از دلبستگی به دنیا خلاصی پیدا کند، اما می‌دانیم همه این‌ها کافی نیست.

ضعف‌هایم به چشم آمد

حسینی یادآور شد: در سال گذشته برخی ضعف‌های کاری من به چشم آمد و استیضاح هم شدم که البته پس از آن نمایندگان مجلس در مراسم استیضاح قانع شدند.

وی با 16 میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی در 11 ماه هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: من می‌دیدم که در برخی بخش‌ها دچار آسیب هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ماده 120 برنامه پنجم توسعه، افزود: در این برنامه به دنبال این بودیم که سامانه مالیاتی فراگیر شود تا سریع‌تر بتوان مفاسد اقتصادی را رصد کرد.

حسینی با تاکید بر تقویت سامانه‌های نظارتی، عنوان کرد: برای سال 91 این نوید را می‌دهم که سیستم بانکی و مالیاتی متصل شود که این اتفاق در حال حاضر افتاده است.

وی تصریح کرد: همچنین در سال‌جاری سیستم گمرکی و ارزی به یکدیگر متصل خواهد است و تمام تلاش خود را در این راستا به کار می‌گیریم.

اخلالگران اقتصادی مشخص هستند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که تقلب و تخلف همواره صورت می‌گیرد، مهم تعداد و سرعت کشف آنها است، گفت: در طرح تحول اقتصادی، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برجسته شد.

حسینی افزود: کسی که یک عمر یاد گرفته بود که ثروت‌هایی از طریق قاچاق داشته باشد، هیچ‌گاه در مقابل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ساکت نمی‌نشیند و این‌ها جزو اخلالگران هستند.

وی با بیان این‌که نقدهای کارشناسی طبیعی است و ما قبول می‌کنیم، تصریح کرد: گمرکات دنیا پیشرفت کرده است، زیرا دروازه اقتصادی است، اما سری به گمرکات کشور بزنید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: زمانی که گمرکات تجهیز شود، ارزش واردات کاهش و درآمدهای گمرکی افزایش می‌یابد.

نویدهای سال 91

حسینی با بیان چند نوید و وعده برای سال 91، گفت: واقعیت امر این است که سال 89 و 90 در اقتصاد ایران تلاش‌های زیادی شد، اما در سال‌جاری به‌دنبال این هستیم که چند کار در اقتصاد اتفاق بیفتد.

وی افزود: ما می‌خواهیم که سرمایه‌های نیمه فعال را فعال کنیم و پروژه‌های اثرگذار را به بهره‌برداری برسانیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم که آرامش برای فعالان اقتصاد حفظ شود، عنوان کرد: از سرمایه‌گذاری‌های مولد از جمله بورس و تولید حمایت خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: مصمم هستیم در بخش‌های مختلف از فعالیت‌های مولد حمایت و نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر افزایش سطح آگاهی‌های مردم، خاطرنشان کرد: خوشحالیم که مردم نسبت به گذشته هم مطالبات و هم تحلیل‌های بیشتری نسبت به اقتصاد دارند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    2 0
    داداش حمایت از بورستون رو هم دیدیم. اون از پست بانک که تازه یادتون افتاده باید از اصل 44 خارج شه و سهامداری که سهم رو 1000 تومان خریده الان 60% ضرر کرده، اون از صدرا و...، اینا که شرکتهای کوچک نیستند و سهام داران بزرگش دولتی و حکومتی ان. پس سرمایه گذاران به چی باید اعتماد کنن که پولشان را بیاورند به بورس؟ بانکها هم که بصورت غیر رسمی تا 25% سود سالانه بدون مالیات و بدون ریسک می دن. تو بورس با این همه استرس و اخبار و شایعات ضدو نقیض چی گیر سرمایه گذار عادی میاد که می خوان سرمایه هامون رو بیاریم تو بورس؟