برای خیلی ها ؛ قرار دادن یک کاراکتر نفوذی در وزارت اطلاعات در داستان فیلم قلاده های طلا حتی اگر نظر و نتیجه غایی آن محکوم کردن حوادث بعد از انتخابات 88 باشد ؛ یک ذنب لایغفر و یک گناه نابخشودنی است...

 
در یافت معناشناختی محتوا و مضمون فیلم قلاده های طلا ؛ احتیاج به رمل و اسطرلاب ندارد  .عمده  ی ساختار شکنی و به قولی تابویی که ابولقاسم طالبی شکسته به این مهم بر می گردد که او در روایت فیلمش به یکباره همه تخم مرغ هایش را در یک سبد نگذاشته است. برای خیلی ها ؛ قرار دادن یک کاراکتر نفوذی در وزارت اطلاعات در داستان فیلم قلاده های طلا حتی اگر نظر و نتیجه غایی آن محکوم کردن حوادث بعد از انتخابات 88 باشد ؛ یک ذنب لایغفر و یک گناه نابخشودنی است.
به روایتی برخی اعتقاد دارند که می شود باغچه ای را بیل زد و گلی نشد و می شود در دریا شنا کرد و خشک باقی ماند. این غیر ممکن است. طالبی ماجرای جالبی را روایت می کند که در داستانک های آن برخی مسائل را یادآوری کرده که خیلی ها خوششان نیامده است. لحن روایی او نیز در خور توجه است .در حالیکه حداقل شیوه کراس کاتینگ آن و تدوین موازی اش با صدای بلند دارد فریاد می زند که تماشاگر خودش زیر و بم ماجراها را می داند و اینگونه نیست که سفارشی چیزی بپذیرد.
داستان قلاده های طلا از برنامه ریزی سازمان جاسوسی بریتانیا در حین آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز می شود.اساس اقدام آنها وارد کردن یک جاسوس کارکشته به ایران و وصل شدن وی به عنصری نفوذی است که در وزارت اطلاعات حضور دارد. این طرف ماجرا مامورین امنیتی نیز از حضور این عناصر بیگانه مطلع می شوند و درصدد شناسایی و دستگیری آنان بر می آیند ؛ اما تا همگی آنان به دام بیفتند این وسط چندین نفر هم بی گناه مظنون به خرابکاری و جاسوسی به نظر می آیند که در نهایت بی گناهی شان ثابت می گردد.
اگر قرار بر ساخت فیلمی سیاسی آنهم تمام قد باشد ؛ و اراده ای برای این کار وجود داشته باشد مهمترین مسئله سعه صدر برخی مدیران و مسئولان است. فیلم سیاسی تمام قد فیلمی است که در آن سیاه نمایی نمی شود اما باید برای روایت داستانک ها و در نهایت پیوستن آنها به خط اصلی چیزهایی را تصویر کرد که ممکن است ابتدا به ساکن و احتمالا خط قرمر به نظر بیاید. اما فیلم سیاسی کوتوله ، نقطه مقابل فیلم سیاسی تمام قد است. در چنین فیلم هایی می شود در دریا شنا کرد و خیس نشد، می شود در باغچه تا آرنچ دستایت را در خاک فرو کنی و خاکی نشی و می شود مرده را هم زنده کنی ...
قلاده های طلا فیلم سیاسی تقریبا تمام قدی است و یا حداقل اینکه یک فیلم سیاسی است که سعی دارد تمام قد باشد. باز هم تاکید می کنم شیوه روایی صریح قلاده های طلا و هم چنین روایت موازی و تدوین آن باعث می شود که این فیلم را هم به لحاظ محتوی و هم ساختار و تکنیک کار درخوری بشناسیم.  
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198122

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول US ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    57 22
    اگر این فیلم رو اکران کنند اونوقت هم همین حرف رو میزنی؟
    • بدون نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
      20 59
      مگه نظر افراد درباره فیلم ها به اکرانشون بستگی داره؟! گاهی اوقات به نظر میاد شماها همه هم وغمتون رو گذاشتین رو عناد و دیگه چیزی از انصاف یادتون نمونده
    • الهام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
      17 19
      معلومه که اکران نمیشه.کلی از اول و آخرش زدن ولی بازم مقبول نیفتاده.
    • بدون نام US ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
      10 52
      چه ربطی به اکران داره؟مهم ساخته شدن این فیلم هست.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    61 0
    هر حرکت فرهنگی ایی که بتواند لایه های سیاسی حرکت های داخلی را بکاود مبارک است به شرط این که سفارشی نباشد و قصد اش تبرئه دیگران نباشد به واقع اگر بشود لایه لایه به مغز حوادث و آدم ها و حرکت ها رسید خیلی خوب است
  • بدون نام US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    48 10
    چرا هر کی چند تا فیلم میبینه فکر میکنه منتقد شده؟من 3000 تا فیلم خارجی وایرانی دیدم ولی در جایگاه منتقد نیستم .منتقد بایستی دیدگاه ازاد داشته باشه روانشناسی و فلسفه سیاست وجغرافیا وتاریخ جامعه شناسی وادبیات وهنر بلد باشه .منتقد بایستی تبلیغ فیلمی را نکند منتقد بایستی انتقاد کند.
    • رحمان IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
      13 5
      من هم تا حالا چند تا از فامیل هامون رو که مردن کفن کردم؛ یعنی شغل من گورکنی هست؟ خب تو 3000 تا فیلم دیدی واسه خودت دیدی. قرار نیست که همه منتقد باشن. خیلی ها فقط عاشق سینما هستن .همه فیلم خوب رو دوست دارن.
  • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    فیلم بسیار زیبایی هست من که لذت بردم. تا به حال همچین فیلم شجاعانه ای ندیده بودم.
    • ابراهيم فتحي IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
      59 3
      خب همينطور كه گفتي تا بحال فيلمي از اين بهتر نديدي پيشنهاد ميكنم بيشتر فيلم ببين
  • لاله US ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    18 61
    دقیقا همینطوره که گفتین. آستانه صبر بعضی از مسئولین اگر بالا بره ؛ و فیلمسازهای ما هم اگر با انصاف و واقع بینانه فیلم بسازن ؛ شاید سالی چند تا فیلم سیاسی مثل قلاده های طلا ساخته بشن.
  • انسیه US ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    12 39
    موافقم . فیلم سیاسی سیاسی و کلا ژانر سیاسی در همه جا جزو پرمخاطب ترین ها است. حتی خیلی از فیلم هایی که به اصطلاح از روی زندگی یک شخص سیاستمدار ساخته میشن بیشتر بار سیاسی دارن تا اینکه به گونه زندگی نامه ای متعلق باشن.
  • محسن US ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    14 70
    فیلم سیاسی خوب یا به قول شما فیلم سیاسی تمام قد فیلمی هست که بتونه برای آیندگان یک آرشیو قابل اعتنا باشه.قلاده های طلا این ویژگی هارو داره. حالا چه اکران بشه که نمیشه البته و چه اینکه نصفه و نیمه پخش بشه.
  • بدون نام CH ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    8 64
    کاملا موافقم!
  • بدون نام MY ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    13 66
    جالبه ، همونهایی که در ماجرای جعفر پناهی داد و بیداد میکردند ، حتی تحمل صحبت در بارهٔ یک فیلم مخالفِ شونو ندارند، من فیلم رو نه دیدم نه میدونم چیه ، ولی‌‌ای مدعیان آزادی اندیشه چرا یه دفعه از دایره انصاف خارج میشین، همین متن رو احتمالا خبر آنلاین نمیذاره اگه بذاره خیلی‌ها منفی‌ میزنند !!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    11 73
    اینایی که با پرچم آمریکا نظر میدن ، ایراتی هستن یا آمریکایی؟؟ وطن فروشی خوب نیست!!! این فیلم هم فیلم خوبیه.
    • بدون نام NL ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
      7 56
      عزیز جان!بعضیها به مخالفت کردن عادت کردند.این یک نوع بیماریست که گریبانگیر برخی اشخاص شده.
  • مها IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    18 68
    اون هایی که با پرچم غیر ایرانی حرف مفت میزنن بهتره بی خیال بشن.شما ها اگه به فکر مملکتتون بودین زیر پرچم بیگانه نمیرفتین.
    • ابراهيم فتحي IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
      72 0
      بايد عرض كنم خيلي از اين اشخاص با فيلتر شكن ميان و آي پي اونها تغيير ميكنه و در نظر داشته باشيد جا و مكان آدما مهم نيست مهم اينه كه انسان باشي...
  • بدون نام US ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    84 11
    همه ما ایرانی هستیم و عاشق سربلندی ایران.هیچ ربطی هم به پرچم نداره آبجی.
  • صادق IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    15 69
    پرچم یعنی غیرت ، تعصب به آب و خاک ، به ناموس و خلاصه پرجم سه رنگ و مقدس جمهوری اسلامی ایران یعنی تمام جود هر ایرانی
  • نيما IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    56 7
    اگر همه گرايشهاي سياسي و اجتماعي همين مقدار آزادي را داشته باشند خوب است نه اينكه موافقان هرچه خواستند بگويند و ديگران را لجن مال كنند و ديگران دست بسته باشند . در خصوص پرچم و رنگ و مليت و غيره شاعر مي فرمايد غلام همت آنم كه زير چرخ كبود ز هرجه رنگ تعلق پذيرد آزاد است
  • mOhammAd US ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    4 39
    برداشت من از این فیلم هست و امیدوارم در اینده ای نزدیک شاهد ساخت فیلم اعدام سران فتنه 88 باشیم . فیلمی سراسر از هیجان و عبرت .
  • chegvara US ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    61 7
    ادم میره فیلمه تایتانیک رو درست میکنه که دنیا رو به فرهنگ خودشون اشنا کنه کارگردان هایه ما بهشون پول میدن بر ضد مردم وایرانی بودن فیلم درست کنن.
    • حامد IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
      5 72
      همون لیاقت شما و امسال شما که فیلمی مثل تایتانیک رو با این فیلم مقدس مقایسه می کنید همینه که تایتانیک نگاه کنید... براتون متاسفم(خدا شفا بده)
    • مهدی یار IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
      8 77
      واقعا برو فکر کن چیه تایتانیک به درد بخور بود! یه سوال مملکت 300 ساله گاوچرون چه فرهنگی دارند! فرهنگ آمریکا رو اگر میخوایی تو واقعیت ببینی برو و جنگهایی که برای مردم بی دفاع کشور های مسلمان راه می اندازن ببین! برو رسوایی های اتخلاقی شون رو ببین! نشون دادن امیال جنسی با رنگ و لعاب میشه فرهنگ؟
  • احمد IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    57 5
    تمام قد ؟ هاها . تقریبا 99 درصد داستان رو از اسم فیلم میشه حدس زد اون یک درصد هم از تبلیغاتش . حیفه که پول مردم اینطور هدر میره
  • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    49 3
    فیلم سیاسی یعنی شخصیت پردازی بر اساس بار سیاسی افراد حقیقی یا حقوقی( تاریخی بودن یا نبودنشون به کنار) کجای این فیلم سیاسی و قتی بیشتر پرسوناژا پاشون رو هیچ زمینی نیست!! همه از دم تیپ ساخته شدن. کدوم یکی شخصیت دارن! خواهشا یکی رو اسم ببرید.