قانون آنلاین نوشت:

 به زودی طرح خارج‌کردن 10 درصدِ مددجویان کمیته امداد برای ورود به عرصه اشتغال به مرحله اجرا درمی‌آید تا به مرور زمان از بارِ مسئولیت این نهاد برای پوشش دادن به زندگی 4 میلیون مددجو کم شود.
به گزارش قانون، قرار است به زودی طرح خارج کردن 10 درصدِ مددجویان از چرخه حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) اجرایی شود. این طرح جهت ایجاد اشتغال و توانمند‌سازی مددجویان است و تاکنون زمینه برای ایجاد 220 هزار فرصت شغلی فراهم شده است. بسترهای شغلی این طرح تمام گروه‌های سنی را در برخواهد گرفت تا بیشتر افراد بدون شغل، مشغول به کار شوند.
یکی از اهداف اصلی کمیته امداد خودکفایی و اشتغال جهت توانمندسازی و استقلال خانواده‌های تحت پوشش است. خارج شدن 10 درصدی مددجویان از چرخه حمایتی از جمله مصوبات مجلس شورای اسلامی است که دستگاه‌های حمایتی موظف به اجرای آن هستند. این مصوبه اجرا نخواهد شد مگر اینکه شرایط برای توانمند‌سازی خانواده‌ها فراهم شود. سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز می‌گوید که افزایش سلامت و توانمندی خانواده‌های زیرپوشش این نهاد تنها راه تغییر وضعیت اقتصادی آنان است.

 

افراد تحت پوشش؛ از زنان مطلقه تا دانشجو
هم اکنون حدود چهار میلیون و دویست هزار نفر در قالب یک میلیون و 800 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند. این تعداد قشرهای مختلفی از افراد جامعه را شامل می‌شود؛ از زنان سرپرست خانوار و مطلقه گرفته تا دانش آموز و دانشجو.
زن سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد بیش از یک میلیون نفر هستند که از این تعداد نزدیک 130 هزار زنان مطلقه هستند. همچنین این کمیته بیش از یک میلیون نفر از سالمندان را تحت پوشش خود قرار دارد. در چرخه حمایتی این کمیته، دانش‌آموزان و دانشجو نیز قرار دارند، 600 هزار دانش‌آموز و 120 هزار دانشجو. در این میان 260 هزار یتیم هم تاکنون تحت پوشش کمیته امداد هستند.

 

از پرونده‌های بایگانی درخواست وام مددجویان تا وعده بیمه زنان سرپرست خانوار
کمیته امداد از جمله نهادهای حمایتی است که از خانواده‌های نیازمند و محروم در بخش‌های مختلف حمایت می‌کند. ایجاد فرصت‌های شغلی، حرفه‌آموزی و پرداخت مستمری بخشی از اقدامات حمایتی برای افراد تحت پوشش این نهاد است. از جمله اقدامات دیگر این کمیته پوشش بیمه‌های اجتماعی برای یک میلیون و 521 هزار بوده و قرار است در سال‌های آینده 500 هزار زن سرپرست خانوار شهری، روستایی و عشایری درکشور نیز شامل خدمات بیمه شوند.
با وجود اینکه دریافت تسهیلات بانکی از دیگر خدماتی است که این نهاد به افراد تحت پوشش خود ارائه می‌دهد، اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تعداد زیادی از پرونده درخواست وام مددجویان به بایگانی فرستاده شده است. امسال کمیته امداد خبر از افزایش سقف وام‌های اشتغال مددجویان از 10 به 20 میلیون تومان داده بود.
اگرچه زمینه برای ایجاد 220 هزار فرصت شغلی با تصویب مجلس و دولت فراهم شده است، اما در حال حاضر تنها هشت هزار فرصت شغلی در کشور برای مددجویان به وجود آمده است. به گفته مسئولان کمیته امداد عدم همکاری بانک‌ها یکی از موانعی است که منجر شده تا برنامه‌های کمیته امداد در حوزه اشتغال از روند رو به رشد خود بازماند.
در هر حال قرار است طرح خارج‌کردن10 درصدِ مددجویان کمیته امداد تحت عنوان توانمندسازی و اشتغالزایی اجرایی ‌شود و آینده بسیاری از این افراد نیازمند نامعلوم است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =