عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران:شرایط صنعت و تولید کشور مهیای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها نیست.

محمود اسلامیان که در کافه خبر سخن می گفت، ضمن ابراز نگرانی از تبعات اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها در شرایط فعلی اظهار داشت:متاسفانه دولت بدون ارزیابی عملکرد فاز اول هدفمندسازی یارانه و تاثیر آن، مترصد اجرای فاز دوم این قانون است که ارزیابی های ما از وضعیت نمونه های استانی نشان از مهیا نبودن وضعیت صنایع کشور برای این امر دارد.
مدیر عامل سابق فولاد مبارکه اصفهان افزود:به عنوان نمونه در استان اصفهان بررسی های انجام شده نشان می دهد که به ویژه صنایع انرژی بر همچون صنایع فلزی توان تحمل افزایش بیشتر قیمت حامل های انرژی را ندارند.
وی تصریح کرد:در صورت ادامه روند موجود در خصوص تعامل دولت با صنایع کشور در قالب قانون هدفمندسازی یارانه ها، سال آینده باید شاهد تعدیل نیرو در بخش تولید کشور باشیم.
اسلامیان خطاب به مسوولان اقتصادی کشور گفت:وقتی در شرایط فعلی سود برخی صنایع کشور کمتر از هزینه افزایش هزینه انرژی است، چگونه ادامه تولید میسر خواهد بود؟
وی در پاسخ به توصیه مقام های دولتی مبنی بر لزوم اصلاح ساختار تولید و ارایه طرح های کاهش مصرف انرژی گفت:چنین طرحی زمان بر و تدریجی است گذشته از این فشار هزینه های سربار تولید در ایران اجازه این گونه تدبیرها را به تولید کنندگان نمی دهد.
اسلامیان افزود:با وجود هزینه بالای تامین مالی از سیستم بانکی، نابسامانی بازار ارز و نیز فشار عوارض و مالیات بر تولید نمی توان انتظار اصلاح ساختار تولید را داشت.
خزانه دار اتاق بازرگانی ایران گفت:هزینه بالای تولید در ایران و دخالت های گسترده دولت، توان رقابت را از میان برده است.
وی افزود:مگر تولیدکنندگان چینی با چنین تورمی و چنین هزینه هایی مواجه هستند که ما هستیم، آن گاه دولت با پایین نگاه داشتن نرخ ارز عملا شرایط را برای تولیدکنندگان سخت تر کرده است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از مدیریت بازار ارز گفت:کجای دنیا پول ملی کشور چند نرخی است که در ایران هست. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با ارزیابی نادرست از نرخ ارز مانع تک نرخی شدن ارز شدند.
اسلامیان افزود:به اعتقاد من نرخ ارز نه 1226 تومان است نه نرخ 1900 تومان بازار آزاد بلکه دولت باید نرخ واقعی را ارزیابی کند.
وی خاطرنشان کرد:اگر دولت بحث افزایش نرخ ارز را مطابق نرخ تورم، طی سال های اجرای قانون برنامه چهارم توسعه، تعدیل می کرد، امروز شاهد جهش قیمتی نبودیم.
اسلامیان در خصوص دخالت دلالان در بازار ارز گفت:زمانی که نزدیک به 98 درصد ارز کشور آن هم در حجم 90 میلیارد دلار در سال در انحصار بانک مرکزی است، این که چند دلال و صراف با سرمایه اندک، بازار را بهم بریزند، باور نکردنی است و بیشتر نشان دهنده ضعف مدیریت بازار ارز است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران افزود:این اتفاق شبیه این است که پس از واردات گسترده برنج به کشور ادعا کنیم که چند مغازه دار بازار برنج را بهم ریخته اند.
مشروح گفتگوی محموداسلامیان در کافه خبر به زودی منتشر می شود.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راستگو DE ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    117 2
    آیا دولتمردان محترم از نظریات ایشان استفاده میکنند ؟ آیا حتی زمانی را حداقل برای خواندن نظرات افراد کارشناس مانند ایشان بر روی سایت شما سپری میکنند ؟ اقتصاد را نمیشود با شعار و انکار و ... مدیریت کرد.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    12 84
    ایران. مشکل داری بیا پاسپورتت رو بگیر برو.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
    16 1
    چه فایده شما بگید مردم بگند آقایان کار خودشان را می کنند