یک بوشهری:در عسلویه همه تهرانی ها پولدارشدن ولی ما چی داریم؟

علی پاکزاد: با انتشار گزارشی در مورد سرانه بودجه در استانهای مختلف کشور  بوشهری ها که در این فهرست از استان آنها با عنوان بالاترین سهم سرانه بودجه یاد شده بود نسبت به عدم تناسب میان ارقام عنوان شده با وضعیت رفاهی شان در این استان اعتراض کردند، متن اعتراض مخاطبان بوشهر در ادامه خبر ذکر شده است و نکته بارز در اظهارات صورت گرفته مقایسه بین وضعیت استان بوشهر و تهران است، البته در گزارش فوق پایین ترین سرانه مربوط به  استان تهران بود.
یک توضیح لازم: البته در متن گزارش فوق اشاره شده بود که این سرانه به معنی بالا بودن میزان هزینه کردن دولت در استانهای مختلف نیست بلکه نسبتی است بین جمعیت استان و میزان بودجه ای که دولت قصد دارد بر اساس قانون بودجه در طرح های استانی هر استان هزینه کندو البته بخش عمده ای از این رقم را بودجه های عمرانی تشکیل می دهد که در عمل هیچ دولتی تا کنون نتوانسته است 100 درصد آن را محقق کند.
از سوی دیگر این یک واقعیت است که بسیاری از استانهای کشور که دارای ثروت طبیعی فراوانی هستند متاسفانه در جمع استان های محروم قرار می گیرند، دولت در سالهای اخیر تلاش داشت در غالب سفرهای استانی به این وضعیت نا مطلوب سرو سامانی بدهد ولی هنوز گزارشی مشخص و کارشناسی شده از نتایج این سفرهای استانی به صورت رسمی منتشر نشده و تنها ارزیابی های پراکنده ای صورت گرفته است ولی به هر شکل به نظر می رسد حداقل برای مخاطبان بوشهری خبرآنلاین نتایج این سفرها خیلی راضی کننده نبوده است.
متن نظرات خوانندگان خبرآنلاین:
بدون نام : من بوشهری هستم اما ندیدم جایی آباد شده باشه در ضمن بوشهر با اختلاف بسیار زیادی پردرآمدترین استان ایران است و بخش عمده بودجه دولت از منابع اینجا تامین می شود. یعنی اگر بوشهر از ایران جدا بشه دلار میشه 10000 تومان . اونوقت بوشهر از قطر پردرآمدتر میشه! چون از قطر منابع نفت و گاز خیلی بیشتر داره !
 تهرانی : حق با شماست دوست عزیز من بوشهری نیستم اما 15 ساله بوشهر کار میکنم . من در این 15 سال ندیدم جایی از این شهر آباد شده باشه. ولی انصافا بوشهر یک گنج بزرگ است اما به خودش چیزی نمیرسه! با این وضعیت احتمال استقال بوشهر خیلی زیاده.
 رضا : با سلام ، اگر این که بودجه مناطق محروم افزایش یابد اتفاق بسیارمیمونی است، چرا تمام امکانات باید درتهران یا چند کلانشهرباشد مگرنمی خواهیم از تهران تمرکز زدایی کنیم مگر نه این است که تهران کشش این همه جمعیت راندارد بدلیل هوا ی آلوده ،ترافیک ،آلودگی صوتی و مشکلات حاشیه نشینی آن و صدها مورد دیگرمی بایست بودجه وامکانات درسراسر ایران توزیع شود تا ازمهاجرت به تهران وکرج بکاهیم. نمونه آن آفریقای جنوبی است که امکانات را بطور مساوی درتمام آن کشور پراکنده نموده و اینهم سند آن که توانسته جام جهانی فوتبال را برگزارکند. ولی آیا ما چند سال دیگر می توانیم جام جهانی فوتبال برگزارکنیم.
