۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۱

سالها از اولین روزهایی که مقامات نفتی ایران تلاش داشتند تا پاکستان و هند را پشت یک میز بنشانند تا بتوانند گاز خود را به این دو کشور بفروشند می گذرد.

آذرجزایری: پس از گذشت بیش از 20 سال از این مساله هند رسما کناره گیری خود را اعلام کرده و البته تلاش دارد همچنان نیم نگاهی به این مساله داشته باشد تا شاید اگر روزی فشارهای آمریکا بر این کشور کمتر شد بتواند گاز ایران را البته به قیمتی جذاب خریداری کند.
در این میان پاکستان در تمام مدتی که ایران منتظر حضور هند در این پروژه بود گلایه می کرد که به گاز نیاز دارد و تاخیر ایران به این کشور صدمه وارد می کند قرارداد امضاء شد اما در شرایطی که خط لوله گاز ایران به سمت مرز پاکستان کشیده شده و تنها توسعه خط لوله در پاکستان باید به انجام برسد به نظر می رسد این کشور نیز تلاش دارد با گرفتن ایراداتی از قرارداد گازی پای خود را از این مساله کنار بکشد.
پاکستان هم همانند هند زیر فشار آمریکا قرار گرفته و به نظر می رسد بانک و شرکت توسعه نفت این کشور برای همکاری با ایران به دلیل از دست دادن سهامداران خارجی خود مخالفت می کنند.
 خبر می رسد پاکستانی ها در نشستی اخیر با مقامات ایرانی با مدیریت سعیدلو معاون رئیس جمور درخواست کرده اند که قیمت گاز صادراتی به این کشور کاهش بیابد.البته این تقاضا براساس تاکید بر بندی در قرارداد مطرح شده که در آن تاکید شده اگر قراردادی کمتر از رقم مصوب به امضاء برسد این کشور می تواند ادعای کاهش قیمت را داشته باشد.
البته موضوع تنها به اینجا ختم نمی شود. چراکه گفته می شود ایران حاضر شده با هزینه خود خط لوله نیمه تمام پاکستان را نیز به اتمام برساند. اگرچه این خبر توسط مقامات پاکستان تکذیب شده اما درعین حال اخیرا رسانه های این کشور از تلاش پاکستان برای حضور شرکتی غیر در جهت تخمین گاز پارس جنوبی خبر می دهند تا شاید با اینکار پاکستان بتواند زمان بیشتری بخرد و منتظر نتیجه فشارهای سیاسی بماند.
این امر در شرایطی است که این روزها مسوولان نفتی ما با فشارهای زیادی از سوی کشورهای طرف قرارداد نفتی و گازی با ایران مواجهند. چراکه از سویی ترکیه تلاش می کند تا قیمت گاز صادراتی از ایران را کاهش دهد. پاکستان به دنبال راهی برای انصراف می گردد و هند هم تلاش دارد پول نفت وارداتی از ایران را با گندم معاوضه کند.

رقمی که حدود 12 میلیارد دلار در سال اعلام می شود.دراین میان هنوز معلوم نیست مسوولان نفتی ما چه تصمیمی در این موارد خواهند گرفت. شرایطی که متاسفانه تلاش می شود با قوانینی اداره شود که برای روزهای عادی نوشته شده است.

در شرایط فعلی به نظر می رسد قانون باید کمی دست نفتی ها را باز بگذارد.موردی که تا کنون بارها از سوی کارشناسان مورد تاکید قرارگرفته اما همچنان مسوولان ارشد ما در تلاشند تا وضعیت را سفید ببینند و با این استدلال که تحریم صدمه ای به صنعت ما وارد نکرده امور نفت را بگذرانند.اما نباید فراموش کرد که در بازاری که رقیب بسیار است از دست دادن مشتریان و تشدید تحریم ها با قوانین دست و پاگیرداخلی می تواند ضربه جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور واردکند.

بنابراین به نظر می رسد باید هر چه زودتر به دنبال تدوین سندی در جهت برخورد با مشتریان بین المللی نفت و گاز خود باشیم.

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =