دیروز در جلسه غیرعلنی مجلس کلیات لایحه هدفمندکردن یارانه ها تصویب شد.

روزنامه سرمایه نوشت:

مجلسی‌ها دیروز در صحن بهارستان در حالی کلیت لایحه 14 ماده‌ای جنجالی هدفمندکردن یارانه ها را با 188 رای موافق، 45 رای مخالف و شش رای ممتنع به تصویب رساندند که احمدی‌نژاد همزمان در حاشیه اجلاس امنیت روانی از لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به عنوان مهم‌ترین لایحه اقتصادی30 سال اخیر و از ابتدای قانونگذاری در کشور یاد کرد و گفت: «این لایحه در جهت اصلاح بنیادین ساختارهای اقتصادی کشور حرکت و زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی و افزایش بهره‌وری را فراهم می‌کند.

به عقیده کارشناسان، افزایش تعداد پیشنهادها نشانه تردید نمایندگان و تاکید آنها بر شیب ملایم افزایش قیمت ها و در نتیجه حذف یارانه حامل های انرژی است اما در همین زمینه وزیر اقتصاد تاکید کرده دولت به دنبال حذف کامل یارانه ها نیست. نمایندگان مخالف لایحه با اشاره به اینکه سطح حقوق و دستمزد در ایران براساس شاخص های اقتصاد داخلی شکل گرفته و افزایش قیمت انرژی براساس فوب خلیج فارس، فشار تورمی را افزایش خواهد داد خواستار پیگیری برنامه ای شدند که شیب افزایش قیمت ها ملایم باشد و اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه ها باعث تورم و افزایش شدید قیمت ها نشود.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه در اثر اجرای هدفمندکردن یارانه ها به هر خانوار پنج نفره در دهک های پایین درآمدی 110 هزار تومان یارانه نقدی پرداخت می شود، گفت: «آرام شدن شیب تغییرات قیمتی، اصلاح قیمت ها به جای سه سال در پنج سال و سقف حداکثر 20 هزار میلیارد تومان مهم ترین ویژگی لایحه پس از تغییرات کمیسیون ویژه طرح تحول مجلس است.»

کارشناسان با اشاره به تاثیرات اجرای طرح بر افزایش قیمت انرژی، مواد خام و هزینه های تمام شده تولید معتقدند اخبار مربوط به این طرح باعث شد روز گذشته شاخص بورس با کاهش مواجه شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پسر ایرونی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
    0 0
    110 هزار تومان را میشه چه کار کرد .. با این مبلغ نمیشه قبض برق را داد..وای به حال بقیه اجناس و خواروبار...دولت میخواهد مردم را غار نشین و گشنه گدا کند...