وزیر اقتصاد دولت نهم اعتقاد دارد دولت در رابطه با نرخ سود بانکی دچار اغتشاش نظری شده است.

داوود دانش جعفری، نخستین وزیر اقتصاد دولت نهم در گفت و گویی که متن کامل آن را می توانید اینجا بخوانید در پاسخ به این سوال که چرا دولت سیاست دستوری پایین نگه داشتن نرخ سود بانکی را مد نظر قرار داده است، گفت: « به نظر می رسد دولت در این رابطه دچار اغتشاش نظری شده باشد و هنوز پاسخ روشنی در این مورد شنیده نشده است به جز اینکه افزایش نرخ سود هزینه تولید را بالا می برد. »

او ادامه داد: «  تولیدی که اندازه آن علیرغم پایین نگه داشتن نرخ سود کمتر از نیاز واقعی اقتصاد کشور بوده است. اما برداشت هاییی که از رفتار دولت وجود دارد یک این است که برخی بالا رفتن سود را معادل ربوی شدن بانک ها می دانند. برداشت دیگر این است که دولت چون مخارج بالایی دارد و در ضمن سیاست های مداخله گرایانه فراوانی را در اقتصاد دنبال می کند در این صورت با افزایش نرخ سود بانکی هزینه اجرای سیاست های دولت بالا می رود و لذا چون دولت نمی خواهد این هزینه ها را تحمل کند اصرار بر پایین نگه داشتن سود را دارد. در این نگاه تعارض در منافع ریشه این تفکر دولت است. »
 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    4 0
    چون نمیتوانیم تورم را کنترل کنیم بهترین راه تظاهر به پایین آمدن تورم است تا کارمندان توقع افزایش حقوق نداشته باشند. بعدش هم خدا کریمه یه جوری مدیریت میشه