سال گذشته همین موقع ها بود که اوباما رهبران تکنولوژی را دور خود جمع کرد تا راه حلی برای برون رفت از بحران اقتصادی بیابند و همان موقع اولین درخواستی که از استیو جابز همیشه محبوب و زنده کرد این بود که اپل را از چین به امریکا بازگرداند.

اما می دانید استیو چه جوابی داد؟ استیو گفت:
“Those jobs aren’t coming back.”
 
آن شب، شام سیلیکون ولی شامی به یاد ماندنی شد.
امروز که یکسال از آن موضوع می گذرد، باید دید چه اتفاقاتی در دنیای تکنولوژی افتاده و می افتد که باعث شده تا هم حرف استیو جابز مورد تایید اوباما قرار گیرد و هم اینکه ادبیات جدیدی در دنیای تکنولوژی باب شود بنام "شکل جدیدی از تکنولوژی کارخانه ای در امریکا".
وقتی مشکلی پیش می آید، دور هم جمع می شوند، فکرها را روی هم می گذارند و خیلی زود راه حلی ارائه می کنند تا بر آن غلبه کنند.
(این فاکتوری فلسفی در زندگی کنونی مردم جهان است که ما ایرانی ها از آن دوریم.)
ما به میلیونها کارگر چینی که در حال گران شدن هستند؛ نیاز نداریم. اصلا کارهای کارخانه ای و صنعتی که امریکا بدان نیاز دارد، چیزی نیست که سالها قبل وجود داشته ؛ چرا که همه چیز عوض شده است.
ادبیاتی بنام skilled workers داشته ایم که در جای جای جهان وجود دارد (کم وبیش). اما امریکاییان و از جمله استیو معتقد نبود که به چنین چیزهایی همچنان نیاز هست. نه تنها استیو که اغلب مدیران و صاحبان تکنولوژی دیگر بدان فکر نمی کنند.
اکنون که با هم صحبت می کنیم، حدود 155 هزار نفر در بخش اپلیکیشن کار می کنند، چیزی که ما به آن می گوییم: app economy. (و این است قدرت آیفون سال 2007 بدین سو). 133 هزار نفر نیز روی اپلیکیشن های فیسبوکی کار می کنند. توسعه دهندگان نرم افزاری یا دولاپرها نیز 53 هزار نفر هستند و در مجموع 311 هزار نفر نیز روی اپلیکیشنهای موبایل کار می کنند. اینها همگی نمونه های جدیدی از کار هستند که به یمن تکنولوژی وارد اقتصاد شده اند و جوانان و نسل جدید تحصیل کرده ها بان می پیوندند.
استیو جابز به چه چیزی اعتقاد پیدا کرده بود که به اوباما جواب رد داد؟
وی و مدیران جدید همگی به "skilled machinists " اعتقاد پیدا کرده اند. اگر بخواهیم به طور خلاصه این واژه را توضیح دهم باید گفت در فرایند ساخت یک محصول انسان و ماشین توامان محصولی را خلق می کردند که به آن ابزار دست بشر و ماشین می گفتیم. پول خاصی صرف کارگر می شد تا مهارت را یاد بگیرد. هزینه جدایی بابت دستگاه پرداخت می شد و بعد کارگر باید یاد می گرفت که چگونه با دستگاه کار کند.
اما skilled machinists یعنی دستگاه فوق مدرن که اصلا نیاز به انسان نداشته و همه چیز (100 درصد)توسط ماشین ساخته و پرداخته و بسته بندی و فروش اینترنتی و ERP و ... می شود.
امریکا و مدیران تکنولوژیکی اش دنبال این مدل اقتصادی هستند. پس استیو جابز درست می گفت و حق با او بود که دست رد بر سینه اوباما زد.
دانشمندان مواد جدیدی مانند کربن نانوتیوب ساخته اند و یا سرامیک ماتریس نانوکمپوزیت و یا کربن فایبر نسل جدید (که در ساخت اتومبیل بی.ام.دبیلو آی تری استفاده شده) ساخته اند. این مواد محصولاتی را می سازند که محکم تر، بادوامتر، مقاومتر بوده و ضمن ایجاد بازارهای جدید، بازارهای سنتی تولید محصولات صنعتی را تحت الشعاع قرار می دهند.
مواد دیزاین شده بر اساس مدلهای سه بعدی و جهش از دنیای فیزیکی به دنیای شبیه سازی شده مجازی، چیزهایی است که در حال رسیدن به آنها هستیم و دنیای مدرن به زودی کهنه خواهد شد. همه چیز در دنیای تکنولوژی از قبل تعریف و تبیین شده خواهد شد و بر این اساس، صنعت و تکنولوژی محصولات جدید بیرون خواهند داد.
فکر مکانیکال رخت بر بسته،
ابزار مدرن به ابزار فوق مدرن تغییر یافته،
شغل های جدید بوجود آمده،
کارگران سنتی و افکار سنتی رخت بر بسته،
تحصیل کرده های جدید با تحصیل کرده های قدیمی فرق زیادی کرده اند،
مدیران تکنولوژی پوست انداخته اند،
Skilled workers  به چالش فرا خوانده شده اند (آنهایی که تا دیروز برای کارگران معدن ژست مهندس و تکنسین می گرفتند.)
Skilled machinist پا به عرصه گذاشته ،
Self aware factoring شکل گرفته است؛
حالا اوباما قانع شده است که حق با استیو جابز بوده است.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ب IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    574 2
    گرفتن مشاوره از رهبران تکنولوژی، از عوامل پایداری اقتصادی و سیاسی محسوب می شود.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    8 0
    تا حدودی این نوشته درسته ولی نه کاملاً. یک مقدار اغراق آمیزه. درست مثل بحث فیلم های سینمایی بدون حضور بازیگران. در خیلی از کارها هنوز نیاز شدیدی به نیروی کار متخصص وجود دارد.
  • حسن خزایی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    3 0
    ا هم اگه در مورد نانو پروژه بیشتر تعریف کنیم. شاید بتونیم کاری از پیش ببریم