۰ نفر
۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۵

محمدرضا نوروزپور:

از مهمترین رویدادهای مربوط به سوریه [وقتی در سوریه از ایران می ترسند ]در هفته گذشته موضع گیری صریح سازمان تروریستی القاعده در قبال تحولات این کشور بود. [رهبر القاعده سکوت خود در قبال بشار را شکست ]
ایمن الظواهری، مردی که پس از ترور اسامه بن لادن [توصیه های باور نکردنی بن لادن به فرزندانش] توسط امریکایی ها، رهبری این سازمان را برعهده گرفته است در یک پیام ویدئویی با عنوان "رو به سوی جلو، شیرهای سوریه" ضمن انتقاد از اقدام‌های دولت بشار اسد در خصوص ناآرامی‌ها در این کشور به تحسین مخالفان او پرداخت.
الظواهری در این پیام 8 دقیقه‌ای از سوری‌ها خواسته است تا به دولت‌های غربی و عربی اتکا نکنند. چرا که این دولت‌ها به دنبال حفظ منافع خود هستند.
الظواهری در پیام ویدئویی خود از مردم لبنان، اردن، عراق و ترکیه خواسته است از ناآرامی‌ها در سوریه حمایت کنند و دولت کنونی این کشور را ریشه‌کن نمایند.[شهدای القاعده در سوریه! ]
با انتشار این نوار ویدیویی که می توان از آن به عنوان اولین موضع گیری جدی این گروه تروریستی در قبال تحولات منطقه یاد کرد سوالات مهمی مطرح می شود که مهمترین آنها به شرح ذیل هستند:
دلیل حمایت القاعده از مخالفان نظام بشار اسد در سوریه چیست؟ [دلیل حمایت القاعده از معترضان سوریه چیست؟ ]
چرا القاعده درباره تحولات تونس، مصر و از همه مهمتر لیبی که مشترکات دینی و فرهنگی زیادی با القاعده دارند هیچ موضعی نگرفت اما درباره سوریه خود را موظف به اتخاد موضع دید؟
اگر القاعده برای سوریه احساس مسئولیت ویژه ای می کند چرا در همه هشت ماه گذشته که بحران در این کشور به همین میزان یا با اندک تفاوتی در شدت و ضعف در جریان بود چنین واکنشی از خود نشان نداد؟ [اتفاقات سوریه انقلاب نیست ]
آیا همزمانی موضع گیری القاعده در حمایت از مخالفان اسد و دعوت از جهادگران اسلامگرا برای پیوستن به صف مخالفان اسد با موضعگیری های کشورهای غربی مبنی بر مسلح کردن مخالفان اسد، تصادفی است؟ [بازیگران ناآرامی های سوریه را بشناسید ]
آیا نادرست است اگر تصور کنیم رابطه ای معنا دار میان ظهور ناگهانی القاعده در صحنه سوریه و موضعگیری کشورهای غربی از جمله آمریکا در حمایت از مخالفان مسلح اسد وجود دارد؟ [هدف تهران است نه دمشق ]
آیا ورود القاعده به بحران سوریه می تواند بهانه مناسبی برای بشار اسد باشد تا مخالفان خود را با توجیه همکاری و همیاری با تروریسم بین المللی با فراغ بال بیشتری سرکوب کند؟[اشتراک منافع آمریکا و القاعده در سوریه ]
پاسخ دادن به این سوالات کار ساده ای نیست و تحلیل های زیادی درباره بله، یا نه بودن جواب های آنها وجود دارد که هرکدام خود سوالات دیگری را پدید می آورند.
شاید بد نباشد که پاسخ این سوالات را از شما خواننده گرامی بشنویم. نظرتان را در پایین همین مطلب برای ما ارسال نمایید.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    32 9
    به نظر میرسه دعوت الظواهری هم بهونه خوبی به اسد میده برای تشدید جنایاتش در سوریه و هم به صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای سانسور خبری یا بهتر بگم انعکاس یکطرفه اخبار سوریه در جهت حمایت از اسد.
    • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      16 18
      چنان از جنایت حرف می زنید انگار که در سایر نقاط جهان اگر کسی علیه دولت مرکزی دست به اسلحه ببره اون رو ناز و نوازش می کنن. دارن با حکومتش می جنگند اونهم خونه ها و قرارگاه هاشون رو به توپ و تانک می بنده.
    • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      7 1
      اسرائیل 50 سال است همینطور مثل اسد با مردم فلسطین برخورد می کنه و با توپ و تانک اونها رو سرکوب می کنه تازه اشغالگر هست و کشور فلسطینی ها رو به زور از چنگشون در آورده کسی چیزی نمی گه اما این حکومت حالا موروثی یا کودتایی و هرچیز دیگری بالاخره حکومت مرکزی هست و حق داره کسانی رو که امنیت کشور رو به خطر انداختن سرکوب کنه. به ترکیه نگاه کنید چطور کون کردها رو می کوبه و هیشکی هیچی نمی گه.
  • بدون نام US ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    21 4
    القاعده بطورکلی میخواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد و هرزمان دریکی ازکشورهای اسلامی تحولی در جریان است میخواهد مسیر جریان را درجهت افکار تعصب آمیز خود پیش ببرد و درجهت این منظور از ایدیولوژی فرقه گرایانه خود سود می برد و بر احساسات کور مذهبی عوام جاهل تکیه دارد.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      25 3
      پس با این حساب باید تو تونس، مصر، لیبی و بحرین هم یه کاری می کرد دیگه. پس کجا بودن اینا اون موقع؟؟؟
  • مجتبی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    15 10
    با توجه به گرایش شیعی دولت سوریه از نظر مذهبی و همچنین مواضع ضد اسرائیلی از نظر سیاسی، به راحتی می شود نتیجه گیری کرد که القاعده که معجونی آمریکایی - عربستانی است باید از مخالفان بشار اسد حمایت کند.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    4 17
    اصولا القاعده بصورت انفعالی تاسیس شد از آنجا که با انقلاب ایران شیعی سنی ها به تیریج قبایشان برخورد القاعده تاسیس شد و خود را کاسه داغتر از آش معرفی کرد. و اصل انقلابی و ضد آمریکائی بودن شیعیان را زیر سوال برد. بنابراین مرکزیت اصلی فکر القاعده زیر سوال بردن و کافر دانستن شیعیان است. الان هم به صحبت معارضین سوری که گوش کنید گرچه عربی ندانیم و کلماتی مانند مجوس و ایرانی و ... را می فهمیم یعنی تکیه اصلی آنها ضد ایرانی بودن آنهاست.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      16 19
      مخالفان اسد فقط در دو شهر حمص و حما دست به شورش زده اند و سایر نقاط سویه امن و امان است و هیچ خبری نیست. رسانه ها سعی می کنند وقایع این دو شهر را انچنان بزرگ نشان دهند که گویی تمام کشور درگیر آتش شورش است. اینگونه نیست. حمص و حما مثل بنغازی کینه ای دیرینه از پایتخت کشورشان و خاندان حکومتی دارند.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    19 10
    به نظر من از نظر منطقی و عقلی امکان همکاری القاعده و غرب وجود نداره. چطور ممکنه القاعده با کشوری که چند ماه پیش رهبرش رو کشت همکاری بکنه؟؟؟؟؟؟!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      12 17
      به شرطی که ثابت بشه کشته شد. شما جنازه اش رو دیدی؟ هر وقت جنازه اش رو نشون دادن من باور می کنم که کشتنش و الا تا اون موقع تو سواحل هاوایی هست و یه کم با جراحی پلاستیک جوانترش هم کردن.شک نکن
  • مرتضی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    26 6
    پول مخارج دانشگاه و اجاره خوابگاه را ندارم بدم چکار کنم؟مشکل سوریه حل شد به دانشجویان فقیر هم یک نگاهی بیندازید!
    • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      21 3
      حالا مشکل سوریه حل بشه یا نشه باشه یا نباشه کسی به فکر دانشگاه تو نیست بابا. این ربطی به اون نداره هممنون با بدبختی پول دانشگاه رو می دیم. فکر کردی همه میلیونرن فقط تو نداری؟
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    6 10
    خوب القاعده با این کار می خواهد در نزدیکی اسرائیل پایگاه مردمی برای خود ایجاد کند و از این طریق به اسرائیل ضربه بزند.
    • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      4 17
      القاعده هیچ وقت به منافع اسرائیل ضربه نزده هیچ وقت. و اتفاقا این یکی از پارادوکس های موجود درباره القاعده بوده
    • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      1 4
      القاعده فقط نوکر امریکاست.
  • حسين IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    12 8
    تحليل آقاي نوروزپور كاملاً صحيح است ،شالوده واساس تشكيل القاعده با غربيها بود و درحال حاضر با امر ونهي آمريكا براي اختلاف بين شهروندان سوري اعلام موضع ميكنند .حاكمان كشورهاي عربي از فروپاشي نظام فعلي سوريه پشيمان خواهند شد.
    • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      9 4
      نمی تونم بپذیرم که القاعده آلت دست آمریکاست اما جواب این سوال هم خیلی سخته که واقعا این ها تو همه کشورهای دیگه کجابودن ؟؟؟ چرا الان یوهو سرو کلشون پیدا شد. این خیلی مشکوکه
    • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      7 0
      یعنی آمریکا به القاعده گفته موضع بگیرید و اون ها هم موضع گرفتند؟؟؟ عجب؟؟؟
  • نیما IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    4 2
    ما که اخبار درست سوریه رو از جایی دیگه دریافت میکنیم . هرچی دوست دارید سانسور کنید
    • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      2 5
      پس برای چی تشریف میاری اینجا؟؟؟ برو همون جا دیگه. هرچی گفتن چشم و گوش بسته گوش بده راستی شما که اینقدر عاشق حقیقتی چطوره یه سفر بری دمشق و برگردی ببینی چه خبره من چند روز پیش از اونجا اومده عین تهران خودم مردم در رفت و امد هستند. همه نا آرامی ها که در حد جهانی اون رو بازتاب می دن برای حمص و حما هست که مانند مردم بنغازی کینه دیرینه از خانواده اسد دارند و می خوان با فتح این دو شهر نسخه لیبی رو پیاده کنند. اسد هم خوب کاری می کنه که سرکوبشون می کنه
    • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      7 0
      این حرفا چیه آقا؟ همه باید برای فهم درست به منابع مختلف سر بزنند. نه بی بی سی راستگو صادق هست و نه خبرآنلاین دروغگو سانسور چی . باید یک خواننده عاقل از میان این و آن درک درست رو به دست بیاره. تو سوریه نه اونطور که غربی ها می گن خبری هست و نه اینگونه که رسانه های ما می گن بی خبری. حق و باطل امیخته شده و هر کس سعی می کنه در اونجا خودش رو بر دیگری تحمیل کنه چه دولت چه مخالفان حالا زور هرکی بیشتر بشه اون برنده است.
  • ا.م. IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    5 0
    آیا واقعا قابل باور که اعضاء القاعده سوار هواپیما شدن و رفتن وسط آمریکا زدن به اون برج های کذایی و کارت شناساییشون هم نزدیک محل برج ها پیدا شد؟ آیا نشون دادن یک عکس مشکوک برای اثبات کشته شدن رهبر القاعده که چندین سال خبر یک همه رسانه ها بود کاقیه؟ ارتباط القاعده با عراق چی بود که برای انتقام حمله کردن به این کشور؟ شکی نیست که القاعده دست پروده و یکی از دروغ های غربی برای تامین منافع و اهدافشونه. متاسفانه دروغ های غرب اینقدر تکرار میشه که تبدیل به باور میشند. اگه از این دیدگاه نگاه کنید جواب همه سوالات رو واضح خواهید دید وگرنه باید مثل سیاستدار ها تحلیل هایی کذایی بر اساس دروغ های رسانه های غربی برای هر موضوع مربوط به القاعده ارائه بدید که گاها همشون با هم متناقض اند.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      9 0
      موضوع اینه که امریکایی ها می دونستن که القاعده چنین طرحی داره و به جای اینکه اون رو خنثی کنند اجازه دادند تا اونها کارشون رو انجام بدن بعد با دستاویز کردن اون برنامه های خودشون رو پیش ببرن. سناریوی دیگه اینه که این طرح رو پس از اینکه خوب روش کار کردن از طریق عوامل خودشون در القاعده که خود بن لادن هم می تونه باشه تو کله القاعده کردن و اون احمق ها هم اون رو اجرا کردن در حالی که نمی دونستن دارن تو زمین امریکا بازی می کنن. بقیه اش دیگه معلومه
    • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      1 0
      بابا تیری میسان؟ بابا تحلیل؟ بابا پروفسور چامسکی