انتخابات مجلس نهم روز جمعه 12 اسفندماه برگزار شد ولی هنوز آرای نهایی تمامی حوزه​های انتخابیه اعلام نشده است.

نسرین وزیری: طی دو روز گذشته اغلب فرمانداران و استانداران، با اعلام آرای حوزه​ها انتخابیه مختلف و معرفی نمایندگان جدید و میزان آرای ماخوذه آنها از میزان مشارکت مردمی نیز آمارهایی ارائه می دهند. آمارهایی که به گفته وزیر کشور عموما نشان دهنده رشد میزان مشارکت مردم در این دور از انتخابات به نسبت ادوار گذشته است. چه آنکه مصطفی محمدنجار از مشارکت 65 درصدی مردم در کل کشور خبر داده است. این در حالی است که میزان مشارکت در مجلس هشتم، 51 درصد بود و بر اساس آمار وزیر کشور در این دوره 14 درصد رشد داشته است.
بر اساس تغییر حریم​های شهری و حوزه​های انتخابیه از یکسو و تغییر سن رای​دهندگان از سوی دیگر، جمعیت واجدین اخذ رای متناسب با این دو معیار و رشد جمعیت هر شهر تغییر کرده است. مثلا حوزه انتخابیه خراسان، در دو انتخابات گذشته مجلس به سه حوزه مجزا تقسیم شده، سن رای دهندگان در انتخابات مجلس ششم 16 سال بوده و قبل و بعد از آن 18 سال بوده است. اگر معیار سن رای دهندگان را فاکتور بگیریم، حوزه انتخابیه مراکز استان​ها دچار کمترین تغییر بوده​اند. از این رو می​توان چنین فرض کرد که جمعیت واجدین اخذ رای متناسب با رشد جمعیت در تمامی این مناطق رشد داشته است.
با این وصف نگاهی به کل آرای ماخوذه در هر دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی که بیانگر میزان مشارکت در هر دوره است، ضرب​آهنگ کاهش و افزایش حضور مردم در هر انتخابات را نمایان می​کند. آنچه که در جدول زیر بر اساس اطلاعات استخراج شده از کتاب معرفی نمایندگان ادوار مختلف –چاپ روابط عمومی خانه ملت- آمده است، گویای همین امر است.
برای مشاهده جدول با ابعاد بزرگتر اینجا را کلیلک کنید. {ردیف های خالی در ستون مجلس نهم به دلیل عدم ارائه آمار نهایی در این حوزه ها است}
 
 بر اساس این جدول میزان مشارکت مردم تهران علی​رغم روند صعودی اولیه؛ در انتخابات مجلس سوم سیر نزولی داشته، پس از آن تا مجلس پنجم، سیری صعودی یافته اما تا مجلس هشتم، بار دیگر سیری نزولی را طی کرده است. اما روند مشارکت در ارومیه به جز دوره چهارم، در دیگر ادوار رشد صعودی داشته است. در مشهد –خراسان رضوی کنونی- میزان مشارکت تا مجلس ششم، سیری صعودی داشته و از آن پس روندی نزولی را در پیش گرفته است.
مقایسه دیگرشهرها را در نمودار زیر مشاهده کنید:

 

برای مشاهده این نمودار با ابعاد بزرگتر اینجا را کلیلک کنید.

 

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =