پزشکان بلژیکی موفق شدند برای نخستین بار در دنیا، آرواره ساخته شده توسط چاپگرهای سه بعدی را در دهان یک بیمار پیوند زده و فصلی نو در استفاده از چاپگرهای سه بعدی و همچنین جراحی های ترمیمی بگشایند.

محمود حاج‌زمان: یک پیرزن هشتاد ساله اروپایی دریافت‌کننده نخستین استخوان فک چاپ شده دنیا شد؛ آرواره‌ای که با استفاده از پودر تیتانیوم و به صورت لایه به لایه توسط چاپگرهای سه‌بعدی ساخته شده است. به گفته پزشکان بلژیکی، این دریافت کننده تنها چند ساعت پس از جراحی توانایی صحبت کردن را بازیافت. این جراحی آغازگر موج جدیدی برای استفاده از اجزای پیوندی است که به صورت سه‌بعدی چاپ شده‌اند. اگرچه هنوز زمان استفاده از اندام‌های کامل چاپی فرا نرسیده، اما مطمئنا هم اکنون نیز می‌توان این فناوری را برای استخوان‌ها یا مفاصل به کار برد.
به گزارش پاپ‌ساینس، بیمار 83 ساله که این ایمپلنت را دریافت کرده، تقریبا در سراسر آرواره پایینی خود از عفونت استخوانی مزمنی رنج می‌برد. در نتیجه به گفته LayerWise، شرکت بلژیکی سازنده این استخوان فک جدید، پزشکان تصمیم گرفتند به جای پذیرفتن خطر یک جراحی ترمیمی، تمام فک وی را بردارند. پزشکان و مهندسان چاپ سه‌بعدی با همکاری یکدیگر، یک آرواره کامل را برای دهان بیمار طراحی کردند.


به گفته گروه جراحی طراحی این آرواره بسیار پیچیده بود: سطح فک مصنوعی در طول چانه تغییر می‌کند، و همچنین باید سوراخ‌هایی برای تقویت اتصال به ماهیچه فک، و شیارهایی برای هدایت رشد مجدد غروق خونی و اعصاب در آن در نظر گرفته می‌شد.
پس از اینکه گروه این فک را طراحی کرد، تنها مساله باقیمانده ساخت آن به صورت یکپارچه بود. پرتوی لیزر با دقت بالا پودر تیتانیوم را داغ می‌کرد تا آنها را ذوب کرده و در لایه‌های متوالی به یکدیگر بچسباند. برای ساخت تنها یک میلی‌متر از این فک مصنوعی از 33 لایه استفاده شده است، بنابراین کل فک دارای هزاران لایه است. پزشکان این استخوان فک را با لایه‌ای از سرامیک زیست‌سازگار پوشاندند و در یک جراحی 4 ساعته، آن را به صورت زن متصل کردند. این زمان تنها یک پنجم زمان لازم برای عمل جراحی ترمیمی است که در آن از زائده‌های دهانی خود بیمار استفاده می‌شود. وزن این فک چاپی 107 گرم است که در مقایسه با آرواره قبلی بیمار یک سوم سنگین‌تر است، اما به گفته پزشکان وی می‌تواند به آن عادت کند.
پزشکان این عمل جراحی را تابستان گذشته انجام دادند، اما خبر آن را امروز (دوشنبه) اعلام کردند. دکتر جولز پوکنز از دانشگاه هاسلت که سرپرستی گروه جراحی را بر عهده داشت می‌گوید: «تنها چند ساعت پس از رفع بیهوشی بیمار توانست چند کلمه صحبت کند، و روز بعد وی قادر بود تا به صورت عادی صحبت کند و غذا بخورد.» البته این بیمار باید برای اتصال یک پل دندانی و دندان‌های مصنوعی یک جراحی دیگر را پشت سر بگذارد.

 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    4 0
    امید درازو عمر کوتاه