قالیباف اصل گفت: شاخص کل بورس در ابتدای سال بالغ بر 23 هزار و 294 واحد بود ولی در روزهای پایانی سال با بازدهی 9 درصدی به 25 هزار و 400 واحد رسیده است.

مدیر عامل شرکت بورس امروز در سومین و آخرین کنفرانس مطبوعاتی سال 90 از رشد 13 درصدی ارزش بازار سرمایه خبر داد و گفت: ارزش بازار سرمایه در ابتدای سال بالغ بر 115 هزار میلیارد تومان بود اما هم اکنون با پایان سال به 126 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
حسن قالیباف اصل با اشاره به اینکه ارزش اسمی بازار سرمایه در ابتدای سال بالغ بر 33 هزار میلیارد تومان بود، ابراز داشت: در حال حاضر ارزش اسمی بازار سرمایه به 44 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که این آمار نشان از رشد 11 هزار میلیارد تومانی ارزش اسمی بازار سرمایه دارد.
وی در بیان دلایل رشد ارزش اسمی بورس گفت: یک بخش از افزایش ارزش اسمی بازار سرمایه به دلیل افزایش پذیرش ها در بورس و بخشی دیگر به دلیل افزایش سرمایه شرکت های بورسی اتفاق افتاده است.
مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به افزایش سرمایه 7 هزار میلیارد تومانی شرکت ها از ابتدای سال تصریح کرد: این اتفاق در حالی روی داد که افزایش سرمایه ها در مدت مشابه سال قبل بالغ بر 3 هزار و 800 میلیارد تومان برآورد می شد و این رقم نشان از دو برابر شدن افزایش سرمایه ها در سال 90 دارد.
وی در ادامه از رشد سود قطعی شرکت ها در سال 90 صحبت به میان آورد و خاطرنشان کرد : طی سال قبل سود تقسیم شده و قطعی شزکت ها رقمی در حدود 16 هزار و 800 میلیارد تومان بود، این در حالی است که پیش بینی شرکت ها در سال جاری بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان است که این رقم حکایت از رشد 18 درصدی سودآوری بورسی ها دارد .
وی با اشاره به روند سودآوری شرکت ها و افزایش قیمت سهام در بورس تهران گفت : با این وجود شرکت ها در کنار تمرکز بر قیمت سهامشان باید سودآوری را هم مد نظر قرار دهند .
رشد 41 درصدی معاملات خرد و بلوک
مدیر عامل شرکت بورس با تاکید بر اهمیت معاملات خرد و بلوک که نشان از حضور حقیقی ها در بورس تهران دارد خاطرنشان کرد : بر اساس آمار موجود کل معاملات خرد و بلوک در بازار سرمایه بالغ بر 16 هزار و 400 میلیارد تومان بود در حالی که این رقم در سال قبل بالغ بر 11 هزار و 600 میلیارد تومان بود و این نشان از رشد 41 دصدی معاملات خرد و بلوک در بازار دارد .
وی در ادامه رشد دفعات معاملات را در سال جاری مد نظر قرار داد و افزود : دفعات معاملات در سال قبل بالغ بر سه هزار و 180 دفعه بود این در حالی است که این رقم به 4 هزار و 600 دفعه افزایش یافته است.
17 درصد معاملات سال 90 آنلاین بود
مدیر عامل شرکت بورس رشد معاملات آنلاین (برخط) را در دومین سال راه اندازی مد نظر قرار داد و گفت : در اولین سال کل حجم معاملات آنلاین بالغ بر 350 میلیارد تومان بود اما در سال جاری این رقم به 2 هزار و 580 میلیارد تومان رسیده است .
وی با اشاره به رشد 17 درصدی حجم معاملات آنلاین طی سال جاری گفت : این در حالی است که حجم معاملات آن لاین در هر سال نسبت به سال قبل افزایش می یابد .
قالیباف اصل با اشاره به صدور 165 هزار کد معاملاتی در سال جاری گفت : این آمار در سال قبل بالغ بر 98 هزار کد معاملاتی بود که این به معنی رشد 68 درصدی تعداد کدهای معاملاتی صادر شده در سال جاری است .
 شاگرد اول بورس های دنیا
وی در ادامه عملکرد بورس ایران را در مقایسه با بورس های جهانی طی سال 2011 مد نظر قرار داد و اظهار داشت: بر اساس آمار منتشر شده از سوی فدراسیون جهانی بورس ها شاخص بورس تهران در این سال با رشد 29.5 درصدی رتبه نخست را در میان بورس ها عضو این فدراسیون از آن خود کرده است .
وی افزود : همچنین بورس تهران به لحاظ ارزش بازار با رشد بالایی مواجه شد این در حالی است که سایر بورس های عضو این فدراسیون هیچ رشدی را تجربه نکردند.
مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به پذیرش و عرضه 7 شرکت در بورس طی سال 90 گفت : به غیر از شرکت حمل و نقل خلیج فارس بقیه شرکت های عرضه شده در بورس غیر اصل چهل و چهاری بودند .
وی با بیان اینکه عمدتا طی سالهای قبل سهام شرکت های اصل 44 در بورس عرضه می شد خاطرنشان کرد : این در حالی است که طی سال جاری با رشد درخواست ها برای پذیرش در بورس از سوی شرکت های غیر اصل 44 روبرو شدیم.
قالیباف اصل با اشاره به سمینار برگزار شده در ابتدای سال به منظور دعوت از شرکت ها برای حضور در بورس گفت : به این ترتیب شاهد هستیم که در سال جاری سهام شرکت های غیر دولتی بیشتر در بازار سرمایه عرضه شدند .
شرکت های دیگری در راهند
وی با بیان اینکه یک سری از شرکت ها در بورس پذیرش شده اما هنوز عرضه نشده اند خاطرنشان کرد : از جمله این شرکت ها می توان به نفت جی ، بیمه ملت ، نفت پاسارگاد ، پالایش نفت بندرعباس و کارت اعتباری کیش اشاره کرد .
مدیر عامل شرکت بورس با ابراز امیدواری نسبت به عرضه این شرکت ها تا پایان سال گفت: بر این اساس کارت اعتباری کیش که تنها مشکل بودجه حسابرسی شده دارد به محظ ارائه گزارش به سازمان بورس سهامش در تالار عرضه می شود .
وی با اشاره به بررسی پرونده پذیرش دو شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و پالایشگاه نفت بندرعباس اظهار داشت : این دو شرکت هر دو اصل 44 هستند .
قالیباف اصل با اشاره به شرکت هایی که در فرایند پذیرش قرار دارند خاطرنشان کرد: از مهم ترین شرکت هایی که در فرایند پذیرش قرار دارند می توان به 5 شرکت از زیر مجموعه های ایران خودرو شامل لیزینگ پارسیان ، تام ایران خودرو ، ایران خوردو خراسان و ایران خودرو تبریز و سرمایه گذاری ایران خودرو اشاره کرد .
وی با بیان اینکه سه پالایشگاه در مرحله آماده سازی برای عرضه قرار دارند، تصریح کرد : از میان این شرکت ها می توان به پالایشگاه گاز و هلدینگ گاز اشاره کرد .
اوراق مشارکت وارد بورس شد
قالیباف با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور عرضه اوراق مشارکت در بورس گفت: امسال اوراق مشارکت آب و برق خوزستان پذیرش شد، اما عرضه آن انجام نشد.
مدیر عامل شرکت بورس با بیان اینکه طی روزهای قبل اوراق مشارکت شهرداری شیراز به ارزش 145 میلیارد تومان پذیرش شد، گفت: از شنبه آینده پذیره نویسی این اوراق در بانک اقتصاد نوین صورت می گیرد .
