سخنگوی شورای صنفی معتقد است انتخاب گزینه‌های اکران نوروزی درست و به جا بوده و سینمادارها باید تصمیم گیرنده نهایی باشند.

الهام نداف: شورای صنفی گزینه‌های اکران نوروز 1391 را مشخص کرد. 15 فیلم در لیست نهایی اکران قرار گرفته‌اند و سینمادار‌ها می‌توانند پنج فیلم را به سلیقه خودشان انتخاب کنند، اما چگونگی این انتخاب‌ها و دلایل بی‌توجهی به فیلم‌های برگزیده جشنواره سی‌ام را از سخنگوی شورای صنفی نمایش پرسیدیم. حبیب کاوش به ابهامات گرینه‌های اکران پاسخ داد.

معیار و ملاک انتخاب گزینه‌های اکران نوروز
91 چه بوده است؟
ما قطعا این فیلم‌ها را بر اساس قوانین اکران عید انتخاب کردیم. عید با فصل‌های دیگر فرق دارد. عید معمولا روزهای شادی و به هم رسیدن و تجدید حیات است و نشاط خاصی بر همه مستولی می‌شود. ما به گونه‌ای باید این فاکتور‌ها را در فیلم‌های روی پرده ببینیم تا بتوانیم آن‌ها را نمایش دهیم. البته این را هم بگویم که هر آدم آرزوهایی دارد که همیشه همه آن‌ها محقق نمی‌شود. برای انتخاب فیلم‌ها هم ما به نیمی از آروز‌هایمان رسیدیم.
 
در میان این 
15 فیلم، چهار فیلم انیمیشن دیده می‌شود. فکر نمی‌کنید مردم فیلم‌های پربازیگر دوست دارند نه فیلم بدون بازیگر؟
بالاخره این انیمیشن‌ها هم ساخته شده‌اند و جزء فیلم‌های سینمایی به حساب می‌آیند و به هم در میان پیشنهاد‌هایمان گذاشتیم. البته من با نظر شما موافقم و می‌دانم که برای اکران نوروز فیلم پر هنرپیشه جذاب‌تر است، اما باید به موضوع فیلم‌ها هم توجه کنیم.

فیلم باید حال و هوای عید را داشته باشد تا مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. ضمن اینکه بعضی از فیلم‌ها بدون هنرپیشه هم عمل می‌کند. مثلا شما نگاه کنید چقدر از کاتون‌ها موفق بودند و توانستند خاطره برانگیز باشند. اکثر کارهای کودک هم ماندگار شده‌اند. همیشه هنرپیشه ملاک فروش بیشتر یک فیلم نیست. این فیلم‌ها هم بالاخره پروانه نمایش گرفته‌اند و باید اکران شوند.
 
چرا هیچ کدام از فیلم‌هایی که در جشنواره سی‌ام مورد توجه داوران و مردم قرار گرفتند در میان گزینه‌های اکران دیده نمی‌شود؟
در هیچ کجای دنیا، به جز اسکار، جشنواره‌ها و جوایز تعیین کننده اکران عمومی در سال نیستند. فیلم‌هایی که در جشنواره‌ها حضور دارند و جایزه می‌گیرند و موفق هم می‌شوند، همه‌شان در اکران موفق نمی‌شوند و خوب نمی‌فروشند. مثلا در جشنواره سی‌ام فیلم فجر «روزهای زندگی» و «ملکه» بیشترین جوایز را گرفتند، اما معلوم نیست زمان اکران خوب بفروشند. ضمن اینکه این دو فیلم هم پر بازیگر نیستند. فیلم‌هایی که در جشنواره‌ها جایزه می‌گیرند، معمولا فیلم‌های منتخب مردم نیستند.
 
تکلیف فیلم‌هایی که سینمادار‌ها انتخاب نمی‌کنند، چه می‌شود؟
ما پیشنهادهای خودمان را دادیم، حالا ممکن است یک سینمادار با درنظر گرفتن فروش بیشتر از یک فیلم خوشش بیاید و از فیلم دیگر نه. انتخاب‌های ما درست است. فیلم‌هایی هم که انتخاب نشوند زمان خودشان اکران می‌شوند. در وهله اول باید صاحب سینما و صاحب فروش این تشخیص را بدهند که کدام فیلم می‌تواند بهتر بفروشد.
 
شاید سینمادار‌ها یک فیلم را تا مدت‌ها انتخاب نکنند. آن وقت اکرانش به تعویق می‌افتد؟
در سینما تنها سینمادار‌ها می‌توانند برای اکران فیلم‌های تصمیم بگیرند. ما در سال‌های قبل هم فیلم‌هایی داشتیم که مدت‌ها پشت درهای اکران بودند و هنوز هم هستند. نمی‌شود فیلمی هم در جشنواره فیلم فجر جایزه بگیرد و هم در نوروز اکران شود. بالاخره سینمادار هم باید پول آب و برق و گاز بدهد و نمی‌تواند فیلمی را اکران کند که نفروشد.
 
یکی از فیلم‌های جشنواره با وجود تبلیغات شهری در این لیست قرار نگرفته است، چرا؟
اگر منظورتان «بوسیدن روی ماه» است که باید بگویم این فیلم بسیار زیبا و لطیف است و زبان گویایی دارد. به سازندگان این فیلم تبریک می‌گویم. اما به نظر جمع، مناسب اکران در نوروز نبود.
 
58246
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =