زلزله 5.5 ریشتر به بالا در تهران بیاید، باید به کجا پناه برد؟

امید کریمی: کارشناسان شهرسازی می گویند خانه های نوساز تهران، از همین حالا فرسوده است، تونل های مترو هم با وجود همه اعتمادی که شهرداری به سازه اش دارد، به هرحال، جای امنی نیست. باید یا به شهرهای اطراف هجوم برد و یا در پارک های شهر، خوابید.

کارشناسان پیش بینی کرده اند یک زلزله 6 ریشتری و بالاتر در تهران، در اولین ساعت جمعیت میلیونی کشته و مفقود به همراه دارد. پیش از این مهدی زارع، معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله دراین باره به خبرآنلاین گفته بود: "پیش بینی میزان خسارت دقیق بستگی به شناخت دقیق سناریو زلزله مخرب احتمالی بعدی و همچنین داشتن اطلاعات دقیق از از شرایط تهران دارد، اما وقتی یک برف در تهران می بارد بسیاری خیابانها قفل می شوند، بنابراین آسیب پذیری تهران با همین مشاهده ساده هم قابل تشخیص است. بنابراین زلزله مخرب می تواند بسیار خسارت وارد کند البته در مناطق فرسوده و پرجمعیت خسارتها بیتشر می شود و تبعات بعد از آن ممکن است ناامنی ایجاد کند."

یکی از نماینده های مجلس هم گفته زلزله بیاید بخشی از تهرانی ها در فاضلاب غرق می شوند. به هرحال هشدارها برای زلزله تهران کم ترسناک نیستند.

اما آنهایی که از زلزله جان سالم می برند را می توان جایی در پارک و خیابان اسکان داد، اما وزیر بهداشت می گوید بیمارستان ها با زلزله شدید تهران خراب می شوند؛ بعنی هیچ جایی برای اسکان مصدومان وجود ندارد و این خودش یک فاجعه است.

مرضیه وحید دستجردی امروز در مراسم افتتاح بخش‌های جدید مجتمع بیمارستانی امام (ره) گفت: "بیش از 80 درصد بیمارستان‌های تهران فرسوده است. بیمارستان امام (ره) حدود 80 سال، بیمارستان سینا حدود 130 سال و بیمارستان شهید اکبرآبادی حدود 98 سال قدمت دارند و طراحی‌های 80 – 90 سال گذشته نارضایتی بیماران را به دنبال دارد. از طرف دیگر پرسنل مراکز درمانی باید مدت زیادی از عمر خود را در محیط‌های فرسوده و نامناسب بگذرانند و این محیط‌های فرسوده درخور شان پرسنل زحمتکش مراکز درمانی نیست."

 او از برنامه ساخت و جایگزینی بیمارستان ها خبر داد که البته بیش از تهران، در دیگر نقاط کشور اتفاق می افتد: "اکنون بیش از 77 هزار تخت بیمارستانی در مراحل مطالعه، طراحی و ساخت قرار دارند. در سال جاری نیز بیش از 4 هزار تخت بیمارستانی به بهره‌برداری رسید. ساخت بیمارستان‌های جدید در تهران کمتر اتفاق افتاده است. در تهران باید به حدود 14 میلیون نفر خدمات درمانی مناسب در محیط مناسب ارایه شود و لازم است که بافت فرسوده مراکز درمانی تهران تغییر کند. از طرف دیگر در صورت وقوع زلزله در تهران، بافت فرسوده بیمارستان‌ها اولین مکانی است که متلاشی می‌شود و به این ترتیب گروه‌های خدمت رسان در بیمارستان‌ها نمی‌توانند خدمت ارایه دهند. همچنین بیمارستان‌های تهران تنها مورد مراجعه بیماران تهرانی نیستند بلکه پذیرای افراد مختلفی از سراسر کشور هستند."

خانم وزیر دلیل پیشرفت فعالیت های عمرانی مراکز درمانی در مراکز استان ها و شهرهای مختلف کشور را پیگیری نماینده های مجلس، استانداران، ائمه جماعات و مسوولان دیگر عنوان کرد و گفت: "در تهران احساس کردیم که خودمان باید به عنوان متولی به این موضوع ورود کنیم و ساخت بیمارستان‌های جدید را پیگیر باشیم."

 

یکی از بیماران رها شده، از بیمارستان نمی رود

وزارت بهداشت با وجود گذشتن چند ماه از ماجرای رها شدن دو بیمار در بیایان های حوالی تهران، هنوز هم درگیر ان است. امروز وزیر بهداشت دراین باره گفت: "یکی از این بیماران با وجود کامل شدن روند درمان همچنان حاضر به ترک بیمارستان نیست و بیش از هشت ماه است که در بخش عفونی مجتمع بیمارستانی امام (ره) بستری است، غذا سفارش می‌دهد، تقاضای کمپوت می‌کند و بیمارستان برای وی تبدیل به هتل شده است."

به گفته وحید دستجردی، دو بیمار دیگر با نام‌های «ح . شمس» و «ه . رهبری» با وجود گذشت 20 روز از تکمیل دوره درمان‌شان، هنوز میهمان بخش اورژانس بیمارستان امام (ره) هستند: "یکی از این بیماران به دلیل اعتیاد و عفونت و دیگری به دلیل عفونت به بیمارستان مراجعه کردند. 20 روز از کامل شدن دوره درمان این بیماران می‌گذرد اما خانواده‌هایشان آنها را نپذیرفته‌اند. سازمان بهزیستی، اردوگاه‌ها و شهرداری نیز از پذیرش چنین افرادی خودداری کرده و عنوان می‌کنند که این افراد خانواده دارند و ما نمی‌توانیم برایشان کاری کنیم."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کفری US ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    8 19
    انشاالله بیاید تااین همه ظلم و فساد و دروغ و ریاکاری از بین برود .چون آخر زمان است و اکثر مردم حرمتی برای رفتارهای زننده شان ندارند