سرعت ارتباطات در دنیای امروزی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. فیبرهای نوری که قرار است با عبور از زیر یخ‌های قطبی ژاپن را به انگلستان متصل کند، علاوه بر بهبود عملکرد اینترنت، تجارت جهانی را تسهیل می‌کند.

محمود حاج‌زمان: عقب‌نشینی و کاهش سطح دریاهای یخ‌زده در قطب شمال شاید برای آب و هوای جهانی خبر بدی باشد، اما برای تجارت بین‌المللی می‌تواند لطفی بزرگ به شمار آید: هم برای کشتی‌های عظیمی که از آبراه شمال‌غربی استفاده می‌کنند و هم برای ارتباطات سریع‌تر از طریق کابل‌های فیبر نوری جدیدی که قرار است در این مسیر کشیده شود. در ماه آگوست / مردادماه، شرکت‌ها شروع به ساخت و نصب نخستین کابل‌های زیردریایی خواهند کرد تا با عبور از زیر اقیانوس منجمد شمالی، مسیر میان‌بر دیجیتالی را بین توکیو و لندن ایجاد کند.
به گزارش نیوساینتیست، قرار است تا دو مسیر کابلی که از بالای آمریکای شمالی عبور می‌کند، به همراه مسیر سومی که برای عبور از سواحل روسیه پیش‌بینی شده، این دو شهر را به یکدیگر متصل کند. طولانی‌ترین مسیر این ارتباطات کابلی پس از کامل شدن، به بلندترین خط فیبر نوری دنیا تبدیل خواهد شد.
دریای منجمد و کوه‌های یخ چالش‌های منحصر به فردی را در مسیر کابل‌گذاری ایجاد می‌کنند، و انجام عملیات تنها برای چند ماه در سال امکان‌پذیر خواهد بود. با این وجود، به گفته دنیس سسارنکوف، از مدیران شرکت Polarnet Project که وظیفه ساخت مسیر سوم را در سواحل روسیه بر عهده دارد، مزایای زیادی برای کابل‌گذاری در قطب شمال وجود دارد. زمانی‌که این کار انجام شود، کابل‌ها به میزان زیادی از بزرگ‌ترین تهدیدی که برای کابل‌ها در آب‌های گرم‌تر وجود دارد در امان خواهند بود، یعنی همان کشتی‌های ماهیگیری و لنگرهای نافرمان کشتی‌های عبوری که خوشبختانه در نواحی قطبی بسیار نادر هستند.
15600 کیلومتر کابل‌گذاری که توسط شرکت Arctic Fibre انجام خواهد شد و ژاپن و لندن را از طریق ناحیه کانادایی قطب شمال به یکدیگر متصل می‌کند، تاخیر زمانی بین پایتخت این دو کشور را به میزان 62 میلی‌ثانیه کاهش می‌دهد. این زمان اندک برای بازرگانان سریع‌السیر که در تجارت خود به ارتباطات فوق‌سریع وابسته هستند، می‌تواند به معنی میلیون‌ها دلار درآمد بالقوه باشد. تقویت‌کننده‌های نوری در هر 50 تا 100 کیلومتر نیز اقدام به تقویت سیگنال‌ها می‌کنند. همچنین جوامع منزوی قطبی با استفاده از انشعاباتی که از مسیر اصلی گرفته می‌شود به یکدیگر متصل خواهند شد.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که قطب شمال به هیچ وجه ناحیه مهمان‌نوازی محسوب نمی‌شود، و کوه‌های یخ فریبکار این ناحیه مستعد عقیم گذاشتن هرگونه تلاش تعمیراتی هستند. همچنین این کوه‌های یخی تا 170 متر زیر سطح آب امتداد دارند و می‌تواند بیش از یک متر کف اقیانوس را شخم بزنند. به همین دلیل کابل‌های ارتباطی ژاپن-بریتانیا در تنگه دیویس که احتمال وجود کوه‌های یخ در آن بیشتر است، حداقل 600 متر زیر سطح آب قرار می‌گیرند تا از برخورد آنها با عظیم‌ترین کوه‌های یخ نیز اجتناب شود. سطح زیرین یخ‌های شناور نیز دارای برآمدگی‌هایی است که می‌توانند حتی به عمق 18 متری برسند، به همین دلیل کابل‌های قطبی در تمام مسیر حداقل 50 متر عمق خواهند داشت.
کابل‌های زیر دریا حجم عظیمی از اطلاعات را به شکل نور با خود حمل می‌کنند. این روش ارتباطی هنوز موثرترین و کارآمدترین وسیله برای انجام این کار هستند، و حتی ارتباطات بی‌سیم مدرن نیز توانایی رقابت با این روش را ندارند. اگرچه کابل‌های قطبی حداقل تا زمانی‌که کشتیرانی در این مسیر از وضع فعلی آن به مراتب راحت‌تر شود، با خطراتی همچون لنگر انداختن کشتی‌ها مواجه نیستند؛ اما در صورت ادامه یافتن افزایش جهانی دمای سطحی دریاها در آینده، چنین مساله‌ای چندان بعید نخواهد بود.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    36 3
    کی میتونه واسه این خبر یه کامنت انتقادی بزاره ؟ فقط میتونم بگم : خدایا به هرچیزی که دادی و ندای شکر
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    27 0
    اونجا کوسه نداره
  • بدون نام DE ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    43 34
    مطمئنا بیش از ٩٠ درصد پروژه رو خود ژاپن اجرا میکنه، انگلیس مال این حرفها نیست.
    • mohsen SE ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
      15 6
      azizam, jenabe bedone name motaramm, akhe chera hamin jori ye chizi migi ke morghe pokhte khandash begire?! Englis male in harfa nist?avalan in proje dar barabare e sari az projehaeii ke dare to hamin keshvara anjam mishe chize kheyliii khasi nist. sanyan pas daneshgah haei mesle Oxford, Cambridge va Imperial college ke sahme azimi dar tolide elmo daran kojaaaaaan?????
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    59 2
    اکثر کشورهای دنیا در پی فراهم نمودن شرایطی بهتر برای شهروندان خود هستند ...
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    24 1
    ما هم مدام کابلایی رو که داریم میزاریم زیر لنگر کشتیها
  • بدون نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    21 0
    فقط بايد افرين گفت بهشون ... .. براي ما كه يا ايميلمون رو قطع ميكنن يا سرعتمون نجوميه ... يه كم ياد بگيرين بي زحمت ...
  • حسن IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    17 0
    حيف كه كافر هستن ميرن جهنم
  • ايراني IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    14 0
    فكرشو بكن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! به نظرتون اين مقدار (( تاخیر زمانی بین پایتخت این دو کشور را به میزان 62 میلی‌ثانیه کاهش می‌دهد)) ارزشش اين اندازه هست؟؟؟ البته حتما ارزششو داره كه دنيا داره براش اين كارارو ميكنه حالا سرعت ما چقدره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    5 0
    دیروز (8 فروردین) تمام خطوط همراه اول، تماسهای خارج از شهر و کلیه خطوط اینترنت بهمدت بیش از 12 ساعت قطع بود.