من : شما باید بودجه کلی را در نظر بگیرید نه سرانه چون جمعیت بوشهر خیلی کمتر از تهران است. در نتیجه در حال حاضر بیشترین بودجه داره توی تهران هزینه میشه .
 بوشهری : همه نفت و گازمان به شهرهای دیگه و حتی تا اروپا و شرق آسیا رفت اما ندیدیم چیزی بجای آن برایمان بفرستند! تا کی؟؟
بدون نام : بودجه شهرداری تهران معادل بودجه کل کشور است!
 محمد : اینگونه که شما نوشتید باید ما بوشهری ها میلیاردر باشیم؟ به خدا هنوز گاز نکشیدن به شهرمون البته یه قسمتی دارند ولی ما نداریم ولی در کل این چیزی که نوشتین به خدا واقعیت ندارد .نمیدونم این پولها چه می شود ولی تویه جیب ما نمیره تازه جلوی کشتی هامون را هم گرفتن می گویند ته لنجی قاچاقه ..آخه دیگه درآمدمون که به صفر رسیده اکثر مغازه ها جنس های 2 سال پیششون را می فروشند. ولی بازم خداروشکر
 همایون : یعنی ما بوشهری اینقدر سهممونه؟ اگه باشه که برای اولین بار یه کم به حقمون رسیدیم با این همه نفت و گاز
 بدون نام : این آمار خیلی غیر واقعی است به نظرم سهم سوگلی ایران "اصفهان" خیلی بیشتر ازاینهاست!! کی باور میکنه سهم تهران کمترین باشه!؟ استانهایی که ترکیب جمعیتی اونها غیرفارس هست همیشه کمترین میزان بودجه رو دریافت میکنند واین چیزی نیست که قابل کتمان باشه!
 یک بوشهری : درسته ما استان بوشهری ها در صدر جدول قرار گرفتیم بیشتر این رقمی که ذکر شده سرمایه گذاری دولت در صنعت نفت و گاز ، مردم استان بوشهر با جمعیت زیر یک میلیون با توجه به این حجم از سرمایه گذاری و با وجود پارس جنوبی بزرگترین قطب گاز کشور خود مردم استان سهم زیادی در این ثروت ملی ندارند هم از لحاظ اشتغال که مصوبه 50 درصدی مجلس شورای اسلامی مبنی بر جذب نیرو از خود استان ما شاهد اجرا شدن آن نیستیم و هم از لحاظ پیشرفت خود استان که قطعا جزء آخرین ها خواهیم بود
 بدون نام : بوشهری ها انسانهایی زحمت کش ، پاک و متاسفانه کم توقع هستند به همین دلیل است که از ثروت خودشون بهشون چیزی نمیرسه
 تهرانی ها بخوانند : من یک بوشهری هستم، ما همیشه حقمون خورده می شود، همه تون کاملادرجریان هستید که پول گازپارس جنوبی چقدرهست که خدا می داند درشرکت عسلویه همه تهرانی ها پولدارشدن ولی ما چی داریم؟ خودتون بیایید ببینید، به خدا لوله کشی گاز هم خیلی از جاها نداریم ، خیلی از خیابانهای ما آسفالت ندارد، باور نمیکنید من بابام 5ماهه که از شهرداری حقوق نگرفته می گوید بودجه نیست باورندارید، زنگ بزنید شهرداری ازشون بپرسید اینم شمارش... عیدی!!! اصلا دنبالش نگردید، این ها را شهردارمی گوید؛ رفتیم دکتر( ما یک دکتر متخصص درنزدیکی بزرگترین منبع درآمد کشور نداریم)، چطوری بگم یک سونوگرافی نداریم، یک رادیولوژی هم نداریم، امکانات صفر،حالا شما تهرانی ها اگرجای ما بودید می گذاشتید درآمد از شما باشه خرجش برای ما باشه ها؟جواب بدین...
