دانش جعفری گفت: « اگر از من بپرسید فلسفه طرح هدفمندی یارانه ها چیست؟ در پاسخ می‌گویم باید به دلیل ضرورت اصل 44 اجرا شود. »

داوود دانش جعفری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و وزیر اقتصاد دولت نهم در رابطه با روند اجرای اصل 44 گفت: « اجرای اصل 44 و قانون هدفمند کردن یارانه ها دو روی یک سکه هستند. اگر از من بپرسید فلسفه طرح هدفمندی یارانه ها چیست؟ در پاسخ می‌گویم باید به دلیل ضرورت اصل 44  اجرا شود. برای اینکه در اقتصادی بخش خصوصی پا بگیرد نخستین کاری که لازم است، این است که اقتصاد جایی که امکان پذیر است از حالت یارانه ای بیرون بیاید. وقتی یک بخش اقتصاد یارانه ای باشد، فقط دولت می تواند در آن بخش فعالیت کند. زیرا برای بخش خصوصی در چنین شرایطی سود آور نیست. آیا می شود تصور کرد پیش از اینکه قیمت حامل های انرژی آزاد شود فردی خصوصی بیاید و پالایشگاه درست کند بنزین را لیتری 100 تومان بفروشد!؟ بنابراین برای اینکه پالایشگاه سازی در ایران صرف کند باید قیمت ها آزاد شود. ما پیشتر کارخانجات صنعتی بزرگ خصوصی داشتیم اما پالایشگاه بزرگ متعلق به بخش خصوصی نداشتیم دلیل آن هم، یارانه ای بودن بخش پالایش بود. بنابراین برای اینکه ورود ممنوع بخش خصوصی برداشته شود لازمه آن، این بود که سیستم یارانه ای عوض شود. »

او ادامه داد: «  بر این اساس طرح هدفمند کردن یارانه ها زمینه ساز اصل 44 بود ولی چون طرح هدفمند کردن یارانه ها بد پیاده شد آن اتفاقی که باید در تولید می افتاد، نیافتاد. چون هدف را به هدف توزیعی محدود کردند و در واقع تولید را فراموش کردند. در همین راستا آن اتفاقی که باید پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها می افتاد و بخش خصوصی می آمد تحقق نیافت. برای آینده نیز باید کاری کرد که این طرح توان تولید ایران را تقویت کند. باید کاری کرد که این طرح در گرداب اهداف سیاسی و بویژه انتخاباتی که در مقایسه با هدف اعتلای اقتصاد ایران اهداف پستی هستند، گرفتار نشود. »
متن کامل گفت و گو با وزیر اقتصاد دولت نهم را می توانیداینجا بخوانید.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    1 0
    اقای دکتر دانش جسارتا از اساس به بیراهه میروید هم حضرتعالی و هم طراحان هدفمندی یارانه ها و اما چرا؟ چون علم اقتصاد منحصر شده به چند نظریه مختص نظام سرمایه داری که همه انها را درس میدهند و ازبر میکنند و وحی منزل نعوذ بالله میپندارند و فردی که مدرک در ازبر کردن این جزوات نگرفته باشد حق اظهار نظر ندارد و جولانگاله تکرار کنندگان الگوهای تقلیدی شده است تاسف