پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت:

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، جمهوری اسلامی ایران در سال 2011 با 930 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، جایگاه هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را به خود اختصاص داد.

 بر پایه آمارهای صندوق بین‌المللی پول، ایران با رشد 8 برابری تولید ناخالص داخلی خود از زمان انقلاب اسلامی، در رده‌بندی اقتصادهای بزرگ جهان 4 پله صعود کرده و جایگاه هفدهم را به‌دست آورده است.
آمارهای منتشر شده از سوی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد اقتصاد ایران طی 33 سال گذشته روندی رو به رشد را طی کرده و جایگاه خود در میان بزرگترین اقتصادهای جهان را ارتقا داده است.
براساس این گزارش تولید ناخالص داخلی ایران براساس قدرت خرید در سال 1980 بالغ بر 114 میلیارد دلار بوده و این رقم در دوران انقلاب اسلامی افزایش یافته و در سال 2011 به 930 میلیارد دلار رسیده است. بدین ترتیب تولیدات سالانه اقتصاد ایران طی 33 سال گذشته 8 برابر شده است.
به دنبال آن، جایگاه ایران در رده‌بندی اقتصادهای بزرگ جهان نیز ارتقاء یافته است. ایران در سال 1980 بیست و یکمین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته می‌شد اما در سال 2011 به جایگاه هفدهم رسیده است که صعود 4 پله‌ای را نشان می‌دهد. ایران توانسته است چهار کشور عربستان، لهستان، استرالیا و آرژانتین را طی این مدت پشت ‌سر بگذارد.

بر اساس این گزارش ، در سال 2011 امریکا با تولید ناخالص داخلی 15 هزار میلیارد دلاری در رتبه نخست قرار گرفته است و کشورهای چین، هند، ژاپن، آلمان، روسیه، برزیل، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، مکزیک،کره جنوبی، اسپانیا، کانادا، اندونزی و ترکیه به ترتیب در رتبه های دوم تا شانزدهم و بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند. تولید ناخالص داخلی ترکیه بر اساس قدرت خرید یک هزار میلیارد دلار اعلام شده است.
استرالیا نیز با تولید ناخالص داخلی 918 میلیارد دلاری یک پله پائین‌تر از ایران و در جایگاه هجدهم قرار گرفته است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی NL ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    دم احمدی نژاد گرم
    • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      96 6
      متن درست بخونيد بنا بر 33 سال بعد از انقلاب نه دوره 6 سال رياست جمهوري
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    مطمئنين؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام DE ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    فکر کردم از نظر علمی رقابتی شده. سر پول نفت که رقابت نمیشه کرد، نفت رو خدا داده، احمدی نژاد که نداده.
    • جواد IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      15 56
      پس چرا عربستان با تولید نفت بیشتری که از ما داره از ما پایین تره؟ این نشون میده که ما سعی کردیم تمرکزمون رو از روی تولیدات نفتی به سمت دیگر تولیدات متوجه کنیم. در ضمن از نظر علمی همین چند وقت پیش بود که اعلام شد ما در منطقه مقام اول رو به دست آوردیم، یعنی ترکیه رو هم پشت سر گذاشتیم.
  • ناصر IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    38 10
    باید توجه کرد که برای بیان تولید ناخالص داخلی از دو آمار براساس قدرت خرید و دیگری براساس تولید استفاده می شود . بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول در امد ناخاص ملی در سال 2011 براساس تولید 475 میلیارد دلار است که در رتبه 26 جهان بعد از کشورهای مثل عربستان ، استرالیا و لهستان قرار دارد . کشور ترکیه با 763 میلیارد دلار در رتبه 16 جهان قرار دارد .
    • بدون نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      27 1
      البته باید اذعان کرد که کاهش ارزش پول ملی به نوعی در افزایش تولید ناخالص ملی بر اساس قدرت خرید بی تاثیر نبوده است . لذا آمار تولید آمار ناخالص داخلی بیشتر به واقعیت نزدیک است چرا که در مقایسه با آمار سالهای 2007 و 2008 تولید ناخالص ملی بر اساس قدرت خرید افزایش زیادی داشته که روند آن بجز کاهش ارزش پول و تورم دلیل دیگری نمی تواند داشته باشد . با تشکر
  • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    36 10
    قابل توجه وزير محترم اقتصاد كه مي گن هيچ افزايش قيمتي به خاطر نوسان ارز نداريم. احتمالا در مكتب ايشان ين ارز نيست.
  • امیرحسین IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    50 9
    این آمار رو کی به صندوق بین المللی پول داده؟
  • قلی ملکی AU ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    32 14
    کاملا معلومه که خبرش درست درست
  • ......... IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    92 11
    واقعا جالب است کشورهایی مثل لهستان و ترکیه از لحاظ مواد طبیعی مثل نفت و گاز در مقایسه با ایران هیچی ندارند. در چنین جایگاهی هستند... جای تامل برای مسولین محترم .. ترکیه یکی از بهترین الگوهای اقتصادی است...
  • حمید IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    59 4
    بد نیست میزان تورم 25 درصدی وارزش پولی برابر با کشورهای همچون زامبیا وماداداسگار رونبز ذکر میکردید.