مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بین امنیت اجتماعی و سلامتی مردم دومی را مهم‌تر قلمداد می‌کند.

سپیده سعیدی: بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری و رخداد‌هایی که با خود به همراه داشت تعداد انواع پارازیت‌های مخابراتی به شدت افزایش یافت تا جایی که امروزه این پارازیت‌ها برای سلامتی شهروندان تهرانی مضر به شمار می‌رود.

پارازیت‌هایی که قرار بود به لحاظ فرهنگی و اخلاقی جامعه را در مسیری مناسب و دلخواه حکومت سوق دهند در حال حاضر پدیده‌ای به شمار می‌رود که شرکت مخابرات نمی‌خواهد درباره آن هیچ‌گونه اطلاعاتی را به مجلس گزارش کند و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم سخت در پی چگونگی تأثیر آن بر روی سلامت مردم و نیز قطع آن از مخابرات هستند. مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مدیر گروه جراحی قلب دانشگاه تبریز و وزیر بهداشت دولت هشتم بین امنیت اجتماعی و سلامتی مردم دومی را مهم‌تر و ضامن امنیت جامعه قلمداد می‌کند و معتقد است که این روش برای حفظ امنیت جامعه اصلاً مناسب نیست.

کمیسیون بهداشت و درمان پیگیری‌هایش را بر چه اساسی و از کجا آغاز کرده است؟
در حال حاضر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مصرانه بر روی این اتفاق تحقیق می‌کند و مخابرات هم اولین نهادی است که سؤالات ما و پیگیری‌های ما از آن آغاز شد.

 پاسخ مخابرات در این رابطه چیست؟
متأسفانه مخابرات در این رابطه پاسخی علمی و منطقی ارائه نکرده است و ادعا می‌کند که از اندازه این پارازیت‌ها بی‌خبر است و نتوانسته اندازه را تخمین بزند.

 اینکه مخابرات خبر نداشته باشد منطقی است؟
باید بگویم که ما این را باور نمی‌کنیم که مخابرات از این اندازه خبر نداشته باشد. چرا که پارازیت‌ها از مخابرات فرستاده می‌شود. پس باور‌پذیری آن برای اعضای کمیسیون کمی مشکل است. انتظار می‌رود که مخابرات در این راستا به مجلس کمک کند و در نظر داشته باشد که جان و سلامتی مردم از هر اقدامی مهم‌تر است.

با این حساب چگونه می‌توان پارازیت‌ها را تخمین زد و درباره این مسئله به نتیجه رسید؟
 باید در این رابطه تنها مخابرات کمک کند. البته این شرکت درباره امواج بر روی موبایل جواب داده است اما بر روی ماهواره خیر.

 ممکن است از محدوده رنج سلامت بیشتر باشد؟
هر دو آن امکان دارد اینکه باشد یا نباشد. اما در این رابطه مقالات مختلفی ارائه شده است که می‌توان با توجه به تبعات آن تا حدی متوجه این فاجعه شد.

 چه بیماری‌هایی از این پارازیت‌ها مردم را تهدید می‌کنند؟
بیمارهایی از جمله بیماری‌هایی اعصاب، مغز و انواع بیماری‌هایی که در کوتاه‌مدت و دراز‌مدت ممکن است شفا پیدا کند یا شاید هم نکند.

 اقدامات مجلس چه وقت نتیجه خواهد داد؟
اگر با این وضعیت پیش برویم که جواب قانع‌کننده ندهند. می‌توان تا 10 سال دیگر هم نتیجه‌ای نگرفت. اما امید می‌رود که زود‌تر از این اقدام بهره ببریم و زود‌تر بدان خاتمه دهیم.

 همه ما می‌دانیم که این پارازیت‌ها برای حفظ و امنیت جامعه بر روی ماهواره‌ها انداخته می‌شود. این در حالی است که سلامت مردم هم به خطر می‌افتد! به نظر شما کدام مهمتر است امنیت یا سلامت؟
امنیت و سلامت از هم جدا نیستند چطور می‌توان جامعه‌ای ناسالم به لحاظ سلامت جسمی را در نظر گرفت که امنیت داشته باشد و مردم آن دغدغه دیگری جز سلامت داشته باشند. آن جامعه اصلاً پایدار نخواهد بود و خیلی زود از بین خواهد رفت. این خطر خطری نیست که بخواهیم به راحتی از آن بگذریم و آن را نادیده انگاریم به نظر می‌رسد برای رسیدن به امنیت در جامعه باید راه دیگری را در نظر گرفت.

تاکنون بیمارانی داشتیم که تشخیص داده شود که به دلیل اندازه بالای پارازیت به بیماری‌شان مبتلا شده باشند؟
 بیماران بسیاری در زمینه مشکلات مغز و اعصاب داریم. مشکل ما هم این است که اندازه پارازیت‌ها را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم نه آمار درستی ارائه کنیم و نه آنکه مخابرات را از این اقدام منع کنیم باید تنها مخابرات زودتر جواب ما را بدهد و از طرفه رفتن خودداری کند.

 اگر پارازیت‌ها را قطع کنند این دو مقوله یعنی سلامت و امنیت اخلاقی چه تکلیفی پیدا می‌کنند؟
درباره سلامت افراد می‌توان مطمئن بود که دیگر مشکلی از این بابت نخواهیم داشت و البته به نظر من سلامت جسمی در جامعه می‌تواند سلامت روح و روان را نیز با خود به همراه داشته باشد. ضمن آنکه بهتر است مسئولان اذهان را واکسینه کنند و این اجازه را به مردم بدهیم که خود به درستی و نادرستی مطالب ارائه شده پی ببرند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احد IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۳
    0 0
    واقعا که این چه جوابی بود که داده بودن در رابطه با امنیت و سلامت کلی آدم از لحاظ روحی و جسمی مشکل پیدا میکنن آقا میگه امنیت کشور واجب تره این کشور هم شده مثل بیمارستانهای داخلش مردم که اصلا مهم نیستن هر کی هر کار میخواد میکنه تاسف میخورم از اینکه یک ایرانی هستم
  • بنده خدا A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۲
    0 0
    یکی نیست به این ها بگه مکه مردم خودشان شعور ندارند که بفهمند چی باید ببینند چی نباید ببینندبااین پارازیتهاچیرومیخواهندثابت کنند