۰ نفر
۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۸

مصطفی محمودی

امسال نیز به رسم جدید چند سال اخیر فیلم‌های سی امین جشنواره فیلم فجر همزمان در تهران در نه استان بزرگ کشور به نمایش در ‌آمد.
اینکه هموطنان عزیزمان در نقاط مختلف کشور نیز حق دارند تا از برنامه‌های جشنواره بهره‌مند شوند امری است کاملا به جا.
ازسوی دیگر اینکه جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد هنری در جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شناخته شده و نقش مهمی را در شکوه‌مند‌تر ساختن جشن‌های دهه فجر برعهده دارد نیز امری است کاملا به جا. اما یک نکته بسیار مهم در این میان به فراموشی سپرده شده است: پژوهش‌ها و آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از هفتاد درصد تبلیغات یک فیلم در زمان اکران عمومی از راه ارتباطات کلامی (همان تبلیغات دهان به دهان) صورت می‌گیرد. از دیگر سو یکی از دلایل حضور فیلم‌ها در جشنواره ارزیابی دیدگاه تماشاگران خاص جشنواره از یک فیلم با هدف برطرف ساختن نقاط ضعف و آماده سازی بهتر فیلم در جهت مطلوب خواسته تماشاگران بوده و از این روست که برخی بخش‌های فنی یک فیلم از قبیل باندهای صدا، موسیقی، تصحیح رنگ، تدوین مجدد، فیلمبرداری مجدد و بسیاری مواردی از این دست پس از دریافت بازخوردهای جشنواره توسط سازندگان آثار صورت می‌گیرد بنابراین نظر تماشاگرانی که فیلمی را در جشنواره دیده‌اند و معیار قضاوتشان نیز‌‌ همان نسخه به نمایش درآمده جشنواره می‌باشد می‌توانند عامل بسیار مهمی در جذب یا دفع سایر تماشاگران در زمان اکران عمومی محسوب شوند.
این مسئله در مراکز استان‌ها و شهر‌ها که بافت جمعیتی کمتری نسبت به کلان شهری مانند تهران دارند نمود بیشتری خواهد یافت. به عبارت دیگر چنانچه فیلمی که نیاز به تدوین مجدد، تغییر موسیقی و یا تغییر در بخش‌های مختلف فنی و محتوایی خود پس از نمایش جشنواره دارد با همین وضعیت در شهرستان‌ها در زمان جشنواره فجر به نمایش در آید و مورد اقبال تماشاگران آن شهر و استان واقع نشود، در زمان اکران عمومی در‌‌ همان منطقه با توجه به تاثیر بسیار بالای تبلغ دهان به دهان، شکست سنگینی را در گیشه تجربه خواهد کرد. چرا که با نمایش خود در جشنواره استانی فرصت هرگونه روتوش مجدد را از بین برده است ذکر این نکته نیز لازم است که اشاعه هنرهایی همچون تئا‌تر به همین شیوه اجرای همزمان جشنواره فجر در تهران و اجرای استانی در شهرستان‌ها می‌تواند عامل مهمی باشد در جهت رشد و اعتلای تئا‌تر و کمک به ارتباط گسترده‌تر آن با مخاطبانش در سراسر کشور و همچنین رونق سالنهای تئا‌تر در تمام طول سال اما بدون تردید این نسخه نمی‌تواند در حوزه سینما و به ویژه اکران استانی جشنواره فجر موثر واقع شود و نتیجه آن نیز ضرر و زیان هنگفتی خواهد بود که اولا به دلیل اکران‌های متعدد جشنواره‌ای در تهران و شهرستان‌ها نصیب سازندگان فیلم‌ها می‌شود و دوم اینکه به دلیل آشنایی قبلی تماشاگران این فیلم‌ها در شهرستان‌ها در ایام جشنواره فجر استانی رغبت عمومی برای رفتن به سالن‌های سینما در ایام عادی سال کاهش می‌یابد و در نتیجه تهیه کنندگان می‌بایست رکود گیشه فیلم‌هایشان را در شهرستان‌ها به نظاره بنشینند.
راهکاری که برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت مادی به فیلم‌ها از یک سو و رونق بخشیدن بیشتر به جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی از طریق سینما و آشتی دادن و جلب و جذب مخاطبان شهرستانی به سالن‌ها پیشنهاد می‌شود عبارت است از:
اعلام تماشای رایگان فیلمهای روی پرده سینماهای منتخب هر استان و شهرستان در ایام جشنواره برای عموم مخاطبان، کاهش تعداد نمایش فیلمهای ایرانی و افزایش نمایش فیلمهای خارجی شرکت کننده در بخشهای مختلف جشنواره در استان‌ها و اکران برخی فیلم‌های روز دنیا در جشنواره‌های استانی فیلم به جای اکران فیلم‌های ایرانی و راهکارهایی مشابه که بتواند بازار تقاضا را برای فیلمهای ایرانی در زمان اکران عمومی در طول سال حفظ نماید.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =