۰ نفر
۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰

محمدرضا باهنر در گفت وگو با خبرآنلاین از 5 ویژگی جریان خاص نزدیک به رئیس جمهور خبر داد.

وی در باره این جریان فکری که مشایی آن را هدایت می کند گفت:

من یکبار مفصل این موضوع را بررسی کردم واتفاقا حرفم به آقای رئیس​جمهور برخورد و هنوز هم گاهی در حرف​هایشان از من به گلایه یاد می​کنند. من به تبارشناسی جریان انحراف کاری ندارم اما معتقدم که ایده​پردازی این جریان در پنج جمله کلیدی نهفته است که به شدت به آن اعتقاد دارندو خروجی​اش هم اسلام ناب آمریکایی است.
این پنج جمله این است:

اول اینکه «اگر بخواهیم این نظام را حفظ کنیم، مکتب اسلام کشش لازم را ندارد و باید برویم به سراغ مکتب ایران».

دوم  اینکه منظورشان از اسلام، «اسلام ایرانی» است. در حالیکه ما می​گوییم تاکید بر اسلام ایرانی بدتر از مکتب ایرانی است. چون به این ترتیب باید منتظراسلام اردنی، اسلام مصری و عربستانی و .. نیز باشیم. در شرایطی که بیداری اسلامی کشورهای منطقه را فرا گرفته و وحدت امت اسلامی برای ما مهم​ترین اولویت است، باید محوری​ترین شعار، شعار اسلام​گرایی واحد باشد نه رویکردهای تفرقه افکنانه.

جمله سوم آنها این است که «با وجود ولی​فقیه، مرجعیت و روحانیت خیلی مهم نیست و نباید زیاد به آن بها داد». به عبارت دیگر آنها معتقدند که اگر بخواهیم ولایت فقیه را بزرگ کنیم، باید بقیه کوچک شوند! در حالیکه ما کد مستند از امام و رهبری داریم که احترام ولایت به مرجعیت لازم است ولو اینکه  مرجعی طرفدار انقلاب هم نباشد. به یاد دارم که در مجلسی به جای لفظ محترمانه «آیت​الله خویی» در محضر امام گفته شده بود «خویی». امام(ره) ،هم با عصبانیت به گوینده تذکر دادند و هم جمعی را که احترام یک مرجع تقلید -ولو مرجعی خارج از مرزهای ایران- را نگه نمی​دارد، ترک کرده بودند.

جمله کلیدی دیگر آنها این است که «اگر بتوانیم به خود حضرت آقا {امام زمان} برسیم، چکار به نایبش داریم؟». این حرف آنها هم خطرناک است، من هم معتقدم که امام زمان ارجح از نایبش است و اگر من هم روزی بتوانم خود آقا را ببینم با نایبش کاری ندارم. اما چه کسی می​خواهد امام زمان را تشخیص بدهد؟
پنجمین کلید هم این است که طریقت بر شریعت ارجحیت دارد. از دوره امام صادق(ع) که شاخه عرفان شکل گرفت و رشد کرد، دو مقوله «طریقت» و «شریعت» از یکدیگر تفکیک شد. جریان انحرافی طریقت را قبول دارد اما به شریعت کاری ندارند. البته ظواهر اسلامی دارند و برخورد با اینها مثل برخورد با خوارج است که ظاهرا نماز هم می​خواندند.
من معتقدم برخورد با انحرافیون سخت​تر از برخورد با فتنه​گران است.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =