«مرد سوم» گراهام گرین داستانی است درباره قاچاق مواد مخدر که شخصیت اصلی رمان، در مسیر کشف حقیقتی درباره دوستش، بر سر دوراهی مادیات و اخلاق می​ماند.

به گزارش خبرآنلاین، رمان «مرد سوم» نوشته «گراهام گرین» این‌روزها به لیست پرفروش‌ترین‌های کتاب‌فروشی‌های شهرتهران راه پیدا کرده است؛ رمانی با ترجمه «محسن آزرم» که از سوی نشرچشمه منتشر شده است. شخصیت اصلی این اثر، در مسیر کشف حقیقتی درباره دوستش، بر سر دوراهی مادیات و اخلاق مانده و در این میان، خاطرات مشترک، او را رها نمی‌کند.


از این رمان سالها قبل توسط اورسن ولز به فیلمی سینمایی تبدیل شد و توانست جایزه اول جشنواره کن را دریافت کند. بعد از به نمایش درآمدن فیلم «مرد سوم» بود که آثار گرین با استقبال سینماگران مواجه شد و بسیاری از کارگردانان، با اقتباس از نوشته‌های گرین، فیلم‌های سینمایی زیادی ساختند. در واقع اکران همین فیلم بود که تقاضا را برای انتشار کتاب بالا برد و کتاب «مرد سوم» را به یکی از پرفروش‌ترین آثار داستانی آن دوران تبدیل کرد.

 

در رمان «مرد سوم»، شخصی به نام «رولو» تمام تلاش خود را برای کشف حقیقتی درباره بهترین دوستش انجام می‌دهد و این جست‌وجو را تا کشف حقیقت ادامه می‌دهد. این اثر، داستانی است درباره قاچاق مواد مخدر که نویسنده آن را با مهارت خاصی نوشته است.

 

در مقدمه‌ای از گرین به تاریخ فوریه‌ 1950، که مترجم در ابتدای این رمان ترجمه‌اش کرده است، آمده: «قرار نبود «مرد سوم» داستانی خواندنی از آب دربیاید، قرار بود دیدنی به‌نظر برسد، مثل خیلی از پیوندهای عاشقانه این داستان هم سر میز شام شروع شد و با مکافات زیاد جاهای دیگر ادامه پیدا کرد، وین، ونیز، راوللو، لندن و سانتامونیکا.»

 

محسن آزرم در پایان این کتاب مؤخره‌ای مفصل نوشته است که حال‌وهوای این اثر و دنیای گراهام گرین را برای خواننده قابل لمس‌تر می‌کند، او درباره‌ «مرد سوم» نوشته است: « مرزِ خوبی و بدی، رفتارِ درست و نادرست، ایمان و بی‌ایمانی و البته خیانت و وفاداری در داستان‌های گراهام گرین، همیشه، خط بی‌نهایت باریکی است که باید، در نهایت دقت، از آن گذشت. و «مرد سوم» هم، مثل باقی داستان‌های او، روی همین مرز، روی همین خط بی‌نهایت باریک، اتفاق می‌افتد و آدم‌هایش با این‌که از مهر و دوستی و چیزهایی از این‌دست حرف می‌زنند، به‌وقتش گوی سبقت را در خیانت و نابودی یکدیگر از هم می‌ربایند و دست آخر، آن‌چه می‌ماند حس‌وحالِِ یک بازنده‌ی حقیقی است؛ آدمی که همه‌چیز را باخته، همه‌ی چیزهایی که به‌نظرش حقیقی بوده‌اند، ناگهان، خُرد شده‌اند و ریخته‌اند روی زمین، و حالا، با تماشای این تکه‌های خُردشده و پراکنده، این حقیقت رسواکننده، به گذشته‌ای فکر می‌کند که شک دارد ارزشش را داشته است یا نه، به گذشته‌ای که، شاید، همه‌ی ما شک داریم ارزشش را داشته یا نه.»

 

بنابراین گزارش در بخشی از این رمان می خوانیم:

... در شهرِ همیشه ساکتی مثلِ وین که برف پیوسته در حالِ باریدن است، آدم خیلی ‌زود معنای سکوت را می‌فهمد. مارتینْزْ هنوز به طبقه‌ دوم نرسیده بوده و هنوز هم مطمئن نبوده که لایم آن‌جاست، ولی سکوت عمیق‌تر از آن بوده که فقط نشانه‌ غیبت باشد؛ جوری که حس کرده لایم را هیچ‌جای وین پیدا نمی‌کند. به طبقه‌ سوّم که رسیده و آن روبانِ بزرگِ سیاه را روی دستگیره‌ در دیده، فهمیده لایم را هیچ‌جای دنیا پیدا نخواهد کرد. البته ممکن بوده آشپزی کسی مُرده باشد، یا پیش‌خدمتی اصلاً، یا هر کسی غیرِ لایم. ولی مارتینْز می‌دانسته و حس می‌کرده از بیست‌ پلّه پایین‌تر هم فهمیده که لایم مُرده. از بیست‌ سالِ پیش که برای اوّلین‌بار در راهرو آن مدرسه‌ ترسناک چشمش به جمالِ لایم روشن شده و زنگِ شکسته‌ی مدرسه برای مراسمِ نیایش به صدا درآمده، درست مثلِ یک قهرمان ستایشش می‌کرده. مارتینْز اشتباه نمی‌کرده، هیچ‌وقت اشتباه نمی‌کرده. بعدِ آن‌که ده ‌دوازده‌باری زنگِ در را زده، مردِ ریزه‌ای که قیافه‌ عبوسی داشته سرش را از درِ آپارتمانی دیگر بیرون آورده و با صدای آزاردهنده‌اش گفته «این‌قدر زنگ ‌نزن، فایده‌ای ندارد. کسی آن‌جا نیست. مُرده.»

«آقای لایم؟»

«معلوم است که آقای لایم.»

 

 

 

گراهام گرین، در طول عمرش بیست و چهار رمان نوشت، به کشورهای زیادی سفر کرد و مدتی هم برای سازمان جاسوسی انگلستان جاسوسی کرد. اما خودش معتقد بود که اگر دنیا مجال می‌داد، حتماً کشیش لایقی می‌شد، چرا که به‌ همان راحتی که یک مطلب از یک گوشش می‌آمد تو، به ‌همان راحتی هم از گوش دیگرش می‌رفت بیرون. گرین معتقد است که این فراموشی لازمه‌ آفرینش ادبی است و همین ویژگی هم هست که او را رمان‌نویس کرده.

 

از گراهام گرین تاکنون آثاری چون «سفر به دنیای خاله آگوستا»، «آمریکایی آرام»، «مرد دهم»، «اسلحه‌ای برای فروش»، «جان کلام» و «مامور معتمد» در ایران ترجمه و منتشر شده است.

 

این رمان با قیمت 4200 تومان منتشر شده است.


 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب (در صورت موجود بودن در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =