تازگی ها آمار متفاوتی از ازدواج کودکان ارائه می شود. در حالیکه انجمن حمایت از حقوق کودکان می‌گوید آمار ازدواج در کودکان ایرانی از سال 1385 تا 1389، حدود 45 درصد رشد کرده است اما سازمان ثبت احوال کشور با ارائه اعداد و ارقامی، ثابت می‌کند این آمار کاهشی 50 درصدی داشته است

زهرا تالانی:.در همین زمینه با مریم مجتهدزاده رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت وگویی را انجام داده ایم.وی می گوید: آمارها متناقص است،اما همانطور که اعلام کردم این موضوع در کل کشور رخ نمی دهد و شاید مثلا در استانهایی مانند هرمزگان و سیستان بلوچستان باشد که به نظرم باید به جای وضع قانون بیشتر فرهنگ سازی کرد.
گفت وگوی خبرآنلاین با رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را می خوانید:


قرار بود لایحه امنیت زنان و کودکان اسفند به هیات دولت تقدیم شود.آیا در این فرصت باقی مانده این امکان وجود دارد؟
ما بنا داریم اواخر اسفند یا اوایل فروردین سال آتی لایحه را به هیئت دولت تقدیم کنیم.ما قصد داریم تا پایان دولت دهم لوایح پیشنهادی در حوزه زنان را تصویب کرده و خلأهای قانونی در این حوزه را پیگیری ‌کنیم.


بحثی که وجود دارد این است که در لایحه چه ضمانت اجرایی برای خشونت های علیه زنان و کودکان وجود دارد؟
ما ابتدا بررسی و تحقیقاتی انجام دادیم تا متوجه شویم امنیت زنان و کودکان تا چه حد مورد توجه قرار گرفته است و دستگاه‌های ذیربط تا کنون این موضوع را تا چه حد مورد توجه قرار داده‌اند همچنین اطلاعات امنیتی را از بخش‌های امنیتی، نیروی انتظامی و سایر بخش‌‌هایی که با کودکان خیابانی و آسیب‌هایی آنها در ارتباطند جمع‌آوری کرده‌ایم.امنیت زنان و کودکان از جمله مواردی است که در جهت شناسایی موارد خشونت و رفع آن از جهت پیشگیری و مبارزه با استفاده از ضمانت‌های اجرایی تلاش می‌کند همچنین ضمانت‌های اجرایی کافی برای حمایت از کودکان در این لایحه مطرح شده است.


جدیدا آمار فراوانی از ازدواج کودکان زیر 10 سال داده می شود.آیا در این قانون برای این موضوع هم تدبیری دارید؟
به نظرم این موضوع در ایران خیلی کم است و شاید مثلا در استان سیستان وبلوچستان آماری در این مورد داشته باشیم.برای همین به دستور رئیس جمهور کارگروه ویژه ای در این زمینه تشکیل دادیم تا به موضوع رسیدگی کنیم.اما در کل این موضوع مانند مهریه است یعنی همانطور که برای مهریه نمی توان سقفی تعیین کرد برای این نوع ازدواج نیز نمی توان قانونی قائل شد.البته مطابق اصلاحیه قانون مدنی کشورمان در سال 81، حداقل سن ازدواج برای دخترها 13 سال و برای پسرها 15 سال است، اما تصویب این قانون فقط برای شرایطی خاص و در صورتی است که زیر 15 ساله‌ها به بلوغ فکری لازم برای ازدواج رسیده باشند.


اما فعالان حقوق کودک اعلام کرده اند که این آمار از سال 85 تا کنون رشد 45 درصدی داشته است؟
آمارها متناقص است،اما همانطور که اعلام کردم این موضوع در کل کشور رخ نمی دهد و شاید مثلا در استانهایی مانند هرمزگان و سیستان بلوچستان باشد که به نظرم باید به جای وضع قانون بیشتر فرهنگ سازی کرد.چون به نظرم معمولا فقر مادی و باورهای عرفی در روستاها عمده دلایل سبب‌ساز ازدواج‌های کودکان به حساب می‌آید.
45232

 

 


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ماشاالله ابراهیمی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    9 0
    با سلام امیدوارم دولت کریمه ایران،بتواند لایحه ای در مورد وام های بلند مدت با سود کم در اختیار بانوان خانه دار بدون اشتغال بیرونی قرار دهند.این موضوع به نظر من بسیار با اهمیت می باشد به دلایل مختلف.بانوانی که با ماندن در محیط خانه و تربیت کودکانی به مراتب خانواده دوست تر،باهوش تر،کاراتر ووو،متاسفانه اینگونه فداکاریهای بانوان خانه دار،همیشه بدون پشتوانه مالی مناسب بوده و همیشه چشمشان به دست شوهرانشان می باشد که این خود مسائل خانوادگی عدیده ای را بوجود می آورد.از همه عزیز خواهش میکنم این پیشنهاد را فراگیر کنید.
  • محمدی GB ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    7 0
    با نظر جناب ابراهیمی موافقم و معتقدم در حال حاضر اختصاص حقوق به زنان خانه دار و نیز اختصاص وام های بلند مدت با سود کم به مادرانی که با عشق در خدمت خانواده و تربیت فرزندان و حفظ کیان خانواده هستند از جمله ارزشمندترین خدمات نظام خواهد بود و جا دارد نهادهای مرتبط زیرنظر ریاست جمهوری و نیز بانوان مجلس شورای اسلامی و ...... نسبت به پیگیری این امر مهم که موجب کاهش بسیاری از معضلات است همت کنند.