ایسنا نوشت:

در همين حال علي مطهري در نشستي كه به همت كانون دانشجوي مسلمان دانشگاه اميركبير برگزار ‌شد با تاكيد بر مشاركت حداكثري در انتخابات، تصميم اصلاح‌طلبان مبني بر تحريم يا شركت كم‌رنگ در انتخابات را ناصحيح خواند.
نماينده تهران افزود: من بر مشاركت حداكثري اصرار دارم و تصميم اصلاح‌طلبان را مبني بر تحريم يا شركت كم‌رنگ در انتخابات نمي‌پسندم. بايد منافع ملي را از حوادث سال 88 جدا كنيم، يكي از راه‌هاي پيگيري حوادث سال 88، حضور در مجلس نهم است. شركت نكردن در انتخابات گناه نيست، اما واجب عقلي و اجتماعي است كه در انتخابات شركت كنيم. ابهاماتي در مورد حوادث پس از انتخابات سال 88 وجود دارد و هنوز بعضي در مورد مسائلي مانند نحوه برخورد با معترضان قانع نشده‌اند و انتقاداتي دارند. راه‌حل رفع اين ابهامات، اما شركت نكردن در انتخابات نيست.
گزيده سخنان وي از اين قرار است:
·         مشكلات اقتصادي قابل انكار نيست. بخشي از اين مشكلات ناشي از آرمان‌هاي بلند ماست. بخشي نيز ناشي از تحريم‌ها و بخش ديگري مربوط به ضعف مديريت اقتصادي است. در كشور بعضا افرادي در پست‌هاي كليدي قرار مي‌گيرند كه صرفا مطيع باشند. ما وزرايي داريم كه جايگاه‌شان در حد يك مديركل است. اين‌كه مناصب نبايد در دست يك عده خاص بچرخد، حرف درستي است، اما افراد باتجربه را نيز نبايد كنار گذاشت.
·         طرح سوال از رييس‌جمهور هرچند اثر عملي نداشته باشد، اما صرف احضار رييس‌جمهور كار بزرگي است. رييس‌جمهور بايد تا هجدهم اسفند در مجلس حاضر شود و اين كار اقتدار مجلس را نشان مي‌دهد. پس اينطور نيست كه بگوييم مجلس مثلا با اين ليوان روي ميز فرقي نداشته است.
·          مجلس وزير اقتصاد را جزء وزراي خوب دولت مي‌دانست، هر چند شايد بگوييم كه اگر اين خوب است، پس بدشان چيست،‌ اما عذرخواهي وزير و نطق‌هايي كه انجام شد، تاثير زيادي داشت. اگر استيضاح مهاجراني را به ياد داشته باشيد همه مي‌دانستند كه او عزل خواهد شد، اما وقتي نطق خود را خواند نظر همه تغيير كرد. دخالت آقاي لاريجاني هم در اين موضوع موثر بود، هرچند اگر دخالت هم نمي‌كرد باز اتفاقي نمي‌افتاد.
·         زماني كه آقاي لاريجاني رييس شوراي عالي امنيت ملي بودند آقاي سولانا به ايشان علاقه‌مند شده بودند،‌ و اين باعث شده بود كه برخي مسائل بهتر حل شود.
 ·         {آيا اطلاع داريد كه عموزادگان شما از نام شهيد مطهري و جايگاه ايشان سوء استفاده مي‌كنند؟} يكي دو تا از عموزاده‌هاي من به سرعت رشد اقتصادي پيدا كردند، اما من در جريان كارشان نيستم، ولي احساس مي‌كنم كه اين‌ها بدون استفاده از نام شهيد مطهري اين مقدار نمي‌توانستند، پيشرفت كنند، هر چند من به مسوولان سپرده‌ام كه اگر به نام شهيد مطهري به شما مراجعه كردند، به كارشان ترتيب اثر ندهيد. در جريان جزئيات كار آن‌ها نيستم، ارتباطي با ما ندارند، بايد خودشان باشند و پاسخ دهند. وضع اقتصادي آن‌ها زياد هم بالا نيست و افرادي از اين دست در كشور بسيارند، البته مطمئنا تلاش‌هاي خودشان هم تاثيرگذار بوده است.
·         اگر رد صلاحيت هم مي‌شدم، هم خودم شركت مي‌كردم و هم دعوت به شركت مي‌كردم. اگر از بعضي اشتباهات برخي از بخش‌ها بگذريم، با نظام دشمني نداريم. اين‌كه حضور من تنور انتخابات را گرم‌تر كرده است، اينطور نبود، اما شد. در حالي كه من در جبهه متحد راي آورده بودم، اما افرادي مصر بودند كه اسم من در ليست نباشد.
·         هيچگاه از جنبش سبز حمايت مطلق نكردم، اما از مظلوم بايد دفاع كرد. شما هم بايد دفاع كنيد. نسبت به آقاي موسوي نيز انتقاد دارم؛ چراكه ايشان شعارهايي مانند "نه غزه، نه لبنان" مطرح كردند كه جزء شعارهاي ما نيست، دعوت از مردم به حضور در خيابان نيز كار درستي نبود، موسوي بايد مي‌گفت كه من قانع نشدم، اما به قانون تمكين مي‌كنم. بسيجياني كه در انتخابات كشته شدند، طبق فرمان عمل كردند و شهيد محسوب مي‌شوند.
·         ولايت مطلقه به اين معناست كه ولي فقيه در موارد خاص مي‌تواند، تصميمات ويژه‌اي حتي برخلاف قانون بگيرد و ما نيز اين را قبول داريم و اين به منظور خروج از بن‌بست‌هاست. بنده شخص ولي فقيه را قبول دارم، البته سوالاتي دارم كه دوست دارم از ايشان بپرسم و اين متضاد با التزام به ولايت نيست.
·         آزادي نبايد قرباني امنيت شود. نگاه غلط اين است كه برخي نظام جمهوري اسلامي ايران را موجودي متزلزل تصور مي‌كنند كه هر انتقادي از نظر آنان هراسناك است. برخي ولايت فقيه را به عنوان امري مخالف آزادي جلوه مي‌دهند كه اين اشتباهي است كه تندروها مرتكب مي‌شوند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =