حجت الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در باره عدم استفاده از مدافعان توانمند و متخصص در حوزه تشیع که به دلایل سیاسی حذف شده‌اند، به سایت "شفقنا" گفت:

معتقدم ما برخی از مدافعان خوب تفکّر شیعی را که از حیث تئوریک واقعاً نیرومند و زمان‌شناس بودند به دلایل سیاسی حذف کردیم و اجازه ندادیم که از وجود آنها برای تبیین مبانی اسلامی استفاده شود. به عنوان نمونه اشاره می‌کنم که دکتر حسین نصر یک صاحبنظر هوشمند، آگاه و معتقدی است که در حوزه دفاع از مبانی اسلام و تشیع، موقعیت خیلی برجسته و بالایی در جهان دارد، اما ما او را به هر دلیل از مرکز توجهات خود حذف کردیم.

آقای نصر یکی از شخصیت‌هایی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی‌مان استاد مطهری اصرار داشتند که از وجود ایشان در مجامع علمی استفاده شود، اما رئیس وقت دانشگاه به شدت مخالفت کرد و دست به حذف ایشان زد. شرایطی هم پیش آمد که ایشان نتوانست در ایران بماند. البته آن شرایط هم طبیعی بود. چون رژیم گذشته، ایشان را به عنوان مشاور عالی تشکیلات خود انتخاب کرده بود و آن بزرگوار هم به دلیل اینکه چنین تصور می‌کرد و چنین باور داشت که شاید از طریق نزدیکی و حضور در برخی موقعیت‌ها بتواند افکار و اندیشه‌هایش را در خدمت تمدن و علم و معارف گسترده اسلام و ایران و میراث کهن این سرزمین و این ملّت قرار دهد، آن مسئولیت را پذیرفته بود. استاد مطهری هم به این ایده اشاره کرده بودند که ایشان برای اینکه منشأ تأثیرگذاری باشد، بنا بوده در آن مجامع حضور پیدا کند.

او ادامه می‌دهد: آقای نصر در موقعیت‌های ویژه، از جهان اسلام و تشیع دفاع کرد. یادم هست که بعد از صدور فتوای امام خمینی(ره) علیه سلمان رشدی، حرکت وسیعی در جهان غرب علیه این فتوا به عنوان یک حرکت خشن و غیرمنطقی آغاز شد. شبکه‌های مختلف تلویزیونی، برنامه‌های گستردة تبلیغاتی ساخته بودند و برای اینکه در سطح جهان و به شکل خیلی رسمی و تأثیرگذار علیه این فتوا حرکتی انجام شود از شخصیت‌های مختلف و مؤثر با تبلیغات زیاد دعوت شده بود تا نظرشان را در مورد فتوای صادره بیان کنند. یکی از این شبکه‌های پرمخاطب نیز از آقای نصر دعوت کرده و از قبل هم تبلیغات بسیار کرده بود. دکتر سیدحسین نصر، فیلسوف و اسلام‌شناس برجسته قرار بود در مورد این فتوا اظهار نظر کنند. باور هم نداشتند که آقای نصر بتواند متفاوت از آن چه خود آنها فکر می‌کنند، صحبت کند. دکتر نصر در این قبیل برنامه‌های پرمخاطب تلویزیونی و رسانه‌ای، با بیان علمی، زیبا، منطقی و تأثیرگذار و به زبانی که افراد منصف و اهل استدلال بتوانند موضوع را درک و هضم کنند، ‌از فتوا دفاع کرد و توطئه را از بین برد.

به هرحال آن‌ها فکر می‌کردند که چون دکتر نصر با جمهوری اسلامی مشکل دارد و اموالش مصادره شده و از این نظام آسیب دیده، نظری مخالف با نظر امام(ره) ارائه می‌دهد، اما او برعکس کاملاً هم دفاع کرد.

بعد از ماجرای 11 سپتامبر که تبلیغات خیلی وسیعی علیه جهان اسلام شده بود، باز هم آقای دکتر نصر، کتابی را درباره مبانی فکری اسلام و در جهت دفاع از اسلام و بیان ماهیت علمی و معرفتی آن چه متفاوت است با آن چه در عمل اتفاق افتاده بود، منتشر کرد که خیلی بجا و مناسب بود. به هرحال در جهان اسلام، امثال چنین شخصیت‌های تأثیرگذاری را می‌توان سراغ گرفت که در مجامع علمی، آکادمیک و پیشرفته جهانی حضور دارند و باید از دانش آنها بهره برد. معمولاً در مناسبت‌های جهانی که از شخصیت‌های بلندپایة ادیان دعوت می‌کنند، از آقای نصر نیز دعوت می‌شود. آن‌گاه ایشان در کشور ما و در مهد تشیع غریب است. این قبیل تندروی‌ها و سخت‌گیری‌های ما جفاست.

 ما، در روزنامه اطلاعات، به دلیل شناختی که خودم داشتم و احساس مسئولیتی که می‌کردم، نگذاشتم به امثال ایشان جفا و بی‌حرمتی شود. سعی کردم نظریات دینی ایشان و نظایر را منعکس کنم، اما متأسفانه برخی از بخش‌های دیگر در کشور به ایشان جفا کرده‌اند. البته من اطلاعات خیلی خوبی دارم و می‌دانم که از نظر مقامات عالی هم نسبت به ایشان توجه و التفاتاتی بوده است و برخی از نگرانی‌هایی که دکتر نصر داشته برطرف شده است، اما هنوز کانون‌هایی هستند که نسبت به ایشان بی‌مهری می‌کنند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوذر IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۹
    38 9
    اگر تا به امروز دین و ایمانی هر چند اندک برای بنده باقی مانده متاثر از کلام و نوشته های استاد نصر بوده است و گرنه زیر بار این همه فشاری که از طرف دوستان طرفدار غرب و مدرنیته و نیز دوستان حزب اللهی و سنتی احساس می کردم عطای دین را به لقائش بخشیده بودم.. مهجور بودن ایشان در ایران هم حکمت و لطف خداست! خدا را شکر استاد به حوزه سیاست در ایران وارد نشد که دامن به ابتذال آن آلوده کند... ما و ایشان را به خیر سیاسیون امیدی نیست، شر مرسانند...
  • حسن IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۹
    3 18
    آقاي نصر مدافع اسلام و شيعه است اما اسلام و تشيعي كه ضديتي با آمريكا و سلطنت طلبي ندارد.نزديكي وي به شاه و فرح هم يك استراتژي نبود بلكه خاستگاه او و باور او چنين ارتباطي را ايجاب مي كرد.به هر حال شخصي است كه اهل قلم و انديشه است و در حد خودش بايد از وي استفاده كرد و زياد هم نبايد درباره نصر افسوس خورد و از طرف ديگر هم نبايد زياد حساسيت روي او نشان داد.