 علی : من خودم گچسارانیم و سالانه این همه انرژی رو از شهر ما خارج می کنند ولی ما حق نداریم از پله برقی شهرمون به غیر از 2 ساعت در طول روز استفاده کنیم .چون هزینه نگهداری اش را شهرداری ندارد، آخه پدر بیامرزها ازبس به جای اکسیژن دود تزریق کردیم به بدن، داریم خفه می شیم. من نه بودجه می خوام نه آبادی و... فقط یه لطفی کنید این نفت و گاز را مفت به این کشورهای دوست وهمسایه نفرستید. ما به حمایت هیچ کس نیاز نداریم؛ 8 سال دست خالی بدون حمایت هیچ کس قیامت کردیم حالا هم که اسم ایران تهدیدی شده برای ابر قدرت ها.
بدون نام: به نظر من هر استان باید درصد عمده ای از درآمد سرانه خودش خرج خودش بشه و ما بقی به خزانه دولت برود اینجوری همه برای کار و تلاش بیشتر با انگیزه تلاش میکنند. نه اینکه کل زحمات یک استان به خزانه میرود و سپس دولت بخش کوچکی از آن را مثل صدقه به همان استان می دهد؛که نمونه اون همان بوشهر است با اینهمه درامد و ثروت.
بدون نام: مردم بوشهر و شهر بوشهر مرواریدی است در خاورمیانه اما افسوس که پول همان مقداری از نفت و گازش که استخراج می شود می رود تهران و مابقی منابع استخراج نشده هم دارن قطری می برند.
بدون نام: کل این بودجه بوشهری ها صرف توسعه نفت و گاز میشود اما از رفاه مردم بوشهر خبری نیست!
ایران بانو: خدا به مردم سخت کوش بوشهر صبر دهد، با بومی سازی مدیریت، آنها به حقوق واقعی خودشان می رسند به شرطی که خودشان بخواهند.
بدون نام: آمار رو چرا اینجوری اعلام می کنند؟ چرا بودجه هر استان رو کلی نمیگن و بصورت سرانه اعلام می شود؟
بدون نام: این بودجه برای شهر پردرآمدی مثل بوشهر واقعا کم است.
محسن: دود و آلودگیش مال ما بوشهری هاست بودجش مال کل ایران.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توضيح مركز پژوهشهاي مجلس IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    1 2
    آن چه مسلم است همه بودجه عمومي دولت در استانهاي مختلف خرج مي شود و چيزي كه به عنوان بودجه استاني از آن سرانه استاني محاسبه شده است فقط بودجه استاني ميباشد كه حدود 8 درصد از بودجه عمومي دولت را تشكيل ميدهد و 92 درصد ديگر در بين استانهاي مختلف توزيع ميشود كه سهم هر استان از آن مشخص نيست. به عنوان مثال از اين 92 درصد سهم زيادي به ستاد اصلي وزارتخانه ها، مجلس شوراي اسلامي و نهاد رياست جمهوري و .... اختصاص دارد كه همه آن در تهران خرج ميشود و ساير استانها از آن سهمي ندارند. بنابراين براي اين كه بخواهيم سهم واقعي هر استان از بودجه عمومي دولت را محاسبه كنيم بايد توزيع همه ان بين استانها را در نظر بگيريم و تكيه بر انچه به عنوان بودجه استاني ناميده مي شود گمراه كننده است.
  • مهدی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 1
    اینجوری نمیشه چیزی رو نشون داداولاً باید طول دوره رو نشون داد دوماً عملکردها رو باید سنجید نه مصوب ها رو چون همیشه عملکردها متاسفانه در استانهای محروم کمتره. سوماً یادمون باشه تو 20سال اول مطابق قانون سرمایه گذاری در بعضی مناطق ممنوع بوده است. مثلا رجوع شود به بند 10 سیاستهای اشتغال زایی برنامه سوم توسعه که اون مناطق رو صراحتاً عنوان میکنه (کارشناس ارشد اقتصاد)