سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:

در ده ماهه ابتدایی سال 90 مجموعا سه میلیون و 755 هزار و 446 تن، گندم، ذرت و جو از طریق 6 بندر تجاری، وارد کشور شده است. این سه محصول مهم کشاورزی بیشتر برای مصارف دامی راهی کشور شده‌اند. در این میان گندم سهم اندکی هم در صادرات داشته است اما بازهم واردات آن از صادرات پیشی گرفته است. این مراودات تجاری از طریق بنادر مهم کشور یعنی بندر امام خمینی، بندر امیرآباد، بندر انزلی، بندر نوشهر، بندر لنگه و بندر شهید باهنر انجام شده است.

تجارت ساقه‌های طلا

در ده ماهه ابتدایی سال جاری مجموعا 76 هزار و 169 تن گندم برای آردسازی و مصارف دامی از بنادر نوشهر، امیرآباد و انزلی وارد کشور شده است. در همین ایام 9 هزار و 203 تن گندم و آرد گندم از بنادر شهید باهنر و امام خمینی به کشورهای دیگر صادر شده است.

در این میان بیشترین واردات گندم از بندر امیرآباد انجام شده است به گونه‌ای که 42 هزار و 675 تن گندم آردسازی در این بندر از کشتی تخلیه و  6 هزار و 664 تن گندم دامی از طریق همین بندر وارد کشور شده است.

آمار تجارت گندم در 10 ماه ابتدایی سال 90 نشان می‌دهد که 6 هزار و 680 تن گندم آردسازی  و 7 هزار و 616 تن گندم دامی از طریق بندر نوشهر وارد کشور شده است. در میان بنادری که پایگاه واردات گندم بوده‌اند، از بندر انزلی یک نوع گندم و آن هم گندم دامی به میزان 12 هزار و 534 تن تخلیه شده است.

پایگاه‌های صادراتی گندم و آرد گندم به کلی از بنادر وارداتی این محصول جداست.  کشتی‌های باربری گندم از بنادر شهید باهنر و امام خمینی در 10 ماهه ابتدایی سال مجموعا 9 هزار و 203 تن گندم و آرد گندم را بارگیری کرده‌اند که در این میان 4 هزار و 816 تن آرد گندم از بندر شهید باهنر و 4 هزار و 837 گندم از بندر امام خمینی بارگیری و به کشورهای خریدار صادر شده است.

از مشتقات محصول گندم اما ساقه گندم نیز در این 10 ماه به محصولی صادراتی تبدیل شد به گونه‌ای که 702 تن ساقه گندم از طریق بندر خرمشهر بارگیری و از طریق کشتی به کشورهای مقصد منتقل شد.

 

بندر امام‌خمینی بندری فعال در واردات جو

به غیر از گندم در میان دیگر محصولات کشاورزی که از طریق بنادر ایران وارد کشور شده‌اند، جو نقش مهمی را ایفا کرده است. کشور در این محصول کشاورزی فقط واردات را تجربه کرده و از صادرات آن در این 10 ماه خبری نبوده است البته باتوجه به میزان مصرف جو و نسبت آن با میزان تولید، همواره واردات این محصول در دستور کار است.

مجموع واردات انواع جو اعم از دامی، آردسازی و ... در طول 10 ماه اول از 4 بندر فعال کشور به 786 هزار و 890 تن رسید. بندر امام خمینی فعال‌ترین بندر ایران در واردات جو بوده است. 410 هزار و 855 تن جو از این بندر مهم وارد کشور شده است. کشتی‌های حامل جو که در بندر امیرآباد تخلیه شده‌اند 321 هزار و 896 تن بار داشته‌اند و از این نظر این بندر را به دومین پایگاه واردات جو تبدیل کرده‌اند. پس از امیرآباد، بندر نوشهر با 51 هزار و 591 تن و بندر انزلی با 2 هزار و 548 تن رتبه‌های بعدی را در تخلیه محصول جو دارند.

 

واردات 2.8 میلیون تنی ذرت در ده ماه

درطول 10 ماه اول سال جاری دو میلیون و 795 هزار و 989 تن انواع ذرت از طریق 5 بندر فعال وارد کشور شده‌ است. ذرت دامی، ذرت آردسازی، ذرت دانه روغنی و انواع دیگر ذرت هر کدام در محموله‌هایی جداگانه در بنادر کشور تخلیه می‌شود. تا پاپان دی‌ماه سال جاری بیشترین واردات ذرت مربوط به ذرت دامی است. بیش از دو میلیون تن ذرت دامی از طریق بنادر امام خمینی، امیرآباد، نوشهر، لنگه و باهنر وارد کشور شده است.

بندرامام‌خمینی بیشترین سهم را در واردات این محصول کشاورزی داشته است به گونه‌ای که دو میلیون و 755 هزار و 446 تن از انواع ذرت در بندر امام‌خمینی تخلیه شده است. کشتی های حامل ذرت، 43 هزار و 328 تن محصول را در بندر امیرآباد و 14 هزار و 519 تن ذرت را در بندر نوشهر تخلیه کرده‌اند. بنادر لنگه و شهید باهنر با تحلیه 2 هزار و 637 تن و یک هزار و 523 تن ذرت در رتبه‌های پایانی در میان پایانه‌های وارداتی ذرت قرار گرفته‌اند.

ذرت هم به مانند جو سهمی در صادرات محصولات کشاورزی کشور نداشته است. به این ترتیب سه محصول کشاورزی مهم وارداتی به کشور در 10 ماه ابتدایی سال ذرت، جو و گندم بوده است که در این میان گندم سهم اندکی در صادرات نیز داشته است هرچند که همچنان واردات این محصول استراتژیک در دستور کار قرار دارد.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =