به طور کلی با افزایش سن، قدرت چشایی انسان‌ها کاهش پیدا می‌کند.

به طور کلی با افزایش سن، قدرت چشایی انسان‌ها کاهش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد قدرت چشایی انسان تأثیر بسیار زیادی در شیوه زندگی و غذا خوردن دارد و بروز اختلال در این حس حتی می‌تواند منجر به بیماری‌ها و ناهنجاری‌های فیزیکی و روحی شود.

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد قوه چشایی تأثیر بسیار زیادی در شیوه غذا خوردن انسان‌ها دارد. اگر انسان‌ها قوه چشایی درستی نداشته باشند ممکن است به طور نادرست اقدام به خوردن غذا کنند که این عامل می‌تواند منجر به بیماری‌های گوناگون مانند دیابت و حتی در برخی موارد سکته‌های قلبی شود.

این عارضه می‌تواند منجر به کم‌خوری، خوردن بیش از حد و مصرف بیش از اندازه نمک و شکر شود که هر کدام از این عوامل در دراز مدت می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

اگر چه بسیاری از ما طعم غذا را با کمک قوه بویایی خود متوجه می‌شویم. برای این که به اهمیت قوه بویایی انسان‌ها در فهمیدن طعم و مزه غذاها پی ببرید کافی است یک بار در حالی که سرما خورده‌اید غذا خوردن را تجربه کرده باشید.

در حقیقت رابطه بسیار نزدیکی بین حس بویایی و چشایی در مغز انسان‌ها وجود دارد به طوری که بسیاری از افرادی که قوه بویایی خوبی ندارند اغلب از طعم نامناسب غذا شکایت می‌کنند در حالی که مشکل اصلی طعم غذا یا قدرت چشایی آن‌ها نیست.

البته از دست دادن قدرت بویایی در سالمندان از قدرت چشایی شایع‌تر است و در صورتی که یک سالمند مزه غذاها را به درستی تشخیص نمی‌دهد در مرحله اول باید به قدرت بویایی او مشکوک شد.

اما نکته مهم این است که بروز مشکل در قدرت چشایی انسان‌ها در سنین بالا معمولاً موقتی و قابل چشم‌پوشی است. در بسیاری از موارد مشکل در درک طعم غذاها به دلیل مصرف داروهای خاص، بیماری و آسیب دیدگی بروز پیدا می‌کند.

حتی در موارد زیادی این مشکل نشانه از بیماری‌های گوناگون مانند دیابت یا بروز نقص در سیستم عصبی بدن انسان است. مشکل در قدرت چشایی انواع گوناگونی دارد. بعضی از افراد دائماً در دهان خود مزه بدی را احساس می‌کنند که این عارضه نوعی نارسایی چشایی نام دارد. در بعضی از افراد نیز قوه چشایی ضعیف شده است به طوری که آن‌ها معمولاً مزه غذاها را آن طور که باید و شاید حس نمی‌کنند.

درصورتی که شما به یکی از انواع مشکلات چشایی دچار هستید، سعی کنید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در بسیاری از موارد این عارضه‌ها قابل بازگشت هستند و با درمان به موقع می‌توان از بدتر شدن آن‌ها پیشگیری کرد.

همچنین موارد زیادی وجود دارد که وجود مشکل در قوه چشایی می‌تواند یکی از علائم بیماری‌های دیگر در بدن باشد. در این صورت شما با مراجعه به موقع به پزشک خیلی سریع‌تر می‌توانید به این علائم پی برده و متوجه بیماری خود شوید.

LiveScience، 7 اکتبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۳۰
    1 0
    مطلب خوبي بود و آموزنده