راولز در این کتاب به بررسی پنج نوع جامعه داخلی می​پردازد: مردمان معقول لیبرال، مردمان آبرومند، دولت​های قانون شکن، جوامع تحت فشار شرایط نا مطلوب و حکومت​های مطلقه خیرخواهانه.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «قانون مردمان» نوشته جان راولز با ترجمه جعفر محسنی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد.

 

راولز در بخشی از مقدمه این اثر نوشته است: «من اصطلاح جامعه مردمان را به معنای همه مردمانی به کار می‌برم که از آرمان‌ها و اصول قانون مردمان در مناسبات متقابلشان پیروی می‌کنند. این مردمان حکومت‌های داخلی خاص خودشان را دارند که ممکن است مبتنی بر قانون اساسی دموکراتیک ـ لیبرال باشند یا حکومت‌های غیرلیبرال ولی آبرومند باشند.»

 

این اثر رساله‌ای درباره حقوق بین‌الملل نیست، بلکه اثری است که به‌طور دقیق بر پرسش‌های معینی درباره این‌که آیا امکان شکل‌گیری آرمان‌شهری واقع‌گرایانه و شرایط نیل به آن ممکن است یا نه، متمرکز می‌شود.


راولز در این کتاب بررسی می‌کند که چگونه محتوای قانون مردمان ممکن است از دل رویکردی لیبرال به عدالت شکل بگیرد عدالتی تمام تر از ایده ای که در کتاب «نظریه عدالت» در 1971 ارائه داد. او که پیش از انتشار کتاب «نظریه عدالت» ، هیچ‌گونه شهرتی در محیط آکادمیک نداشت، بعد از انتشار آن، بلافاصله مورد توجه صاحب‌نظران قرار گرفت؛ تـا جایی‌که بـرخی این اثر را بـا آثار فلاسفه بزرگی مانند «افلاطون»، «جان استورات میل» و «کانت» مقایسه کردند و آن را مهم‌ترین اثر فلسفه سیاسی لیبرالیسم در نیمه دوم قرن بیستم می دانند.


نویسنده کتاب «نظریه عدالت»، این بار کتابی نوشته که به انگاره سیاسی خاصی از درستی و عدالت و عمل و حقوق بین الملل می پردازد. او جامعه مردمان را به معنای همه مردمی به کار می برد که از آرمانها و اصول اجتماع در مناسبات متقابلشان پیروی می کنند و همچنین پاسخ به این پرسش که چرا به جای واژه دولت ها واژه «مردمان» بکار برده است.


راولز در این کتاب به بررسی پنج نوع جامعه داخلی می پردازد نوع نخست مردمان معقول لیبرال، نوع دوم مردمان آبرومند، نوع سوم دولت های قانون شکن، نوع چهارم جوامع تحت فشار شرایط نا مطلوب و نوع پنجم حکومت های مطلقه خیرخواهانه.


او جنگ ایالات متحده با ژاپن را در مقوله شکست دولتمردی جای می دهد که نظراتش را چنین می نویسد: «معافیت در حد اعلای اضطرار هرگز برای ایالت متحده در جنگ با ژاپن مصداق نداشت. در واقع معافیت در حد اعلای اضطرار به ما اجازه می دهد که در شرایط خاصی منزلت اکید غیرنظامیان را که معمولا مانع حمله مستقیم به آن ها در جنگ می شود نادیده بگیریم. ایالت متحده در بمباران شهرهای ژاپن با بمب های آتش‌زا توجیهی نداشت و در طی گفتگو میان رهبران متفقین در ژوئن و ژوئیه 1945 پیش از استفاده از بمب اتمی در مورد هیروشیما و ناگازاکی استدلال عملی بر حسب وسیله هدف غالب آمد و شک و تردید کسانی را که احساس می کردند از حدود تجاوز می‌شد، تحت الشعاع قرارداد. ادعا این بود که مقصودی به نام سرعت بخشیدن به پایان جنگ، می تواند توجیه گر بمباران اتمی باشد واضح است که ترومن و اکثر رهبران دیگر متفقین تصور می کردند که از این طریق جنگ پایان خواهد یافت و در نتیجه جان سربازان آمریکایی را نجات خواهند داد. لابد جان ژاپنی اعم از نظامی و غیر نظامی کم تر ارزش داشت. به علاوه استدلال می شد که بمباران اتمی راهی پیش پای امپراتور و رهبران ژاپن می‌گشود تا وجهه خود را حفظ کنند چیزی که با توجه به فرهنگ نظامی سامورایی ژاپن موضوع مهمی است. برخی محققان نیز اعتقاد دارند که که بمباران اتمی با این هدف صورت گرفت که قدرت آمریکا را به روسیه تفهیم و رهبران آن کشور را با تقاضاهای آمریکا موافق تر سازند. شکست همه این دلایل در توجیه نقص اصول عمل جنگ مشهود است. ترومن آمریکایی ژاپنی ها را وحشی خواند و گفت که باید با آنها به منزله موجوداتی وحشی برخورد کرد با وجود این چقدر احمقانه به نظر می رسد که آلمانی ها و ژالپنی ها را کلا بربر و وحشی بدانیم. نازی ها و میلیتاریست های توجو(نیروی ارتش نخست وزیر ژاپن) را بله؛ ولی مردم آلمان و ژاپن این طور نیستند.»


کتاب «قانون مردمان» با قیمت6هزار تومان منتشر و توزیع شده است.

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب (در صورت توزیع در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =