۰ نفر
۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۷

مجید ابهری

 با ورود فناوری به زندگی روزمره ما ایرانی‌ها همواره خطرات بروز و انتقال آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری ناشی از کاربرد نادرست یک فرآیند نوین به جامعه وجود دارد. عدم بسترسازی فرهنگی و کمرنگ بودن آموزش‌های لازم در شکل‌های مختلف بهره‌برداری باعث شده که در بسیاری از اوقات زیان‌های یک ابزار نوین اگر بیشتر از منافع آن نباشد، مساوی باشد.

زندگی آپارتمان‌نشینی و مشکلات مربوط به آن،‌ تلفن همراه و عوارض منفی استفاده از آن چه بر مغز و اعصاب انسان‌ها و چه در افزایش تصادفات رانندگی و همینطور نقل و انتقال تصاویر و پیامک‌های نادرست و ارسال و دریافت بعضی از موارد منفی توسط بلوتوث همه و همه ابعاد منفی در رفتار کاربردی این فناوری‌هاست که صد البته به خاطر بهره‌برداری منفی بعضی از افراد نمی‌توان از منافع گسترده و کاربردهای اصولی و علمی آنها چشم پوشی کرد.

یکی از اصلی‌ترین ابزار جدید، فضای سایبری و حضور اینترنت در زندگی روزمره است. حضور گسترده شبکه‌های اجتماعی درصورت عدم فرهنگ‌سازی و آموزش کاربردهای مثبت ممکن است عوارض رفتاری منفی برای درصدی از نوجوانان و جوانان فراهم کند. راهزنی‌های اینترنتی، دستبرد به اطلاعات محرمانه و شخصی افراد، ‌سوء‌استفاده از آنها و همینطور کلاهبرداری‌های مختلف عوارض منفی ورود فضای سایبری به زندگی روزانه است. اینترنت معمولا از سه طریق می‌تواند باعث بروز ناهنجاری‌ها و بداخلاقی‌های اجتماعی شود:

الف: حضور و فعالیت سایت‌های ضداخلاقی اعم از آنها که با القاء شبهه و ارائه سوالات بی پایه قصد تشکیک در باورهای دینی جوانان داشته و یا با شایعه سازی و تخریب و ترورهای شخصیت با هدف تضعیف نظام سیاسی و اجرایی کشور فعالیت می‌کنند.

ب: سایت‌هایی که با عنوان بازرگانی و تجارت به گسترش فعالیت‌های هرمی پرداخته و تحت پوشش بازرگانی سایبری شبکه‌های مافیایی اقتصادی را هدایت و پشتیبانی می‌کنند. این شبکه‌ها که با حمایت‌های سازمان‌های جاسوسی و بعضی از فرقه‌های پوشالی اداره می‌شوند با ایجاد اضطراب اجتماعی به تخریب بدنه اقتصادی کشور می‌پردازند.

ج: سایت‌هایی که با فروش‌های اینترنتی اقلام تقلبی در رشته‌های مختلف و آموزش‌های ساخت مواد مخدر به توسعه آسیب‌های اجتماعی پرداخته و همواره به قصد انحراف رفتاری جوانان سرمایه‌گذاری‌های گسترده مالی و فرهنگی نموده و به کار خود مشغول هستند.

در این میان با وجود این همه فعالیت منفی تاسیس پلیس فتا و حضور و سرکشی آن به سایت‌های مختلف و جلوگیری از فعالیت بعضی از سایت‌ها که با اهداف مشخص به فعالیت مشغولند باعث دلگرمی و امیدواری همه کارشناسان اجتماعی شده است.

هماهنگی این پلیس با مقامات قضایی و امنیتی در اطلاع‌رسانی به مردم و آشکار ساختن چهره‌ها و دست‌های پشت پرده باعث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شده که اینجانب امیدوارم خانواده‌ها و مربیان آموزشی نیز به کمک کارشناسان خبره و متخصص این نهاد رفته و اجازه ندهند فضای اینترنت آلوده به میکروب‌های فرهنگی شده و دشمنان فرصت بهره‌برداری‌های مثبت را با عناوین مطرح شده از جامعه علمی و جوانان ما بگیرند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =