۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۴

سید محسن فرجادی

این روزها خبرآنلاین پرکامنت ترین روزهایش را تجربه می کند.
نظرسنجی از کاربران درباره چهره سال، نتایج انتخابات که لعن و نفرین حامیان بعضی کاندیداهای رای نیاورده را در قالب کامنت - خطاب به رقبا و مسئولین- به ارمغان آورده و دعوایی که بر سر رای دادن آقای سیدمحمد خاتمی ایجاد شده بخشی از کامنت های 4روز اخیر خبرآنلاین در گروه سیاسی است.
شب گذشته در یکی از کامنتهای خبر «خاتمی: براساس راهبرد اصلاح​طلبانه به آشتی ملی و بازگشت به قانون اساسی، در انتخابات شرکت کردم» کاربر محترمی با نام «افغانی» نوشته بود:
من یک مهاجر افغانیم که سالهاست در ایران زندگی می کنم. شاید به ما زیاد مربوط نباشه ولی میخام بگم که اگر میخواهید به آن چه کشور ما گرفتارش شده گرفتار نشوید دست به دامان افرادی چون خاتمی شوید. من تقریبا در این سالها رفتارهای این بزرگوار را رصد کردم. مهم ترین خصیصه های ایشان اخلاق مداری، صداقت و انسان دوستی ایشان است. چیزهایی که جامعه ی ایران امروزه به آن ها نیازمند است. گرچه به ما مهاجرین در اینجا خیلی ظلم میشود ولی دعای ما همیشه این بوده که خدواند این کشور را از شر دشمنان داخلی و خارجی حفظ کند مخصوصا داخلی.
دو ساعت بعد کاربر دیگری در پاسخ به بالا نوشت: هزاران احسنت برادر...هزاران...ای کاش مردم کمی هم از زاویه دید شما به مساله نگاه کنند.
امروز صبح ساعت 06:57 هم یک کاربر بدون نام درباره کامنت اول و خطاب به او نوشت:«تو ایران چه کار میکنی؟بیل میزنی؟یا چاه می کنی؟»
اگر بیشتر دقت می کردم قطعا کامنت بالا را که با لحنی غیرمودبانه خطاب به یک انسان دیگر نوشته شده بود تایید نمی کردم. چرا که در آن لحظه تصور نمی کردم  تایید این کامنت به جا نیاوردن ادب درباره فرد دیگری محسوب می شود.
تصور ما درباره برادران و خواهران مهاجر افغانی خیلی از اوقات مانند نئونازی های نژادپرست می شود که غیر از خود دیگری را نمی بینند و آدم حساب نمی کنند.
خصلت «ندیدن دیگران» اعم از ملیت های دیگر و گروه رقیب یکی از ویژگی های ذاتی فرهنگ سیاسی ما ایرانیان است. خصلتی که توهین به «دیگری» را توجیه می کند و «من» را بر اوج نشسته نشان می دهد و «دیگری» را در قعر ذلت.
 این خصلت، نفرت آفرین است و دایره دوستانمان را روز به روز محدودتر می کند. «آدم حساب نکردن» رقیب، اقوام دیگر، دوستان و .... ناشی از جهل «ما» به ناتوانایی های خودمان و تلاشی برای ندیدن توانایی های «دیگری» است.
چند دقیقه پیش همان کاربر«افغانی» نوشت:
در جواب دوستی که پرسیدن در ایران چه کار می کنم بیل می زنم یا چاه می کنم، عرض کنم دانشجوی ارشد رشته ی روابط بین الملل هستم . دانشگاهش بماند. به دلایلی که خودتان می دانید!!!
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی پرشین GB ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    26 1
    احسنت به شما خبر آنلاین پیشنهاد میکنم در مورد نژاد پرستی پنهان بعضی از هموطنانمون در مورد مردم کشورهای مجاور بخصوص در مورد افاغنه مطلبی بنویسید. واقعاً گاهی از رفتار و سخنان بعضی دوستان خجالت میکشم
  • بدون نام IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    2 0
    نکته جالبی یود. افغانی ها چند دهه است که میهمان کشور ما هستند. باید به عنوان میزبان احترامشان را نگاه داشت
  • بدون نام IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    2 0
    به موضوع جالبی پرداختی
  • بدون نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    4 0
    عزیز جان برادر افغان ها پیش کش , چقدر حرمت اقوام مختلف کشور را در رسانه ها به خصوص پایتخت نشین های محترم نگه می داریم . وقتی تلویزیون ملی مثلا در حین بازی فوتبال توهین های زننده را بر علیه اقوام مختلف پخش می کند چه توقعی داشت؟ مگر عقب ماندگی شاخ داره ؟ عقب ماندگی عقب ماندگی که میگن همینه !!!
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    2 0
    درود بر شما.....
  • بدون نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    7 1
    فرهنگ نژراد پرستي در كشور ما ريشه عميقي دارد و لي براي از بين بردن ان كارفرهنگي برنامه ريزي شده اي انجام نمي گيرد
  • م IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    2 0
    شما رو نمیدونم ولی این وصله ها به ما نمی چسبه بنده روابط بسیار خوبی با برادران افغانی داشتم . خیلی به من کمک کردن . تا اونجایی که من دیدم انسانهایی با اخلاق و با معرفت هستند .
  • سعید IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    2 6
    سلام با اصل حرف موافقم، اما دوست عزیز همان برادر افغانی نیز حرفی به گزاف زده است. (اینکه در ایران به او ظلم می شود) بنده یک حقوقدان هستم و در حال تحقیق بر روی جرایمی هستم که افاغنه انجام می دهند. در همین چندماه اخیر چندین مورد تجاوز به عنف که یکی از ایشان تجاوز و قتل پسر بچه ای 12 ساله در شهر جدید پردیس بود توسط افاغنه اتفاق افتاده است. علل بسیاری از بخشی از بیکاری داخلی نیز ایشان هستند. بیش از 3 میلیون افغانی سالهاست مهمان ما هستند، اما پاسخ ما از سوی این برادران افغانی، تهمت است. جالب است بدانید بسیاری از برادران افغانی که با جیب های پر پول به کشورشان بازمی گردند، ایران را دلیل بدبختی جوانانشان می دانند ... .
    • محمدی - افغانستانی IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
      3 0
      برادر ایرانی محترم ... شما یا حقوقدان نیستید یا از روی احساسات حرف میزنید، میدونی در کشورهایی مثل کانادا و سوئد چند میلیون ایرانی زندگی میکند؟ بخاطر آزادی که دارند، خیلی هاشان دکتر مهندس میشوند و در پستهای مهم دولتی جا میگیرند، بعضی هاشان هم مجرم! اما تلویزیون ملی آنجا، هیچوقت بحث قومی ملیتی پیش نمی کشد تا اذهان مردم تحریک شود. (ای کاش صداسیمای ایران هفته ای یک ساعت در مورد فرهنگ و زندگی دیگر ملتها برنامه پخش میکرد تا یک جانبه قضاوت نکنید) امیدوارم مثل خیلی از ماها نباشید و فرهنگ خود را با دوستی با دیگران بالا ببرید.