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه مقررات گفت : بر این اساس مقررات اختیار معامله طراحی شده و برای ارائه نظرات سازمان بورس فرستاده شده است از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه مقررات آتی ارز است که با توجه به نظر مثبت کمیته فقهی و تصویب در کمیته فرعی منتظر نظر نهایی بانک مرکزی هستیم.
فروش استقراضی اسلامی می شود
قالیباف اصل با اشاره به مطالعات صورت گرفته در حوزه معاملات استقراضی اظهار داشت : بر این اساس راه حل جایگزینی برای این معاملات که با مباحث شرعی هم مطابقت داشته باشد پیدا کردیم که در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار هم مکانیزم فروش سلف پذیرفته شد ، ضممن اینکه روی صندوق های قابل معامله هم بررسی هایی انجام شده است.
وی با اشاره به پذیرش 15 شرکت در سال آینده گفت : در عین حال دو ابزار جدید به بازار معرفی خواهد شد و دو صکوک هم در بورس پذیرش می شود.
گزارش آثار فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها تهیه می شود
سخنگوی شرکت بورس اوراق بهادار در خصوص آثار اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها گفت: برنامه دولت در بحث آزادسازی قیمت ها در نهاده های تولیدی و قیمت محصولات در بازار هم مؤثر است. بر همین اساس در حال تهیه گزارشی از تاثیرگذاری فاز دوم اجرای هدفمندی یارانه ها بر شرکت های بورسی هستیم که پس از نهایی شدن آن در روزهای آینده، به وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می کنیم.
تبعیض قائل نشدیم
وی در خصوص وضعیت شرکت پست بانک که تاکنون مجمع سالانه خود را برگزار نکرده و اطلاعاتی هم منتشر نمی کند،گفت: در مورد این شرکت تبعیضی قائل نشدیم و مقرر شده تا همانند سایر شرکت ها در اردیبهشت سال آینده مورد بررسی قرار گرفته و طبقه بندی شود.
مجبور به اخراج هستیم
قالیباف ادامه داد: در گذشته فقط شرکت‌ها یک بار و آن هم در اردیبهشت ماه طبقه‌بندی می‌شدند، ولی در سال جاری با توجه به بانک جامع اطلاعاتی شرکت‌ها، ناشران را رتبه‌بندی و طبقه‌بندی می‌کنیم تا قادر باشیم در هر مقطعی از سال که مدیریت ناشران تشخیص داد برخی از شرکت‌های غیر منطبق را از بورس اخراج کنیم.
وی یادآور شد: هم در سازمان و هم در شرکت بورس تلاش بر این است که شرکتی اخراج نشود، اما گاهی شرکتها مشمول ماده 124 شده و زیان انباشته بالایی دارند و سهامشان هم در بورس معامله نمی شود، بنابراین دیگر شرایط پذیرش را نداشته و نقدشوندگی شان به صفر رسیده است که باید از فهرست شرکت های بورسی اخراج شوند. البته شرکت هایی هستند که شرایط تابلوی فرعی را از دست می دهند، اما معاملات شرکت ها و سودآوری و آینده شرکت ها را بررسی می کنیم.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    3 0
    خبرندارید! بعضی از این شرکتها را مدیرانشان زیاده و مشکل دار کرده اند که از بورس خارج کنند، مفت به چنگ بیاورند و بیرون بورس هرکار غلطی خواستند بکنند و مسئولیتی هم نداشته باشند. نمی دانید چه دروغ هایی به سهامداران خود می گویند.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    3 0
    وقتی بیرون بورس می شود هر کاری را کرد و هیچ کس هم نمی بیند و چیزی هم نمی گوید چرا بورس؟! بیرون بورس را خلافکار ها بیشتر دوست دارند بیرون هم بندازیدشون خیلی بهشون خوش می گذره.
  • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    2 0
    پس این شرکتها کی می یاند به بورس؟
  • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    2 0
    آتی ارز ؟ عالی می شه تمام شرکتها می تونن ارز را از بورس تهیه کنن؟