«همه مؤمنان به این انقلاب باید بدانند فضای جامعه اسلامی فضای بازی است. فضایی است که صاحبان اندیشه‌های مختلف می‌توانند سخن و عقیده خود را ابراز کنند.»

به گزارش خبرآنلاین، این بخشی از سخنرانی 32 سال پیش مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرازی از سخنان خود در آستانه نخستین سالگرد پیروزی انقلاب را به نگرش امام خمینی(ره) به آزادی‌های سیاسی اختصاص داده و فرمودند:امام در داخل مردم طرفدار آزادی‌های سیاسی و اجتماعی است. امام موافق نیست که کسانی به جان کسان دیگری صدمه وارد کنند و به خاطر اینکه مایل نیستند آنها را آزاد ببینند، به حیثیت آنها صدمه بزنند. آنچه در جامعه ما در گوشه و کنار گاهی اتفاق می‌افتد کسانی جمع می‌شوند تا حرفی بزنند، کسان دیگری به جان آنها می‌افتند. این در خط درست انقلاب، قرار نمی‌گیرد و با آزادی‌های اساسی و سیاسی منافات دارد.
ایشان در ادامه با بیان اینکه همه مؤمنان به این انقلاب باید بدانند فضای جامعه اسلامی فضای بازی است، افزودند: فضایی است که صاحبان اندیشه‌های مختلف می‌توانند سخن و عقیده خود را ابراز کنند. در مقابل حجت و دلیل قاطع هیچ اندیشه‌ای نمی‌تواند تاب مقاومت بیاورد. به جنگ افکار رفتن فقط با بیان فکر و اندیشه ممکن است ولاغیر. اینکه کسانی بخواهند به شیوه‌هایی متوسل بشوند، به کسانی حمله کنند، آنها را مورد آسیب ‌قرار بدهند، یقیناً بر طبق روال و رویه اسلامی نیست. این مقدمات بل بشو و آنارشیسم اجتماعی است و این مقدمات اختناق و استبداد است. اما از سوی دیگر آن کسانی و گروه‌‌هایی و افرادی که احساس می‌کنند سخن آنها در جامعه ممکن است مورد عکس‌العمل‌ها و مقاومت‌ها قرار بگیرد باید بدانند که زمینه تشنج را زدودن وظیفه بزرگ آنهاست.
خطیب جمعه تهران با تاکید بر اینکه «اظهار عقیده حق همه ملت است» ادامه دادند: همه گروه‌ها و احزاب و دستجات و افراد باید بدانند فقط خود آنها نیستند که حق حیات و حق گفتن و اظهار عقیده کردن دارند. این حق متعلق به همه عموم ملت است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند خط امام خط آزادی‌های اساسی در جامعه است خط امام خط پایبندی به اندیشه و فلسفه و تفکر اسلامی است. اندیشه‌‌های دوگانه، دورگه، اندیشه‌های از غرب یا شرق گرفته شده ولو لباس اسلام را به خود آویخته باشد و داخل در خط امام نیست. امام اسلام و کتب و سنت را که به تشخیص متخصصان و آگاهان رسیده باشد مشعل و پیشوای این امت اسلامی می‌شناسد و ما باید این خط را ارج بنهیم و بدانیم که پیروزی انقلاب به این است که تک‌تک افراد با این خط آشنا بشوند. این امت که ما را به تکامل انسانی و الهی می‌رساند. توجه به معنویت که اخلاق و قرآن، توجه به دعا و آشنایی با خدا، دم‌ها را با ذکر خدا و یاد خدا نرم کردن، حقه‌ها و کینه‌توزی‌ها و دشمنی‌ها را به برکت یاد خدا از دل‌ها راندن، اینها خط و راه اصلی انقلاب است و اینها چیز‌هایی است که دل را برای تقوای واقعی آماده می‌سازد و از جامعه ما جمع متقین به وجود می‌آورد.
مشروح سخنان رهبر انقلاب در نماز جعمه 12 بهمن 1358 را اینجا بخوانید.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =